Rechtsbijstandverzekering

Op deze pagina vind je antwoorden op de meest gestelde vragen over onze rechtsbijstandverzekering. Vind je geen passend antwoord op je vraag of staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen rechtsbijstandverzekering
  • Kan ik direct na afsluiten van de verzekering een beroep doen op de NKC Rechtsbijstandverzekering?

    Ja. Er is natuurlijk geen dekking als je bij het afsluiten van de verzekering of bijsluiten van een module, al kan voorzien dat er iets kan gebeuren dat tot een juridisch geschil kan leiden. Desgewenst kan je worden gevraagd aan te tonen dat je de gebeurtenis niet kon voorzien bij het aangaan van de verzekering dan wel het bijsluiten van een extra dekking. Voor specifiek de module Echtscheidingsmediation geldt dat je geen beroep op de verzekering kan doen als deze module minder dan 3 jaar is meeverzekerd op je verzekering.

  • Hoe snel weet ik of mijn schade is te verhalen?

    De ARAG-medewerker of de advocaat van de NKC Rechtsbijstandverzekering overlegt met je over het plan van aanpak van de zaak. Dit plan van aanpak bevat een analyse van de zaak en zo mogelijk een scenario met de te nemen stappen. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

  • Zijn de kosten die ik maak altijd verzekerd?

    Maak nooit zonder overleg met de rechtsbijstandverzekeraar kosten. Overleg dit altijd eerst met de rechtsbijstandverzekeraar!

  • Ik heb een geschil met mijn meeverzekerde partner. Kan ik een beroep doen op mijn rechtsbijstandverzekering?

    Een medeverzekerde kan alleen met toestemming van de verzekeringsnemer een beroep doen op deze verzekering.

  • Er dreigt een geschil te komen maar dit is nog niet concreet. Kan de rechtsbijstandverzekeraar dan iets voor mij betekenen?

    Ook als er nog geen concreet juridisch geschil is, maar dit wel op korte termijn dreigt te ontstaan, kan de NKC Juridische Helpdesk je bijstaan om het geschil te voorkomen.

  • Hoe kan ik mijn rechtsbijstandverzekering bij de NKC opzeggen?

    Om jouw verzekering via de NKC op te zeggen hebben wij een schriftelijke opzegging nodig. Dit kan via e-mail, een bericht in Mijn Verzekeringen of per brief. Het telefonisch opzeggen van een verzekering is niet mogelijk.

  • Wat zijn administratiekosten?

    Voor een goede administratie van je particuliere verzekering maakt onze verzekeringspartner AON kosten. Per polis betaal je per jaar maximaal € 5,66 (inclusief assurantiebelasting). Deze administratiekosten worden in rekening gebracht onder andere om:

    • uitgebreide betalingsmogelijkheden aan te kunnen bieden (o.a. bankkosten, automatische herinneringen);
    • (digitale) acceptgiro’s te verwerken;
    • de door wet- en regelgeving voorgeschreven controles uit te voeren.
  • Wanneer betaal je deze kosten?

    Elke keer dat je premie betaalt worden deze kosten in rekening gebracht. Bij een nieuwe polis voor het eerst de tweede keer dat je premie betaalt. Als je de premie in termijnen betaalt, wordt elke termijn een deel van deze kosten in rekening gebracht. Als je bijvoorbeeld iedere maand betaalt, betaal je iedere keer 1/12e deel. De kosten vind je terug op de factuur.

  • Wat zijn poliskosten?

    Bij het afsluiten van een nieuwe auto- of camperverzekering en bij het tussentijds wijzigen en beëindigen van de polis, wordt € 11,13 aan poliskosten in rekening gebracht. Die zijn bijvoorbeeld nodig om een nieuw polisdocument op te maken. Deze kosten zijn eenmalig.