Verhoging maximaal voertuiggewicht stap dichterbij

De Europese Commissie wil dit jaar nog met een nieuwe rijbewijsrichtlijn komen die het mogelijk maakt om met een B-rijbewijs een auto te besturen met een toegestane maximummassa van 4.250 kilogram. Dat meldt de ADAC, de Duitse evenknie van de ANWB. Het kan echter nog vele jaren duren voordat de kogel in de hele EU door de kerk is. “Wie van plan is het C1-rijbewijs te gaan halen, moet dat plan niet in de koelkast zetten”, zegt Hugo van Binsbergen van NKC Advies.

Img 4830

Lobby NKC

Een verhoging van het maximale gewicht is vooral belangrijk voor camperaars, omdat het vaak lastig is om onder de 3,5 ton te blijven, de huidige grens van het B-rijbewijs. Als de camper technisch geschikt is voor een hogere massa, zou een verhoging van de maximaal toegestane massa naar 4.250 kilogram dit probleem oplossen. Mede dankzij de lobby van de NKC in Den Haag is Nederland in EU-verband voorstander van deze aanpassing. De nieuwe richtlijn voorziet overigens ook het digitaliseren van het rijbewijs en het toelaten van 18-jarigen op de vrachtwagen.

 

In gesprek met Brussel

Teamleider belangenbehartiging Niels van Haarlem van de NKC benadrukt dat er nog een lange weg te gaan is. “De ADAC stelt dat Brussel akkoord is of gaat worden met de verhoging van 3,5 naar 4,25 ton en dat is een stap in de goede richting. Maar het is geen gelopen koers, want de EU moet eerst met een voorstel komen en de nationale staten moeten die richtlijn dan nog in hun eigen wetgeving implementeren. Ook kunnen ze daar nog van afwijken, terwijl het voor camperaars juist belangrijk is dat overal in Europa dezelfde regels gelden. We moeten hoe dan ook nog geduld hebben. En als NKC blijven we ook in gesprek met Brussel.”

Meer over de rijbewijsrichtlijn en het standpunt van de NKC is te vinden in het dossier op de website.