Brandstoffen

Sinds eind 2018 zijn alle tankstations in de Europese Unie verplicht met een sticker het type brandstof aan te geven. Met de brandstofsticker is in een oogopslag duidelijk welke brandstof er voor een voertuig getankt moet worden.

Vooral in het buitenland is dit handig. Met de sticker verdwijnt onduidelijkheid die een andere taal of merknaam met zich mee kan brengen.

Bij nieuwe voertuigen staat de informatie over de te tanken brandstof in het instructieboekje en komt in de buurt van de vulopening voor de brandstof een sticker.

Diesel

Diesel heeft een vierkante sticker. Met het getal na de B wordt het maximum percentage biodiesel in de brandstof aangegeven.

Reguliere diesel wordt aangeduid met B7. Voor nieuwe dieselsoorten, zoals B10 en XTL is het advies bij de dealer of fabrikant te informeren of deze brandstof geschikt is voor het voertuig. XTL geeft aan dat de brandstof synthetisch is en niet van ruwe aardolie is gemaakt.

Biodiesel

In enkele landen zoals in Duitsland, Zweden en Oostenrijk is het mogelijk pure biodiesel 100% te tanken. Deze brandstof is aanmerkelijk goedkoper en is milieuvriendelijker dan de gewone reguliere diesel. De vraag is echter of de diesels in onze campers op deze brandstof kunnen draaien.

Wat is biodiesel?

Biodiesel ontstaat door het chemisch bewerken van Puur Plantaardige Olie (PPO). PPO, in feite de ‘grondstof’ voor biodiesel, heeft geen verdere bewerking ondergaan. Biodiesel als motorbrandstof voldoet aan de EN 14214-norm en de gewone reguliere dieselbrandstof voldoet aan de EN 590-norm.

Kan ik biodiesel gebruiken?

Gewone biodiesel bevat FAME (fatty acid methyl ester) en bevat lange moleculen die makkelijk vocht aantrekken wat de kans op bacteriegroei vergroot. Daarom is het tanken van 100% biodiesel voor veel gewone dieselmotoren niet aanbevolen.
In een lage mengverhouding van 7% kan het met gewone diesel gebruikt worden. In Nederland tank je aan de pomp bij gewone diesel ook 7% biodiesel. Op het handvat staat daarom B7.

B10 voldoet niet aan de standaard dieselnorm EN590 en moet je dus niet tanken, tenzij jouw autofabrikant dat uitdrukkelijk heeft toegestaan.

HVO of Blauwe Diesel

HVO is een een hernieuwbare brandstof. Gebruik kan de uitstoot van een dieselmotor flink verminderen. HVO (hydro treated vegetable oil) wordt ook geproduceerd uit hernieuwbare reststoffen maar is hoogwaardiger dan gewone biodiesel. Kenmerkend is een CO2 reductie met maximaal 89%, minder fijnstof, NOx, roet en dieselgeur en een zeer goede winterbestendigheid.
Volgens de fabrikant is het in 100% pure vorm te gebruiken in iedere dieselmotor. Helaas hebben nog niet alle autofabrikanten het pure product (100%) goedgekeurd voor volledige garantie.
Bij de pure versie spreken we van HVO100, deze voldoet aan de norm EN15940. Op het handvat van de pomp staat dan ‘XTL’ en op de pomp staat dan tevens ‘Neste My Renewable Diesel’ of ‘CO2 saving Diesel’.

Wat kan ik probleemloos tanken?

HVO in een mengvorm van 20, 30 of soms zelfs 50% HVO en verder gewone diesel, voldoet het aan de standaard norm voor diesel EN590 en kan dus in iedere dieselmotor gebruikt worden.
Op de pomp zal staan 'Blauwe Diesel 20, 30 of 50', dan wel 'CO2 saving Diesel 20 of 30' en op het handvat staat 'B7' (ook al bevat het géén biodiesel).
Met name ‘Blauwe Diesel 30’ / ‘CO2 Saving Diesel 30’ is redelijk verkrijgbaar en geeft een CO2 reductie van circa 30%.

Verkrijgbaarheid

De tankstations zijn soms lastig te vinden, maar je vindt er diverse via deze link

Overzicht dieselbrandstoffen

Zie je door de diesels het bos niet meer? Kijk in onderstaand diagram waar de diverse dieselvarianten overzichtelijk gegroepeerd staan.

Benzine

De sticker voor benzine heeft een ronde vorm. Met het getal na de E wordt het maximum percentage biocomponenten in de brandstof aangegeven.

Biocomponenten zijn gebaseerd op ethanol en worden gemaakt uit plantaardige grondstoffen. Biocomponenten worden toegevoegd om de uitstoot van kooldioxide (CO2) te verminderen

Gewone benzine wordt aangeduid met de E5 sticker. E85 is alleen geschikt voor voertuigen met een zogenoemde flex fuel motor.

Let op: de E-waarde is geen vervanging voor de aanduiding van Euro 95 en Euro 98. Bij benzinevoertuigen moet zowel de E-waarde als ook het octaangetal (95 of 98) overeenkomen met de aanduiding op de pomp.

Gas

De stickers voor gas zijn ruitvormig.

Aardgas

In Nederland rijden nog maar weinig voertuigen op aardgas. In een EU-convenant is echter afgesproken dat in 2020 tien procent van alle vloeibare brandstoffen vervangen moet worden door aardgas. Dat komt in Nederland neer op zeshonderdduizend voertuigen en zo'n twaalfhonderd tankstations die in de behoefte van deze brandstof moeten voorzien.

Er zijn dan ook interessante ontwikkelingen rond het gebruik van aardgas, onder te verdelen in Compressed Natural Gas (CNG) en Liquefied Natural Gas (LNG). Wellicht dat het in de toekomst dus mogelijk wordt om de camper uit te rusten met een aardgasinstallatie. De techniek is er al.

Brandstofverbruik van campers in de winter

Het brandstofverbruik van campers is in de winter hoger dan in de zomer. Dit komt onder meer omdat de onderdelen van de motor en van de transmissie van metaal zijn. De metalen delen krimpen als het ware, de spelingen worden kleiner, waardoor er wrijvingsverliezen optreden. Dat kost extra energie en dus brandstof.

De bandenspanning speelt ook een belangrijke rol bij verhoogd brandstofverbruik. Bij lage temperaturen daalt de bandenspanning met ongeveer 0,1 bar per 10 graden Celsius temperatuurverschil. In de winter kan dat oplopen tot zo'n 0,2 bar. Dat verhoogt de rolweerstand en kost extra energie en dus brandstof.