Tour de France per camper

Door Nico van der Maat (tekst en foto's)

Zoals ze al veertig jaar doen, gaan Ab en Ineke Krook de Tour de France weer intensief volgen. Als geen ander weten ze hoe je dit moet organiseren, waar je het beste kunt gaan staan en hoe je aan de juiste gegevens van de route komt.

De eerste jaren volgden Ab (70) en Ineke (68) Krook de verrichtingen van de renners langs de weg met een tentje, later met een caravan en de laatste tien jaar met hun camper. “Dat is de meest ideale manier om de Tour mee te maken”, steekt Ab Krook van wal. “Je hebt immers alles bij je: je bed, wc, douche enzovoort. Je kunt de avond ervoor al ergens positie innemen. Soms bij drukke bergtrajecten al dagen van tevoren. Mits je wel voldoende voorraden hebt, zoals eten en drinken, water en opvang van vuil water”, aldus Ab Krook.

Sommige bergtrajecten zijn erg druk

Enthousiast vertellen de twee NKC’ers over de vele keren dat ze de Tour langs de weg volgden en over de 41ste keer die nu voor hen op stapel staat. De passie voor sport is bij Krook al vroeg ontstaan. In z’n jonge jaren was hij geen onverdienstelijk schaatser en later kreeg hij grotere bekendheid als schaatsbondscoach in Nederland en Duitsland. Hij begeleidde acht keer de Nederlandse olympische schaatsers. Zijn laatste functie was die van topsportcoördinator van de KNSB. Sinds drie jaar is hij direct bij de wielersport betrokken als sponsormanager van de wielerploeg Cyclingteam De Rijke. De camper is inmiddels een tweede passie geworden. Het stel huurde er in 2005 eerst een en kocht vervolgens een eigen camper, een Karmann-California. Later werd die ingeruild voor het type Ontario en nu heeft de familie Krook een wat grotere Carthago gekocht, met inpandige garage, zodat ook de fietsen gemakkelijker mee kunnen.

Mooier met de camper

Ab en Ineke Krook volgen met hun camper niet alleen de Tour, maar ook andere belangrijke koersen, zoals de Ronde van Zwitserland en de Giro d’Italia. Topper voor hen blijft echter de Ronde van Frankrijk. “Als tienjarig jochie volgde ik die al via de radio en ik vond het toen al een supergebeuren. Toen we op vakantie in de Franse Alpen bij Gap langs de weg stonden, zagen we veel tentjes, waarin de toeschouwers van tevoren verbleven. We zeiden tegen elkaar: dat willen we ook. We hebben dit toen vele jaren zo gedaan. Later kochten we een caravan en gingen dan vanaf een camping naar het parcours. Ook wel met een klein tentje, om er al een nacht van tevoren te zijn. We beleefden heerlijke dagen. Toen we eenmaal een camper hadden, werd dat nóg mooier. Via de televisie per satelliet kunnen we nu ook de voor- en nabeschouwingen volgen en tijdens de rit zie je wat er elders in het parcours gebeurt en hoe ver de renners zijn. Langs het parcours ontmoet je veel leuke mensen, die allemaal in de wielersport zijn geïnteresseerd. Dus gespreksstof genoeg. Zonder iets af te spreken, ontmoet je elkaar ook weer op andere momenten”, aldus Krook.

Langs het parcours ontmoet je veel leuke mensen

Keuzes maken

De voorbereiding om de Tour te volgen, begint meestal al in oktober en november, als de route wordt bekendgemaakt. Globaal kiezen Ab en Ineke Krook dan al welke etappes ze het liefst willen meemaken.

Ab en Ineke Krook stippelen de route uit

“Je moet kiezen, want je kunt natuurlijk niet alles zien. Kies je voor een bergetappe, dan moet je daar zeker al een paar dagen van tevoren zijn om een goede plek te bemachtigen. Heb je die eenmaal, dan loop je nog wel de kans vlak voor de koers te worden weggestuurd. Want het kan zijn dat op die plek juist de brandweer, een biertent of ambulance moet komen. En vindt de lokale politie je plek eerst goed, kan het nog gebeuren dat de landelijke gendarmerie of de tourpolitie je later alsnog wegstuurt. Ga daarover maar niet in discussie, want dat verlies je altijd. Ook al sta je achter de witte lijnen. Een boete krijg je meestal niet, maar hun orders moet je wel direct opvolgen. Dus wegwezen, helaas.

Geschikte camperplek

Ook belangrijk is dat je op een berg altijd met de neus van de camper in de rijrichting naar beneden moet staan. Dat eist de politie vanwege de veiligheid, voor het geval er iets gebeurt. Dan kun je gemakkelijk wegrijden. Want keren is moeilijk en je verstopt de weg ermee. Wij kozen eens een prachtige plek in een grote bocht op de Mont Ventoux. We stonden wel drie meter van de weg af, maar een agent stuurde ons op de dag zelf toch weg. Het was volgens hem te gevaarlijk in die bocht, ondanks de drie meter afstand van de weg. Dan heb je maar te gaan en is een andere plek niet meer te vinden”, aldus Krook.

Campers in de bocht: mag niet altijd

Hij benadrukt dat je altijd flexibel moet zijn om te verplaatsen, want je kunt altijd voor verrassingen komen te staan. “En je moet ook goed kijken op welk terrein je gaat staan. Want is het toevallig privé-eigendom, dan kun je worden weggejaagd. Of het blijkt dat de eigenaren er op het laatste moment zelf willen staan. Twijfel je, vraag even, dan weet je het zeker. Voor het zoeken van een goede plek hebben Ab en Ineke nog de tip om eerst op de fiets de route te gaan verkennen. Of eens in een dorp of stad te gaan staan waar de start of finish plaatsvindt. “Het is heel leuk om dan het rennerskwartier te bekijken en te zien wat een voorbereidingen er allemaal worden getroffen, wat de verzorgers met de fietsen doen, hoe de renners zich gedragen. Ook wat er na afloop van een etappe allemaal gebeurt. Eén groot wielerspektakel waar een buitenstaander geen weet van heeft”, aldus Krook.

Tour De France Per Camper WielrennersDe Tour de France is een groot wielerspektakel

Vrij als een vogeltje

Wielertijdschriften publiceren in de weken voor aanvang van de Tour wie de deelnemers zijn, hun rugnummers en bijzonderheden over de ploegen. Diverse jaarboeken over de Tour zijn ook interessant voor meer gegevens. Maar vooral de computer speelt bij de voorbereiding een belangrijke rol. Ook onderweg voor wijzigingen in het parcours en de exacte doorkomsttijden bij belangrijke wegen en kruispunten. Toch plannen Ab en Ineke niet alles van tevoren: Ineke Krook: “We maken keuzes, kiezen de regio’s en zien dan wel. We kijken dan wel ter plaatse hoe we het regelen en laten het van de omstandigheden afhangen. We hebben altijd goede en gedetailleerde kaarten bij ons. Daarom is het juist zo leuk om met een camper naar de Tour te gaan, je bent er zo vrij mee als een vogeltje.”

Tips voor met de camper

De ruime ervaring die Ab en Ineke Krook bij de Tour de France hebben opgedaan, geven ze graag door aan andere camperaars:

• Ga altijd met voldoende brandstof, water, drinken en eten voor een paar dagen op zoek naar een goede plek langs de route. Want heb je eenmaal wat gevonden, kun je blijven staan. Maak ook het toilet en de tank voor vuil water vooraf leeg. Zorg voor vuilniszakken om afval later te kunnen meenemen.

• Neem wat extra oprijblokken mee om met de camper horizontaal te kunnen staan. Ook enkele plankjes kunnen daarbij nog nuttig zijn. Leg matjes voor de wielen om slippen bij het wegrijden te voorkomen.

Oprijblokken om de camper horizontaal te zetten

• Ga altijd ruim achter de wegbelijning staan en niet op gevaarlijke hoeken of in bochten.

• Ga minimaal de avond tevoren al op een plek staan. Meestal wordt op de dag zelf al heel vroeg de weg afgesloten.

• Verken eerst zonder camper, bijvoorbeeld per fiets, het deel van het parcours voor een staanplaats.

• Wil je naar een plek op een berg, zoek die dan bij voorkeur ’s morgens vroeg, als het nog koel is. Dan is het nog niet druk en hoef je niet in file te rijden, met steeds stoppen en optrekken, waardoor de motor te warm kan worden.

• Plaats de camper op een berghelling altijd met de neus in de rijrichting naar beneden.

• Houd huisdieren binnen. Buiten honden altijd aan de lijn om hinder voor de renners te voorkomen.

• Let ook op kinderen dat ze niet de weg op kunnen rennen. Gevaarlijke situaties kunnen ook voor hen ontstaan als de reclamekaravaan vooraf passeert en met snoepjes en kleine cadeautjes strooit. Die blijven soms op de weg liggen en kinderen willen die dan pakken.

Dit artikel verscheen in een andere vorm in Kampeerauto nr. 4 2015.