Soorten campers

Om de camper te kiezen die bij je past, moet je eerst weten welke typen er op de markt zijn en wat de verschillen zijn. In grote lijnen bestaan er zes soorten campers: de campingbus, buscamper, alkoofcamper, integraal, halfintegraal en de liner. Een voorstelronde.

Campingbus

Een campingbus heeft het formaat van een grote personenauto. Dat maakt dit type lekker wendbaar en snel op de weg. Het formaat heeft ook als voordeel dat je parkeergarages in kunt en makkelijk parkeert op parkeerplaatsen voor auto’s. De meeste campers in deze categorie hebben een hefdak, met meestal twee slaapplaatsen eronder en vaak kan van de achterbank ook nog een tweepersoonsbed worden gemaakt.

Een campingbus heeft een bescheiden keukentje met doorgaans twee gaspitten en een klein spoelbakje. Bij gebrek aan ruimte ontbreekt het vaste sanitair in de meeste busjes. Soms zijn er dan wel een buitendouche en een mobiel toilet beschikbaar, zoals een Porta Potti.

Buscamper 

De buscamper is gemaakt op basis van een bestelbus. Soms door een fabriek, zoals Westfalia of Pössl, maar vaak ook direct in opdracht van particulieren, zodat je precies de camper krijgt die jij wilt. Buscampers zijn iets groter dan campingbussen, zowel in de breedte en de lengte als in de hoogte. Daardoor is er in deze campers wel ruimte voor een volwaardige badkamer, ook wel de natte cel genoemd, terwijl ze toch compact zijn.

Zo kun je gemakkelijk een stad inrijden en vormen smalle bergweggetjes geen probleem. Buscampers zijn net als campingbussen toegankelijk via een schuifdeur aan de zijkant.

Alkoofcamper

Waar de buscamper compact is, biedt de alkoofcamper ruimte voor meerdere mensen. Oftewel: zeer geschikt voor families met kinderen. Zo zorgt de handige indeling bijvoorbeeld voor voldoende ruimte om gezamenlijk binnen te eten.

De term alkoof duidt op de forse kap boven de cabine, waarin een vast (en dus altijd beschikbaar) bed is gemonteerd.

Alkoofcampers bieden doorgaans veel leefruimte, maar ook veel slaapplaatsen, vaak wel zes. Het zijn echte familiecampers. Zo is de sanitaire ruimte ideaal voor reizen met (kleine) kinderen. Je beschikt over alle voorzieningen en hoeft niet per se gebruik te maken van de faciliteiten op de camping.

Nadeel is dat alkoofcampers altijd behoorlijk hoog zijn en daarmee niet erg zuinig met brandstof. Soms zijn ze compact; dan is de ruimte in de hoogte te vinden. Maar vaak hebben ze forse afmetingen en moet je wennen aan de hoogte van de alkoof, vooral vanwege laaghangende takken.

Halfintegraal

De halfintegraal is verreweg het populairste model op de markt. De halfintegraal, ook wel semi-integraal genoemd, wordt door camperfabrikanten gebouwd op een bestaand chassis met de originele cabine. Zo is nog duidelijk herkenbaar van welk model de basisauto is, meestal een Fiat Ducato of een Citroën Jumper.

Er zijn veel verschillende indelingen en afmetingen. Behalve een keuken en een natte cel hebben ze aparte bedden in de lengte, een tweepersoons bed in de breedte achterin, een queensbed of een hefbed. De lengte van deze campers varieert grofweg tussen de 5,5 en 7,5 meter.

Integraalcamper

De integraal kan worden gebouwd vanuit een standaard (Ducato) chassis en op een Al-Ko chassis (hoger segment). Het Al-Ko chassis is geschikter als basis voor een camper. Dit uit zich in sterk verbeterde rijeigenschappen, beter beschikbare ruimtes en veelal een wintervaste dubbele bodem.

Bij de integraal maakt de cabine ook onderdeel uit van de opbouw. De cabine en het leefgedeelte vormen hierdoor een geheel en dat heeft beslist voordelen, zoals een grote panoramavoorruit en het ontbreken van op- en afstapjes, die andere types vaak wel hebben.

Het ontbreken van raamstijlen in de cabine geeft een ruimer en weidser gevoel tijdens het rijden. Als de stoelen worden gedraaid is er opvallend meer ruimte beschikbaar rondom de stoelen. Een integraalcamper kan beschikken over een hefbed boven de bestuurder- en bijrijdersstoelen. Voor de nacht worden de stoelen ingeklapt en komt het bed uit het plafond naar beneden zakken.

Verder is er door de dubbele vloer extra opbergruimte en uitstekende isolatie. Ook is er bij de integraalcamper een keur aan inrichtingen mogelijk en ook de lengte van de campers varieert sterk. De prijs ligt iets hoger dan die van halfintegraalcampers.

Let op: integraalcampers zijn er op B- en op C1-rijbewijs.

Liner 

Liners zijn groot, luxueus en kosten zo’n 200.000 tot 350.000 euro. Ze worden gebouwd op het chassis van vrachtwagens en hebben ook het formaat en het gewicht van vrachtwagens, maar meer het uiterlijk van touringcars. Ze hebben een lengte van zo’n acht tot twaalf meter. Hierdoor is er royaal ruimte om te leven in liners. Een grote camperkeuken, een ruime slaap- en badkamer en een royale zithoek bieden veel comfort. Vaak vind je in een liner ook nog een garage voor een kleine wagen zoals een Smart, maar er zijn er ook waar een sportauto onderin past. Voor een Liner heb je een C-rijbewijs nodig.