Lang leve de leveler


- Door Sibert Meurs (tekst)

Bijna iedereen heeft ze in de camper: oprijblokken, of levelers. Geel van kleur zijn ze doorgaans. Dat ziet er zo lekker zomers uit! Bij veel van die dingen is er ook niet op gerekend dat het wel eens minder mooi weer kan zijn, waardoor de ondergrond wat drassig is. Het is een fijn klusje om dan de modder er weer vanaf te krijgen. Daarna wringen we ze weer met plezier in de te krappe opbergtas.

Leveler


Op overnachtingsplaatsen leveren ze ook veel plezier op voor wie er al een poosje staat. Nieuwe binnenkomers rijden lang zoekend rond. De eerste zorg is een plek te vinden waar de televisieschotel zijn werk kan doen. Als die gevonden is, komt het precisiewerk: staan we waterpas? Wat zijn er dan veel mogelijkheden: we hellen achter- of voorover, naar links of naar rechts. Dat lijkt simpel. Maar soms staan het rechtervoorwiel en het linker achterwiel allebei zo dat het afwassopje nooit in de afvoer terecht komt…

Manoeuvreren met de camper

Pa kent het gesignaleerde probleem en manoeuvreert de camper zorgvuldig naar een plek die redelijk vlak lijkt. Heen en weer, wat naar links en dan weer een stukje de andere kant op. Moeder kijkt op de waterpas en we horen haar roepen: “Nee Kees, hij staat lang niet tussen de lijntjes, hoor!” Ze bedoelt waarschijnlijk dat het waterpasje verklapt dat het pa nog niet is gelukt om de zaak in evenwicht te krijgen.

Het chauffeursportier wordt wat driftig geopend – dat gedonder altijd! – en de oprijblokken worden met enig geweld tevoorschijn getrokken. Eerst maar eens aan de voorkant links een blok voor het wiel. Pa stapt weer in, geeft wat gas en als moeder ho roept…, schiet het wiel er net overheen. Jammer, nieuwe poging. “Nou Kees, als je de wagen er zo’n klein stukje op rijdt, had het helemaal niet gehoeven. Dit helpt toch helemaal niks…” Als dan eindelijk de kampeerauto naar ieders wens staat en de stoeltjes buiten worden gehaald om even lekker van het zonnetje te kunnen genieten, blijkt de wagen net zó te staan dat de zon inmiddels achter de bomenrij is gezakt.

Ja, camperen is plezier voor twee!

Filmpje

In het filmpje hieronder bespreekt Frans Hoofwijk hoe je een camper waterpas zet.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Camperaccessoires met de tags: leveler, oprijblok.

Reacties


Klein driehoek waterpasje op het frame van de bestuurdersplaats geplakt, op de camperplek direct duidelijk waar e.v.t blokken nodig zijn en kan ik zelf zien of ik e.v.t meer of minder de blokken op moet rijden.
Wat een verhalen allemaal. Wij camperen al een tijd 8 jaar we hebben nooit gezeur over het recht staan ,we hebben een waterpas van 3 cm eens in de 10 gevallen moet ik de levelers pakken daar die ik 2 min. over aan de zijkant kan die omhoog en hub klaar,onderwijl kijkt mijn vrouw of die recht staat met dat waterpasje altijd bij de hand op het gastel.Ik zou die mensen wel eens zien op de schaal bij de politie wat ons al 3 x is overkomen. Veel succes allemaal.Guus en Tiny Rodenburg.
Ook ik heb een hydraulisch systeem van E&P onder mijn camper kost een paar centen maar dan heb je ook wat
Ik wil nooit meer anders
We kwamen tot de ontdekking dat een heleboel campers van voren doorhangen.Informatie bij een bekende duitse firma was het advies zwaardere veren ,dan komt de wagen 6cm hoger en daarmee staat onze camper eigenlijk haast altijd waterpas De zwaardere veren bevallen ons prima.
Ter info: de genoemde iWoMoSet-app is een betaalde iOS-app. De Camper Leveler app is voor iOS en Android en gratis.


Het terug doen van mijn keggen, nat of droog, is geen probleem want ik heb bij een zeilmaker een hoes van restanten van vrachtwagenhuifdoek laten maken zodanig dat ook nog 2 planken van 3 cm dik en 15 cm breed en 40 cm lang erbij passen. ONVERSLIJTBAAR.
Om mijn camper waterpas te zetten heb ik deze destijds keurig waterpas gezet en in het dashboard met behulp van kneedmetaal zo'n T-waterpasje gemonteerd. Ik hoef daardoor niet meer met een app of een losse waterpas te kijken, want hij zit er al in. Door een beetje heen en weer rijden kan ik vanaf mij stoel precies zien waar keggen onder moeten, Dan stuur ik mijn vrouw naar buiten met de opdracht waar ze moeten komen.
Ik zorg altijd dat de keggen dusdanig liggen dat ik bij het wegrijden door kan gaan en niet hoef te rangeren. Omdat de camper in beweging is slippen mijn banden niet en kan ik doorrijden naar een verhard stuk weg. De ervaring van vast te komen zitten hoef ik niet meer te hebben.
Bij derde keer gebruiken van de Flat jack klapte er eentje......
Teruggebracht naar de leverancier, die had al meer klachten gehad en heeft dus zijn voorraad teruggestuurd.
De Flat Jack Camper Plus Leveler werkt perfect.
Geen geroep je rijdt hem tot de streep in de midden en lucht erin. De kleine bandenpomp die bij een Renault zonder reserve band zit werkt geweldig
Wij kamperen al 16 jaar met de tent en nu sinds ong 1 jaar de eigenaren van een Renault Trafic kleine buscamper.
Na 4 weken zweden en 10 campings verder elke keer ruzie met de standaard levelers.
Na thuiskomst meteen 2x de Flat Jack Camper Plus Leveler besteld, wat zijn deze ideaal. Op zachte ondergronden werken ze als kussen, op puntige stenen wel even automat eronder of zoiets.
Levelen als een pro, camper 1 keer er op rijden, en met een fietspomp of compressor binnen de 5 min keurig (bijna) waterpas.
De beste aankoop sinds onze camper, het geld meer dan waard.
Ben inmiddels binnen 10 jaar aan de derde set levelers toe.
Ervaring leert, datop harde ondergrond deze levelers nogal eens beschadigen of zelfs gedeeltelijk ingedrukt worden. Er bestaan nog sterkere, zwarte, maar deze zijn oom weer zoveel groter en zwaarder.
Als de camper links, rechts, voor en achter lijkt niet waterpas te staan is het vaak voldoende om onder één wiel een keg te plaatsen. Een handige app hiervoor is: iWoMoSet: die laat zien onder welk(e) wiel(en) een keg moet(en).
Ik gebruik een gratis App op mijn Android telefoon.
Hij heet Camper Leveler (van Eland Apps)
Die geeft per wiel aan hoeveel hoger die moet.
Werkt prima.
Ongeveer recht is recht genoeg. Daarom volstaan voor mij twee oprijblokken, waarvan er afhankelijk van de plek één of twee nodig zijn. Ik leg de waterpas op tafel en dan weet ik ongeveer hoe hoog de camper het blok op moet rijden.
Een hydraulisch lijkt mij handig maar is ook duur, zwaar, en kan kapot gaan. Ook wordt de instap hoger.
Deze mag niet ontbreken in de digitale wereld waarin vrijwel iedereen een smartphone heeft: camper leveler app. Ideaal!
IK heb ze gekocht met een ronding om zodat ze precies in de goede stand rijden, ook het vanzelf terug rijden is dan niet mogelijk.
TIP.... altijd last van vuil in de holle onderkant?? opvullen met purschuim of een ander vulmiddel.
Is de Lineppe leveler niet een erg goed alternatief? Is wel stuk goedkoper! Wie heeft goede en of slechte ervaringen met dit systeem. Is ook lichter in gewicht meen ik te weten! Toon Buckens
Is het verstandiger om achteruit op de blokken te rijden? Bij met spoed moeten vertrekken moet je eerst achteruit of er over heen butsen. Achteruit op de blokken rijden kost evenveel moeite en je kunt zo weg lijkt mij.
Ik vraag mij wel af hoe je de camper waterpas krijgt als hij zowel voorover, als rechts of links onvoldoende waterpas is.


Natuurlijk is een automatisch level systeem kostbaar.
Maar ....... wel ideaal . Wij hebben er bewust voor gekozen omdat gemak de vakantie voor ons een stuk plezieriger maakt en rugproblemen dragelijker maken.
De Flat Jack Camper Plus Leveler lijkt me wel aardig. Bij een bekende leverancier met veel passie voor Campers te koop voor 119 EUR (vermoedelijk per airbag).
Geen problemen meer met 'over de blokken schieten'. Van mensen die er ervaring mee hebben hoor ik er graag meer over.
Niet iedereen is een veelverdiener. Setje plastic levelers: € 25,-. Setje EP hydraulische levelers: minimaal € 2500. Om dat laatste in perspectief te zetten: Voor iets meer dan dat bedrag heb ik twee jaar geleden met mijn zoon twee weken door Amerika gereden in een Ford Mustang.
Gewoon het hydraulische systeem van EP nemen. 1 druk op de knop en recht staat ie. En geen krik meer nodig.