Te zwaar, wat nu?

De camper is gewogen en te zwaar bevonden. Dit kun je doen om alsnog veilig op pad te gaan.

Wat kun je doen als de camper waarmee je op reis wilt gaan te zwaar is?

Afvallen

Kijk nog eens kritisch naar wat je allemaal meeneemt op reis en of je spullen thuis kunt laten om het gewicht te reduceren.

  • Zorg dat de watertank leeg is wanneer je gaat rijden. Op de plaats van bestemming vul je de tank. Hiermee bespaar je een behoorlijk gewicht.
  • Haal de camper eens echt helemaal leeg. Zo krijg je een goed beeld van wat je allemaal meesleept iedere reis. Kijk kritisch naar alles en vraag je telkens af: ‘Heb ik dit echt nodig onderweg?’
  • Als het gewicht van de camper op het randje is, neem dan geen boodschappen mee. Deze hebben ze ook op de plek van bestemming.
  • Als je fietsen meeneemt, kun je hier waarschijnlijk ook gewicht op besparen. Er zijn lichtgewichtexemplaren op de markt. Zelfs elektrische.
  • Ook bij de keuze voor een accu is gewichtswinst te behalen. Een lithiumaccu weegt bijvoorbeeld minder dan een loodaccu.
  • Neem je boeken en gidsen mee in de camper? Papier = gewicht! Boeken kun je inruilen voor een e-reader en met de app Campercontact heb je alle camperplaatsen in Europa bij de hand, zonder dat je een boekwerk hoeft mee te nemen.

Wijzigen toegestane maximum massa

Veelal kan een camper technisch gezien meer dragen dan de toegestane maximummassa, die op het kentekenbewijs is vermeld. Op dat bewijs staat ook de technische maximummassa. Als die massa hoger is (bijvoorbeeld 3.850 of 4.000 kg) dan kun je de toegestane maximummassa daarnaar laten verhogen. Men spreekt dan over het opwaarderen van de camper.

Staat er bij de technische maximummassa 3500 kg dan kan via de merkdealer gevraagd worden of er bij de fabriek een conformiteitsverklaring (coc) is met een hoger technisch maximum. Dit zou dan samen met een nieuw typeplaatje met het verhoogde technisch gewicht erop geleverd moeten worden. Hier zijn kosten aan verbonden die per fabrikant kunnen verschillen. 

Daarna dien je met de COC naar het RDW te gaan waar de wagen opnieuw gekeurd en gewogen wordt. Het gewicht dat dan gewogen wordt, komt op het kenteken te staan als ledig gewicht. Het is dus verstandig om voor de keuring alle zaken uit/van de camper te halen die niet voor de keuring zijn vereist. Het ledig gewicht is namelijk bepalend voor de motorrijtuigenbelasting.

Ook deze keuring kost geld. Informatie vind je hier op de website van de RDW. Zo kun je meer accessoires en bagage meenemen op reis. Het is belangrijk je te realiseren dat je dan ook een ander rijbewijs nodig hebt; het C- of het C1-rijbewijs.

Neem contact op met de klantenservice van de RDW om jouw specifieke situatie te bespreken. De RDW klantenservice is van maandag tot en met vrijdag telefonisch bereikbaar van 08.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 0900 0739 (0,10 per minuut). 

C1-rijbewijs halen

Om een voertuig met een toegestane maximummassa boven de 3.500 kilogram te mogen besturen, dien je in het bezit van het C1-rijbewijs te zijn. 

Sinds 2013 wordt in Nederland het rijbewijs C1 gevoerd, voor lichte vrachtauto’s tot 7,5 ton. In de volksmond wordt het vaak het camperrijbewijs genoemd. 

Rijscholen bieden opleidingen tot rijbewijs C1 aan op de traditionele manier - een of twee lessen per week - of in een intensief traject van één of twee dagen. Het is verstandig dat alle bestuurders van de camper het rijbewijs halen. De NKC biedt haar leden een online leeromgeving waar zij onbeperkt kunnen oefenen voor het theoriegedeelte van het C1-rijbewijs. Ook zijn er verschillende rijscholen waar je als NKC-lid korting krijgt op het behalen van het C1-rijbewijs.

Op deze pagina vind je rijscholen die een C1-rijbewijs opleiding aanbieden met korting. Op deze pagina kun je als NKC-lid gratis voor de theorie van het C1-rijbewijs oefenen in een digitale omgeving.