Accu in je camper

Samen met de dynamo zorgt de accu voor de stroomvoorziening van de camper. Op deze pagina lees je alles over deze belangrijke schakel.

Huishoudaccu

Campers hebben een huishoudaccu die 12 volt levert, voldoende voor zaken als de verlichting, de waterpomp, de badkamerventilator, de afzuigkap, de elektrische ontsteking van gasfornuis, boiler, koelkast en kachel en eventueel de tv. De meeste huishoudaccu’s kunnen een dag of twee rustig gebruik aan. Daarna moeten ze weer opgeladen worden door een stuk te gaan rijden of de camper aan te sluiten op externe stroom. 

Accu altijd op spanning houden

Heb je de camper vlak bij huis staan en gebruik je hem een tijdje niet, dan moet je zorgen dat de accu’s op spanning blijven, zowel de motoraccu als de huishoudaccu. Het is namelijk erg slecht voor accu’s om ze te gebruiken tot ze helemaal leeg zijn: ze kunnen er onherstelbare schade door oplopen.

Op de huishouddisplay kun je meestal de spanning van de motoraccu en de huishoudaccu aflezen. Zolang die boven de 12 staat, is het oké. Eens in de drie tot vier weken een stuk rijden is over het algemeen voldoende om de accu’s tijdig op te laden. Maar dan moeten er in de tussentijd geen stiekeme stroomgebruikers aan staan. Je kunt de hoofdschakelaar omzetten, zodat je geen stroom ten laste van de huishoudaccu gebruikt, of je zet de camper aan de stroom met de stroomkabel

Omvormer

Heb je voor een apparaat 230 volt nodig en sta je niet aan de paal? Gebruik dan een omvormer, die de accuspanning omzet in 230 volt wisselspanning.

Los van het voltage is er nog een belangrijk verschil tussen accuspanning en netspanning: bij de accu is sprake van gelijkspanning, waarbij de stroom constant van plus naar min loopt, bij 230 volt wisselspanning daarentegen gaat de stroom in een voortdurend golvende beweging heen en weer. Bovendien is er een groot verschil in stroomsterkte: een apparaat van 230 watt trekt bij 230 volt slechts 1 ampère, bij 12 volt loopt de stroom voor dit apparaat op tot 19 ampère en dat is fors.

 

 

 

 

Een omvormer kan de gelijkspanning van 12 volt op drie manieren omzetten in een wisselende 230V-spanning: 

  • Als een blokgolf;
  • Als een gemodificeerde sinus;
  • Als een zuivere sinus. 

Bij een blokgolf springt de spanning in één klap van de ene naar de andere kant, bij een gemodificeerde sinus gaat dit in stapjes en bij een zuivere sinus gaat dit in een vloeiende beweging, net als bij normale netspanning. De laatste twee zijn het meest gangbaar in de camper.

Houd bij aanschaf van een omvormer rekening met de capaciteit van de accu. Met de volgende vuistregel kun je redelijk benaderen welke accucapaciteit minimaal nodig is:

Bij een 12-volt installatie is een minimale accucapaciteit nodig van circa 20% van het omvormvermogen en bij een 24-volt installatie is dat 10%.

Lees onze blog over de omvormer voor meer informatie.

Soorten accu’s

Er zijn verschillende soorten oplaadbare accu’s.

Lood-zwavelzuuraccu

De meest toegepaste accu is de lood-zwavelzuuraccu. Het bestaat uit een kunststof bak met daarin een mengsel van zwavelzuur en gedistilleerd water (elektrolyt, waarin lodenplaten zijn opgehangen. Het water kan verdampen, vandaar dat er vuldoppen zijn aangebracht om de accu bij te kunnen vullen. Steeds meer accu's hebben geen vuldoppen: dat zijn de onderhoudsarme of -vrije accu's.

Startaccu

Een startaccu heeft veel dunne platen per cel, waarbij het totale oppervlak van de platen groot is. Deze accu’s zijn hierdoor geschikt om in korte tijd hoge stromen te leveren. Het aantal keren dat een startaccu ontladen kan worden is beperkt.

Bij een startaccu van recente leeftijd loopt in de winter de startcapaciteit terug. Ook neemt de accu een lagere laadstroom op. Dit komt door het hoge stroomverbruik van de verbruikers. Vervang zulke accu’s niet zomaar door nieuwe, maar laadt ze eerst op met een moderne acculader. Meet de conditie van de accu aan het begin van de winter en vermijd korte ritten.

Bij een startaccu die al wat jaartjes meegaat daalt het prestatievermogen na verloop van jaren. Dit komt onder meer door slijtage van het inwendige plaatmateriaal of door sulfatering. Dat tast op den duur de mogelijkheid van de accu aan de chemische energie in elektrische energie om te zetten. Bij oudere accu’s is het daarom zinvol het prestatievermogen van de accu te meten, zodat tijdig kan worden vastgesteld of de accu aan vervanging toe is.

Tractie accu

De tractie accu is te verdelen in een semi-tractie en een tractie accu. Een semi-tractie accu heeft minder, maar wel dikkere platen per cel. Deze accu’s leveren relatief gezien minder startstroom, maar kunnen wel vaker en dieper ontladen worden. Dit soort accu’s zijn prima geschikt als boordaccu en kan in geval van nood als startaccu worden gebruikt.

De tractie accu heeft minder, maar wel zeer dikke platen, waardoor veelvuldig en zeer diep ontladen mogelijk is. Tractie accu’s vindt men vaak in heftrucks en in kleine, elektrische machines. Bij tractie accu’s is een afwijkende laadmethode vereist. Dit type accu is niet geschikt als boordaccu.

De gel-accu

De gel-accu wordt veel als boordaccu toegepast. Een belangrijk deel van de bezwaren die aan de natte accu kleven zijn ondervangen. De belangrijkste voordelen van gel-accu's zijn:

  • geringere zelfontlading;
  • diepere ontlading mogelijk;
  • kan vaker worden ontladen;
  • beter geschikt voor serie- en parallelschakeling;
  • onderhoudsvrij en gesloten bouwwijze;
  • geen ventilatie noodzakelijk bij juiste lading;
  • langere levensduur dan semi-tractie accu's;
  • zuurschade nauwelijks mogelijk.

Een gel-accu kan niet zomaar in het elektrisch systeem worden opgenomen. Naast de temperatuurcompensatie is er een drietrapsregelaar nodig. Deze drietrapsregelaar is nodig om de accu goed geladen te krijgen. Is dit type regelaar niet aanwezig, dan is er geen optimaal rendement uit de accu te halen. 

AGM-accu

De AGM-accu (Absorption Glass Mat) is een onderhoudsvrije accu en zeer geschikt als boordaccu in de camper.

Lithium-accu

Dit type accu heeft een laag gewicht en een lange levensduur. Hier hangt echter wel een prijskaartje aan. Er is soms een speciale lader nodig

De boordaccu als hulpstart

Campers zijn uitgerust met een tweede accu, de zogenaamde boordaccu. Wanneer dit een startaccu is, is deze uiteraard goed te gebruiken als hulpstartaccu. Sommigen hebben een semi-tractie accu als tweede accu aan boord. Deze kan in noodgeval als hulpstartaccu worden gebruikt.