Camperellende: hoe kun je het voorkomen?

Camperellende: we krijgen er vroeg of laat allemaal mee te maken. Maar is het te voorkomen? Of hoort het bij het camperleven? Ron Smits van Smits Campertechniek in Ede (en bekend van ons magazine Kampeerauto) deelt zijn inzichten.

Met welke problemen komen mensen met een camper stil te staan?

Veelvoorkomende problemen zijn onder andere koppelingen die eruit gaan, remproblemen, en elektrische storingen. Denk bijvoorbeeld aan een camper die niet meer wil starten, geen spanning heeft of waarbij de stroom in het campergedeelte uitvalt. Met dit soort pech komen campers in het buitenland vaak stil te staan. Mensen denken vaak dat je met een nieuwe camper minder kans maakt om stil komen staan, maar daar ben ik het niet mee eens. In campers van tien jaar en jonger, zit veel elektronica, waar veel mis mee kan gaan.

Wat kun je het beste doen, als je in het buitenland strandt?

Over het algemeen zijn garages in het buitenland betrouwbaar. Maar, ruggenspraak met je eigen garage in Nederland, vind ik altijd verstandig. Een klant van mij strandde in Frankrijk en belde met de mededeling dat al zijn injectoren vervangen moesten worden. Het ging om een Ducato, een type motor waarvan de stekkers vaak verslijten bij de verstuivers. Nieuwe injectoren kosten meer dan vijfhonderd euro per stuk, maar de oplossing was veel eenvoudiger: de stekkers vervangen, voor slechts vijftien euro per stuk. Probeer dus contact te krijgen met je eigen garage, om te overleggen of je met de pech die je hebt wel of niet kunt doorrijden. En of je direct naar een garage moet, of niet. Je voorkomt op deze manier dat er onnodige of dure reparaties uitgevoerd worden. Als er wel gesleuteld moet worden, vraag dan bij je garage in Nederland een realistische kosteninschatting op.

Is het altijd beter om je camper naar Nederland te laten repatriëren?

De meeste dingen zijn in het buitenland wel op te lossen, maar het probleem ligt vaak bij de planning van een garage. Je kunt zomaar te horen krijgen: over een week of twee over weken ben je aan de beurt.  En dan is je vakantie misschien al voorbij, dus wat doe je dan? De helft van de campers die naar Nederland worden gerepatrieerd, hebben in het buitenland voor een probleem vastgezeten dat binnen een half uur opgelost had kunnen worden. Zonde, toch?

Wat is de meest voorkomende ellende?

De meeste problemen in campers komen door vocht. Bij buscampers is roest het meest voorkomende probleem. Buscampers zijn niet gebouwd om in te slapen. Ze zijn oorspronkelijk bedoeld om bouwvakkers en loodgieters naar hun werk te vervoeren. Na tien jaar op de sloop liggen, zou zo’n bus ‘goed werk’ hebben geleverd. Maar een buscamper gaat vaak twintig of zelfs vijfentwintig jaar mee, en dat vereist extra aandacht voor de condities waarin hij gebruikt wordt. Als je erin slaapt, krijg je condens aan de binnenkant. Dat condens aan de binnenkant van het plaatwerk loopt langs de wand naar beneden en komt onder in de dorpels terecht. En de binnenkant van die plaat, is niet behandeld. Dus je kunt er van alles opspuiten aan de onderkant, maar dat heeft geen zin. De roest komt van binnenuit.

Moet je zelf technisch zijn om een camper te bezitten?

Ik vind dat je als eigenaar wel het een en ander moet weten van je camper. De basisdingen: hoe moet je het water aftappen, hoe werkt de vorstbeveiliging? In de winter staat de telefoon hier roodgloeiend van mensen die melden dat hun camper lekt. Zulke dingen kun je zelf leren oplossen. Als je voor simpele, kleine klusjes direct naar de garage moet, dan wordt een camper bezitten een hele dure hobby. Als je een campercheck laat doen, blijf er dan bij. Je hoeft echt niet alles te onthouden, maar het is wel een pré om wat achtergrondinformatie te hebben. Op YouTube vind je ook veel, dus als je er interesse in hebt, zijn er genoeg video’s waarvan je veel kan leren.

Kun je camperellende voorkomen?

Koop je een camper? Laat hem altijd keuren, vooral als je geen expert bent. Een goede keuring kan veel toekomstige problemen voorkomen. Helaas is het zo dat er bedrijven zijn die buscampers met roestschade afkitten en afsmeren en voor de hoofdprijs verkopen. Als je dat ontdekt: direct terugbrengen. De afgelopen vijftien jaar zie ik dit steeds vaker. Mensen willen zo graag een camper, dat ze – misschien te- snel beslissen. Maar weet wat je koopt en laat de hele wagen checken. Je kunt een heleboel ellende voorkomen door te zorgen dat het onderhoud van je camper goed voor elkaar is. Een beetje pech hoort er af en toe bij, maar geen paniek: bijna alles is te repareren. Met het juiste onderhoud kun je veel ellende voorkomen en blijf je volop genieten van je camper.

Meer horen?

Wil je meer van Rons inzichten horen? Luister naar aflevering #92 van Hannah’s Hymer, de Camper Podcast, waarin hij te gast is.

Geschreven door: Hannah König

Hannah König is een enthousiaste avonturier die niets liever doet dan met haar camper op pad gaan. Samen met haar man Jannes en drie kinderen verkent ze de mooiste plekken en deelt ze eerlijk wat het camperleven nu écht inhoudt. Dit doet ze op nkc.nl en in de wekelijkse podcast Hannah’s Hymer, de Camper Podcast. Volg Hannah’s camperavonturen ook op Instagram via @hannahshymer.

Meer over
Deel artikel