Stroomvoorziening - Brandstofcel


Inhoudsopgave - Stroomvoorziening


Brandstofcel

Brandstofcel

Inleiding

In vergelijking met de kampeerauto uit de jaren tachtig en negentig is de hedendaagse camper met meer elektronische apparatuur uitgerust. Om al deze apparatuur te voeden, is er een accu nodig die constant op spanning staat.

Door lange tijd op een vrije plaats te staan (niet aan een stroompaal), kan een goed geladen huisaccu leeg raken. Er is dus extra hulp nodig om ervoor te zorgen dat de accu op peil blijft.

Dat kan bijvoorbeeld met een motoraggregaat of met zonnepanelen, maar ook de Direct Methanol Fuel Cell (DMFC) is daar geschikt voor. Het is een brandstofcel die methanol als brandstof gebruikt. Hierna meer uitleg over de werking, de capaciteit en het veilig omgaan met methanol.

Werking van de brandstofcel

Een brandstofcel is een apparaat dat door een chemische reactie brandstof en zuurstof (uit de lucht) omzet in water en elektrische energie. De elektrische energie voedt de huisaccu.

Een brandstofcel is te vergelijken met een batterij. Beide produceren elektriciteit bij een chemisch proces. Het verschil is dat in een batterij energie wordt opgeslagen die vervolgens eenmalig wordt afgegeven aan een verbruiker. Een brandstofcel daarentegen geeft continue energie, zolang er maar brandstof wordt toegevoerd. Als brandstof wordt methanol gebruikt.

In vergelijking tot bestaande opwekkers van energie, zoals bijvoorbeeld een aggregaat, heeft de brandstofcel een hoger rendement. Dat komt omdat de omzetting van de brandstof in energie direct plaatsvindt en niet in meerdere fasen, zoals bijvoorbeeld bij de verbrandingsmotor of de stoommachine.

Brandstofcel in de kampeerauto

Speciaal voor het gebruik in kampeerauto’s heeft de Duitse firma SFC de compacte A50-brandstofcel ontwikkeld. De A50 wekt energie op door een chemische reactie die ontstaat tussen methanol en zuurstof.

Het toestel, dat bij een temperatuur van -20 tot +40 °C functioneert, weegt amper acht kilogram en levert, volgens de technische specificaties, 1200Wh (100Ah) met een vermogen van vijftig Watt.

Dat is voldoende om de meeste verbruikers aan boord van de kampeerauto van stroom te voorzien en de accu op peil te houden. De laadstroom bedraagt circa vier Ampère bij een spanning van elf tot veertien Volt.

Per KWh is ongeveer 1,3 liter methanol nodig. De A50 is beveiligd tegen overlading en kan dan ook rechtstreeks op de accu worden aangesloten.

Opslag van methanol

Voor de opslag van methanol gebruikt men kunststoffen tankpatronen. Deze zijn met het GS-plaatje gekenmerkt als teken voor gekeurde veiligheid. Dankzij de buitengewone energiedichtheid kan met één enkel tankpatroon van vijf liter tot maximaal 300 Ah (4800 Wh) worden opgewekt.

De methanol als brandstof moet een zuiverheid hebben van bijna honderd procent. Er zijn apotheken die metanol verkopen, maar deze heeft veelal niet de juiste zuiverheid en is dus ongeschikt als brandstof.

Methanol en veiligheid

Bij het omgaan met methanol is voorzichtigheid geboden. Download het veiligheidsblad.

Film