Camper te zwaar? Opwaarderen!

Het campergewicht opwaarderen is niet altijd de enige oplossing voor een te zware camper. Welke voor- en nadelen heeft het opwaarderen eigenlijk? Hoe gaat het aanpassen van de toegestane maximum massa in z'n werk? NKC geeft helderheid over de gevolgen van het opwaarderen van uw camper tot boven de 3500kg.

Technische max massa is toereikend

Is uw camper geschikt voor opwaarderen? Pak de kentekengegevens van de camper erbij of bekijk de voertuiggegevens van de RDW: OVI: RDW Kentekencheck. Om te kunnen opwaarderen is de Technisch max massa van belang. Met dit getal geeft de fabrikant aan tot welk totaalgewicht het voertuig geschikt is. Denk aan de constructie, het chassis, de reminrichting, de banden  etc.

Stel de Technisch maximum massa die op het kenteken staat is hoger dan de Toegestane maximum massa. In dat geval kan bij de RDW een aanvraag worden ingediend om de Toegestane max. massa te verhogen tot maximaal de Technische max massa. Deze aanvraag kunt u online doen. Houdt rekening met een verwerkingstijd van 1 à 2 weken en kosten van zo'n 65 euro.

Technische max massa verhogen

Als de Toegestane maximum massa hoger moet worden dan de geregistreerde Technische maximum massa, dan moet de camper worden gekeurd bij een RDW keuringsstation. Bij deze keuring moet worden aangetoond dat de camper technisch geschikt is (gemaakt) voor het hogere gewicht. Het kan zijn dat een verklaring van de fabrikant bewijst dat de camper technisch geschikt is. Zo niet dan biedt een aantal technische aanpassingen aan de camper meestal nog een oplossing.

Bij de fabrikant/importeur verkrijg je een verklaring (COC of CVO) waarin staat dat de camper technisch geschikt is voor het hogere gewicht. 
Vraag de fabrikant ook om een nieuw typeplaatje en welke banden het hogere gewicht kunnen dragen.

In bezit van de juiste certificaten, het kentekenbewijs en legitimatiebewijs bezoekt u op afspraak een RDW keuringsstation voor het keuren van wijziging(en) aan het voertuig. Tijdens de keuring wordt beoordeeld of de camper de juiste banden heeft en een passend typeplaatje. Daarnaast wordt de verklaring van de fabrikant ter beoordeling doorgestuurd naar de afdeling Testen Nationaal. Deze beoordeling kan zomaar een paar weken duren en brengt de nodige kosten met zich mee. Wanneer de keuring en beoordeling akkoord zijn ontvangt de eigenaar een nieuw kentekenbewijs.

Technische aanpassingen nodig

Als de Technisch maximum massa niet toereikend is kan dit opgelost worden door aanpassingen aan het onderstel te doen. Dit is echter niet voor elke camper weggelegd.

Laat een specialist vaststellen of en welke aanpassingen er aan de camper mogelijk zijn. Denk aan andere banden, velgen en/of vering.

Zodra er aanpassingen aan de camper zijn uitgevoerd, spreek je over wijzigingen aan een voertuig. Dit raakt de typegoedkeuring die bij de voertuigregistratie is afgegeven. Daarom moeten ook de aanpassingen voldoen aan goedkeuringseisen. Het is belangrijk dat de specialist die de wijzigingen heeft aangebracht ook de nodige documentatie kan afgeven. Deze documenten bevatten de resultaten van de rem-, stabiliteit(ESC)- en chassissterkte-testen die met een gelijksoortig voertuig zijn uitgevoerd onder toezicht van het officiële test instituut van RDW of TÜV.

Mocht de keurmeester vermoeden dat het gewicht van de camper ook is gewijzigd, kan deze besluiten de camper te wegen. Toename van het leeggewicht en rijklaargewicht kan gevolgen hebben voor het belastingtarief. Biedt de camper daarom zo leeg mogelijk aan bij deze herkeuring.

Waarom de camper opwaarderen?

In de meeste gevallen zal een tekort aan bagagekilo's de aanleiding zijn om een camper op te waarderen. In het gunstige geval komt de eigenaar tot deze conclusie vóórdat de camperreis begint. Nog beter is om dit voor de aankoop te ontdekken, dan kan het opwaarderen door de verkoper worden uitgevoerd of eindigt het aankooptraject. Helaas kan het ook tijdens een camperreis gebeuren dat een handhaver ontdekt dat de camper is overbeladen en je daarmee in overtreding bent. Hoe dan ook, opwaarderen begint met weten wat je weegt.

Als de camper gewichtsproblemen heeft is opwaarderen een van de oplossingen. Maar misschien biedt een aanhanger of minder bagage meenemen voldoende gewichtsvoordeel? Of verhandel de camper voor een lichtere variant... Onze voors en tegens helpen bij deze afweging.

Nadelen

Er van uitgaande dat de Toegestane max massa is opgewaardeerd tot boven de 3500kg: 

  • Je bent verplicht om een C1-rijbewijs te halen, anders mag je de camper niet besturen. Bedenk wel dat een C1-rijbewijs iedere 5 jaar vernieuwd moet worden en een medische keuring vereist is. Als NKC lid kun je 4 maanden gratis C1 theorie leeromgeving gebruiken.
  • Bij verhuur of verkoop komen alleen C1-rijbewijs houders aan bod.
  • Er gelden andere tolregels met in een aantal gevallen hogere kosten. Tol per land beschreven.
  • Er is geen universele tolbadge verkrijgbaar, zoals voor campers onder 3.500 kg.
  • Er is een speciale tolbadge nodig voor bijvoorbeeld Oostenrijk ( Go-Box ) Met de camper naar Oostenrijk - NKC
  • In een aantal landen binnen Europa gelden andere maximum snelheden Maximumsnelheden met de camper - NKC
  • In verschillende landen gelden andere verkeersregels, zoals bij parkeren, inhalen of inrijverboden. Landeninformatie.
  • Repatriëring voor campers boven 3500kg is niet altijd mee verzekerd (maar bij de NKC camperverzekering overigens wel). Check dit bij je verzekeringsmaatschappij.
  • Door aanpassingen aan het onderstel kan het leeggewicht zijn toegenomen, mogelijk kom je in een hoger belastingtarief terecht.
  • Een zwaardere camper verbruikt meer brandstof en bepaalde onderdelen slijten sneller.

Voordeel

  • De camper voldoet aan alle eisen om met nog meer kilo's aan personen, bagage en/of accessoires de openbare weg te mogen gebruiken.
  • In geval van technische aanpassingen zullen de rijeigenschappen van de camper verbeteren.

Overige aandachtspunten

Wanneer de opwaardering is geslaagd en dus de nieuwe massa's op kenteken geregistreerd staan, vraagt dat nog een aantal acties en aandachtpunten.

  • Tijdens een herkeuring door RDW kan de camper gewogen worden. Als ook het ledig gewicht van de camper wijzigt, kan dit van invloed zijn op het belastingtarief en verzekeringspremie. Biedt de camper zo leeg mogelijk aan bij de RDW.
  • Informeer je verzekering.
  • De APK categorie kan ook anders zijn voor zware campers, dit is afhankelijk van classificatie en lediggewicht van de camper, Camper apk keuren - NKC.

Let op! Een camper die als maximaal toegestane massa 3.500 kilogram heeft, mag inclusief belading, bestuurder en passagiers, nooit meer dan dit maximum wegen, ook al is de bestuurder in bezit van een C(1)-rijbewijs.

Campergewicht verlagen

Het gewicht dat op het kenteken van de camper staat kan ook omlaag aangepast worden. Dit kan interessant zijn wanneer met het huidige campergewicht een C1-rijbewijs noodzakelijk is, maar u alleen een B-rijbewijs heeft. Het campergewicht kan alleen verlaagd worden wanneer de Massa rijklaar onder de Toegestane max massa blijft. Houdt er wel rekening mee dat er voldoende speling blijft voor de bagagekilo's die mee op reis moeten.