Veelgestelde vragen | NKC Camperverzekering

1. Bij welke bedrijven kan ik schade aan mijn camper laten herstellen?

Je kunt schade aan je camper in principe bij ieder bedrijf laten repareren. Laat je de schade repareren bij een bedrijf buiten het netwerk van de NKC Camperschadeservice? Dan geldt een extra eigen risico van 700 euro. 
Maar ga je naar een bedrijf dat is aangesloten bij de NKC Camperschadeservice, dan betaal je minder eigen risico. Je krijgt dan 175 euro korting op je eigen risico. De NKC werkt voor het schadeherstel samen met enkele ketens van bedrijven. Je kunt rekenen op gedegen expertise en wij houden grip op de kosten. Dat is belangrijk, want de kosten voor schadeherstel zijn medebepalend voor de premie die je betaalt. Dit is de reden dat we per 1 april 2018 een compacter netwerk hanteren. Een aantal bedrijven maakt hierdoor geen deel meer uit van de NKC Camperschadeservice. Check hier welke bedrijven bij jou in de buurt zijn aangesloten.

2. Ik heb een verzekering via de website afgesloten. Ben ik nu echt verzekerd als ik de camper ophaal?

Als je een verzekering via de website hebt aangevraagd dan krijg je binnen enkele ogenblikken een bevestiging van dekking in de mailbox. Je kunt jouw voertuig dan met een gerust hart ophalen. Krijg je deze melding onverhoopt niet, stuur de NKC dan een e-mail op [email protected] of bel direct naar 033-467 70 80

3. Hoe wordt mijn no-claimkorting bepaald?

Je kunt een no-claimkorting van maar liefst 80 procent opbouwen. Je bereikt dit al na 5 schadevrije jaren, die afkomstig zijn van een reeds beëindigde polis. Daarnaast kun je op basis van de schadevrije jaren op je huidige personenautoverzekering tot maximaal 80 procent korting krijgen. Hiervoor dien je binnen 14 dagen na het afronden van de aanvraag een kopie polisblad van de personenauto in te sturen. Indien dit niet tijdig bij ons binnen is zal de verzekeraar de no-claimkorting per ingangsdatum wijzigen en ontvang je hiervoor een aanvullende nota. Het aantal echte schadevrije jaren is in alle gevallen altijd leidend voor verzekeraar.

4. Moet ik een aanvullende pechhulpdekking van de ANWB sluiten als mijn camper via de NKC Uitgebreid casco is verzekerd?

Nee. Op de Camperverzekering van de NKC is met deze dekking pechhulp standaard meeverzekerd. Bel met de SOS (+31)20-6 51 51 51 en je wordt direct verder (op weg) geholpen! Met de NKC Camperverzekering heb je standaard recht op hulpverlening in binnen- en buitenland , als de camper niet meer kan rijden. Zelfs in je woonplaats! Eerst wordt beoordeeld of de SOS je ter plaatse direct verder op weg kan helpen. Lukt dat niet dan geldt het volgende: Je hebt recht op hulpverlening in binnen- en buitenland (ook in de woonplaats). Indien je camper niet meer kan rijden.

De hulpverlening omvat in Nederland:

  • het vervoer van het beschadigde voertuig (met aanhangwagen) naar een door jou gewenst adres in Nederland;
  • het vervoer van de bestuurder en de eventuele passagier(s).

De hulpverlening omvat in het buitenland:

  • repatriëring van het voertuig (met aanhangwagen),
  • vervoer naar de eindbestemming of repatriëring van de inzittenden;
  • huur van een vervangend motorrijtuig;
  • het ter beschikking stellen van een (vervangende) bestuurder;
  • verzenden van onderdelen.

Alleen die kosten worden vergoed welke zijn gemaakt in overleg met SOS International.

5. Hoe moet ik mijn huidige Camperverzekering opzeggen?

Wij hebben een kant-en- klare opzegbrief voor je gemaakt. Deze brief kun je sturen aan je huidige verzekeraar. Als je 1 jaar of langer verzekerd bent bij je oude verzekeraar dan stopt deze meestal een maand na opzeggen. Als je korter dan 1 jaar verzekerd bent dan geldt er mogelijk een opzegtermijn. Vraag je verzekeraar dan wanneer je de verzekering kan opzeggen. De opzegbrief kun je hier downloaden.

6. Mijn merk/ type camper kom ik op de berekeningstool van de website niet tegen. Wat moet ik nu doen?

Als je het merk en type van jouw camper in het pull down menu niet kunt vinden klik dan op 'klik dan hier' in het premieberekeningsscherm. Je kunt de gegevens handmatig verder aan- of invullen en verder gaan met de premieberekening en/of verzekeringsaanvraag.

7. Kan ik mijn camperverzekering tijdelijk schorsen?

Nee, tijdelijk schorsen is niet mogelijk. Zodra sprake is van bijvoorbeeld verkoop, total loss of vertrek naar het buitenland wordt de verzekering beëindigd. Je ontvangt dan direct naar rato de eventueel vooruit betaalde premie terug.

8. Ben ik nog wel verzekerd als mijn beladen camper meer dan 3500 kg weegt?

Wie een ongeval veroorzaakt met een camper die zwaarder is dan de op kenteken vermelde toegestane maximum massa, kan een probleem krijgen met zijn verzekering. Dat is vooral van belang wanneer de oorzaak van het ongeval teruggevoerd kan worden naar het overgewicht van de camper. De bewijslast daarvoor rust op de verzekeraar. Daarom is het belangrijk de voorwaarden te checken die uw polis stelt bij overgewicht. De verzekeraar van de NKC camperpolis hanteert het beleid dat schade die mede ontstaan is door overbelasting kan worden afgewezen zodra er sprake is van extreme en bewezen overbelasting van de camper.

9. Is mijn camper ook voor diefstal verzekerd als de stallingshouder aangeeft dat de accu eruit gehaald moet worden? Geldt dit ook voor het brandrisico?

Ja, als de stallingshouder eist dat de accu eruit moet, dan dient daar gehoor aan gegeven te worden. De camper is dan gewoon verzekerd tegen diefstal. Voor brandschade geldt dat de camper beperkt of uitgebreid casco verzekerd dient zijn.

10. Wat houdt de 10 jaar nieuwwaarderegeling in?

Je camper is een kostbaar bezit en je wilt de eerste jaren geen vervelende discussies over de dagwaarde. Als je de camper nieuw aanschaft, bent je vijf jaar volledig verzekerd voor de nieuwwaarde. Aansluitend is een bijzonder gunstige afschrijvingsregeling in de polis opgenomen van vijf jaar. De afschrijving bedraagt slechts 2% per maand met een maximum van 20% per jaar tot maar liefst 125% van de verzekerde waarde. Na deze termijn geldt de dagwaarde. Ook garandeert de NKC-polis dat de uitkering van de verzekering nooit lager is dan de daadwerkelijke dagwaarde van de camper.

11. Hebben jullie aangesloten camperschadeherstelbedrijven?

Ja, de NKC werkt samen met een netwerk van gespecialiseerde camperschadeherstelbedrijven. Klik hier voor meer informatie.

12. Hoeveel korting ontvang ik als ik een hoger eigen risico neem?

Door een keus te maken voor een hoger eigen risico kun je de premie van de camperverzekering nog lager maken. De premiekorting en het totaal eigen risico geldt alleen voor de beperkt en uitgebreid casco dekkingen. Het standaard eigen risico is € 300,-.

13. Wat is het nut van taxeren van mijn camper?

Het taxeren van je camper voor de verzekering heeft nut als er geen andere regeling bij schade door totaal verlies van toepassing is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de drie jaar aankoopwaardegarantie. Als deze is verlopen ontvang je bij een totaal verlies schade de dan geldende dagwaarde en niet de toenmalige aankoopwaarde. Ook kan het nuttig zijn om te laten taxeren als de nieuwwaarderegeling op de NKC Camperverzekering nog van toepassing is. De nieuwwaarderegeling is in vraag 10 te lezen.

Het kan aantrekkelijk zijn de camper te laten taxeren binnen de nieuwwaarde periode. Tussen het 7e en 8e jaar na aankoop zal de waarde volgens de polisafschrijving, waarschijnlijk, de dagwaarde evenaren. Dat is mogelijk dan ook het moment om de dan geldende dagwaarde voor vijf jaar ‘vast te zetten’, te laten taxeren dus. Er is bij schade door totaal verlies dan geen discussie over de dagwaarde én deze waarde is bovendien vijf jaar waardevast.

De NKC heeft afspraken gemaakt met professionele en gerenommeerde taxatiebureaus. Tegen een speciaal NKC-tarief kun je je camper laten taxeren.

14. Hoeveel schadevrije jaren verlies ik na een niet verhaalbare schade?

Het verlies van schadevrije jaren wordt bepaald aan de hand van onderstaande tabel. Deze tabel wordt door iedere verzekeraar in Nederland toegepast en houdt in dat je overal en altijd hetzelfde aantal schadevrije jaren verliest na een niet verhaalbare schade. Is er dus een schade gemeld die ten laste van je bonus komt, dan verlies je minimaal vijf schadevrije jaren. Dat loopt op naarmate je meer schadevrije jaren hebt opgebouwd dan vijftien. Voorbeeld: je hebt 13 schadevrije jaren en één schade gemeld die niet te verhalen is. Dan vindt een terugval plaats naar acht schadevrije jaren. Heb je 20 schadevrije jaren en één schade gemeld die niet te verhalen is, dan hou je nog 10 schadevrije jaren over. Het aantal schadevrije jaren kun je terugvinden op je polisblad. Goed om te weten is dat je bij de NKC al bij vijf schadevrije jaren 80% korting krijgt op je premie!

Aantal schadevrije jaren in het volgende verzekeringsjaar. Bij:
Aantal schadevrije jaren 0 gemelde schades 1 gemelde schade 2 gemelde schades 3 of meer gemelde schades
>= 16 +1 10 5 0
15 16 10 5 0
14 15 9 4 -1
13 14 8 3 -2

12

13 7 2 -3
11 12 6 1 -4
10 11 5 0 -5
9 10 4 -1 -5
8 9 3 -2 -5
7 8 2 -3 -5
6 7 1 -4 -5
5 6 0 -5 -5
4 5 -1 -5 -5
3 4 -2 -5 -5
2 3 -3 -5 -5
1 2 -4 -5 -5
0 1 -5 -5 -5
-1 0 -5 -5 -5
-2 -1 -5 -5 -5
-3 -2 -5 -5 -5
-4 -3 -5 -5 -5
-5 -4 -5 -5 -5

 


15. Mag ik mijn camper ook particulier verhuren?

Ja, maar dat is niet standaard meeverzekerd bij de NKC Camperverzekering. Particulier verhuren is namelijk afwijkend van het risico dat onze verzekeraar standaard accepteert. Het is wel mogelijk dit mee te verzekeren. Klik hier voor verhuurtips. Klik hier voor meer informatie over de verzekering.

16. Hoe kan ik mijn verzekering bij de NKC opzeggen?

Om jouw verzekering via de NKC op te zeggen hebben wij een schriftelijke opzegging nodig. Dit kan via e-mail, een bericht in Mijn verzekeringen of per brief. Het telefonisch opzeggen van een verzekering is niet mogelijk.

17. Wat zijn prolongatiekosten?

Voor een goede administratie van je particuliere verzekering maakt onze verzekeringspartner AON kosten. Per polis betaal je per jaar maximaal € 2,04 (inclusief assurantiebelasting). Deze prolongatiekosten worden in rekening gebracht onder andere om:
  • uitgebreide betalingsmogelijkheden aan te kunnen bieden (o.a. bankkosten, automatische herinneringen);
  • (digitale) acceptgiro’s te verwerken;
  • de door wet- en regelgeving voorgeschreven controles uit te voeren.

18. Wanneer betaal je deze kosten?

Elke keer dat je premie betaalt worden deze kosten in rekening gebracht. Bij een nieuwe polis voor het eerst de tweede keer dat je premie betaalt. Als je de premie in termijnen betaalt, wordt elke termijn een deel van deze kosten in rekening gebracht. Als je bijvoorbeeld iedere maand betaalt, betaal je iedere keer 1/12e deel. De kosten vind je terug op de factuur.

19. Wat zijn poliskosten?

Bij het afsluiten van een nieuwe auto- of camperverzekering en bij het tussentijds wijzigen en beëindigen van de polis, wordt € 11,13 aan poliskosten in rekening gebracht. Die zijn bijvoorbeeld nodig om een nieuw polisdocument op te maken. Deze kosten zijn eenmalig.