Camper stallen

Een camper biedt vrijheid om te gaan en te staan waar je maar wilt. Maar wat als je niet op reis bent? Dan kun je de camper stallen. De zes stallingmogelijkheden op een rij.

1. Camper stallen bij je huis

Zaken als het regelmatig bijladen van de accu’s doe je thuis vlot tussendoor. En mocht je de camper even nodig hebben, dan is hij altijd snel beschikbaar, zonder overleg met een stallinghouder. Sommige mensen hebben het geluk over een extra grote en hoge garage of stal te beschikken. Dan staat de camper overdekt en goed beschermd.

Anders ligt het als er geen stalling bij huis aanwezig is. Vrijwel geen enkele gemeente staat het toe dat een camper langdurig op de openbare weg wordt geparkeerd: meestal is drie dagen het maximum. Parkeren voor de deur of in een vergeten hoekje van het parkeerterrein in de buurt is dus maar zelden een goed idee. Vandalisme, problemen met de buren of de gemeente: niet iedereen is gecharmeerd van campers op straat.

2. Camper stallen op je eigen terrein

Ook parkeren op de eigen oprit, in de voortuin of zelfs in de achtertuin is bij veel gemeenten aan regels gebonden. Dit soort zaken is vastgelegd in de APV, de Algemene Plaatselijke Verordening, die per gemeente verschilt. Soms is parkeren van een camper op eigen terrein pas toegestaan op een minimale afstand van de openbare weg. De camper mag vaak ook niet zichtbaar zijn, of enkel de voor- of achterkant.

Wie een ruime tuin heeft, kan dus een fikse carport bouwen tussen twee groene hagen. Dit kan onder bepaalde voorwaarden vergunningsvrij. In de praktijk komt dit veel voor. De camper staat niet zo goed beschermd als in een afgesloten stalling, maar wel lekker dicht bij huis.

3. Camper stallen in de buitenlucht

Over het algemeen is stallen tussen andere caravans en campers in de open lucht de goedkoopste manier om de camper weg van huis te laten overwinteren. Er kleven ook (grote) nadelen aan het stallen in de open lucht. In feite staat de camper in het meest natte en koude seizoen buiten, overgeleverd aan de elementen. En dan blijkt opeens dat campers veel meer zwakke punten hebben dan personenauto’s. De kitranden tussen dak en carrosserie en rond het dakraam zijn gevoelig voor verwering. In de zomer door de zon, maar zeker in de winter, als zelfs het kleinste kiertje zich vult met water en vervolgens schade veroorzaakt als het gaat vriezen.

Lekkage ligt voor de hand en dan begint al snel het interieur te schimmelen en te stinken. Toch: bij goed onderhoud van afdichtrubbers en kitranden is ook een openluchtstalling heel goed mogelijk. Houd er wel rekening mee dat verouderingsverschijnselen sneller optreden. Sommige mensen gebruiken een beschermhoes bij de buitenstalling. Kies in dat geval een ademende hoes met zachte binnenzijde. Het voordeel is vooral dat de camper schoon blijft. Als er zand tussen de camper en de hoes komt kunnen met name kunststof ramen bekrast worden. Het aanbrengen is best lastig en na een flinke storm is het belangrijk om de hoes te inspecteren.

4. Camper stallen bij de boer in een stal

Bij een boer in een stal of kas is de goedkoopste manier van overdekt stallen. De camper staat droog en vaak is er stroom aanwezig om de accu’s af en toe bij te laden. Soms is de eigenaar van de stalling bereid om zelf elke maand even de camper een dag aan de lader te hangen. Qua brengen en halen is het nodig om goede afspraken te maken. Het is handig als je de eigen auto achter mag laten als de camper wordt meegenomen.

Is er bij de boer een maximaal aantal keren dat je in en uit mag rijden of kan dat desgewenst elk weekend? Ook op zondag? Moeten er dan eerst andere campers of caravans opzij worden gereden? In dat geval wil de eigenaar van de stalling soms je sleutel hebben en wordt je camper verplaatst terwijl je er niet bij bent. Meestal geen probleem, maar het brengt het risico met zich mee dat je niet verzekerd bent.

Bij deze vorm van stallen heeft de eigenaar van de stalling in veel gevallen geen vergunning om campers en caravans te stallen. De betaling gaat contant en de prijs is dan ook relatief laag. Bij eventuele beschadiging of brand zijn er geen garanties om op terug te vallen, behalve de eigen allriskverzekering.

5. Camper stallen in een officiële stalling

Met een ‘officiële’ stalling bedoelen we eigenlijk: een stalling die gespecialiseerd is in campers en caravans, daar volledig op is ingericht en die zaken als vergunningen en dergelijke op orde heeft. Dit biedt je als eigenaar de meeste garanties voor een veilig winterverblijf van de camper. Ook hier blijven vragen belangrijk als: heb je altijd vrij toegang tot de stalling? Is de stallinghouder bereid om zelf af en toe de lader aan en uit te zetten? De beste stallingen zijn geïsoleerd en gegarandeerd vorstvrij.

De campers hebben een eigen plek en er hoeft niet mee gereden te worden om andere campers of caravans door te laten. Soms is er een bandenpomp (erg handig) en een vloer van schelpen houdt het vocht zoveel mogelijk op afstand.

De prijs van stallingen neemt uiteraard toe naarmate de kwaliteit hoger is. Sommige stallingen zijn verbonden aan een autobedrijf of camperservice. Dan is het vaak mogelijk dat de stalling het onderhoud van de camper overneemt. De apk wordt verzorgd, net als alle beurten. Je hebt geen omkijken meer naar de camper.

6. Camper stallen in een speciale ‘camperbox’

Wie graag een privéstalling voor zijn camper heeft, kan zoeken naar een garagebox met extra hoge entree. Let daarbij wel op de beschikbaarheid van elektriciteit. Hier en daar zijn bedrijfsruimtes te huur waar een camper in past, en op dit moment lopen er diverse nieuwbouwprojecten in het land waarbij garageboxen op maat worden gebouwd. Hier is vaak zowel water als elektriciteit aanwezig. Die zijn ook geschikt voor campers en bieden dan een veilige stalling. Het prijskaartje is navenant.

Wat kost een camperstalling?

De prijzen van camperstallingen lopen op met de lengte van de camper. Het tarief wordt over het algemeen per meter per jaar berekend. Stallen op een verhard plein in de open lucht kan vaak al voor minder dan 200 euro per jaar. De eenvoudige overdekte stallingen, waar de camper niet altijd bereikbaar is en waar ook caravans staan, zitten tussen de 300 en 500 euro per jaar. Wie wat meer eist, betaalt ook wat meer.

Daarbij zijn de prijzen sterk regionaal bepaald. Deze liggen in het oosten en noorden van het land aanzienlijk lager dan in de randstad. Daar worden de hoogste prijzen gevraagd: voor zo’n 1.400 euro per jaar heb je de best verzorgde stalling die denkbaar is, direct aan een afrit van de snelweg. Het huren van een privébox voor de camper ligt rond de 350 euro per maand. Hier en daar worden zulke speciaal gebouwde stallingsboxen ook verkocht, voor ongeveer 40.000 euro. Daar komen nog maandelijkse servicekosten bij.

Is je camper verzekerd tijdens het stallen?

Er zijn nog steeds mensen die de verzekering opschorten als de camper voor langere tijd in de stalling verdwijnt. Heel onverstandig, want in huurcontracten van stallingen staat vrijwel altijd aangegeven dat het risico voor schade aan, of veroorzaakt door de camper, geheel voor risico van de eigenaar is. Dat geldt zelfs als de stallinghouder de camper even wegzet om een ander voertuig in of uit te kunnen parkeren. Mocht je toestaan dat de stallinghouder dat doet, eis dan dat de sleutels in een goed beveiligde ruimte worden bewaard. Als ze in de camper blijven liggen (op de zonneklep is een bekende plek) heeft de verzekering in geval van diefstal een goede reden om niet uit te keren.

Ook het risico op brand of diefstal is niet denkbeeldig. In die gevallen heb je geen poot om op te staan als de camper niet goed (of enkel WA) verzekerd is. Een verzekering WA-plus beperkt casco is voldoende om een goede dekking te hebben tegen risico’s als brand, diefstal en vandalisme.