Dit moet je weten over de banden van je camper
Met een goede camperband rijd je veiliger, voordeliger en milieuvriendelijker. De NKC geeft advies over waar je aan moet denken als het om de banden van de camper gaat.
![camperwiel_compleet-1_dethleff_imgq2992mr camperband met teksten op de zijwangen](https://www.nkc.nl/wp-content/uploads/2024/05/camperwiel_compleet-1_dethleff_imgq2992mr.jpg)
Veiligheid
Er zijn talloze redenen om goed voor je banden te zorgen, maar de veiligheid, zowel die van je zelf als die van je reisgenoten en medeweggebruikers, is toch de belangrijkste. Veel automobilisten rijden met veel te oude of veel te zachte banden rond zonder dat ze het zelf weten. Juist bij een zware camper is dat extra gevaarlijk. Zorg dat je niet zelf je eigen ongeluk veroorzaakt door onwetendheid en controleer de banden en de bandenspanning regelmatig.Bandenspanning
Volgens de bandenbedrijfstakorganisatie Vaco rijdt zestig procent van de automobilisten op te zachte banden, 7% zelfs op veel te lege of lekke banden. Te zachte banden verminderen het wegcontact en zorgen voor een slechter stuurgedrag, een langere remweg en ongelijke slijtage van het loopvlak. Dit is direct van invloed op je eigen veiligheid. De band slijt sneller en je belast het milieu onnodig met extra fijnstof en moet ze eerder weggooien. Maar ook financieel maakt het een stuk uit. Je moet sneller nieuwe banden kopen en bedenk dat een zachte band merkbaar meer brandstof verbruikt. Als de druk 30% te laag is slijt je band tot wel 50% meer! Controleer daarom de bandenspanning voor iedere grote reis en onderweg minstens elke twee weken. Ook een te hoge bandenspanning kan overbelasting van de band veroorzaken met risico op schade. Kijk op onze adviespagina band en druk hoe je de band op de goede spanning houdt.![bandenspanning-ka616 bandendruk van de banden van je camper](https://www.nkc.nl/wp-content/uploads/2024/05/bandenspanning-ka616.jpg)
Draagvermogen
Het draagvermogen van de band is mede afhankelijk van de bandenspanning. Op de zijkant van de band staat het maximumdraagvermogen vermeld in een code, samen met de maximumsnelheid. Op de foto zie je als voorbeeld: '116 Q' . Daarbij staat de loadindex '116' voor een maximumbelasting van 1.250 kg/band. De speedindex 'Q' staat voor een maximumsnelheid van 160 km/h. Je kan de waarden opzoeken in onze tabel loadindex en speedindex en bandenspanning van banden. De maximumbelasting geldt alleen bij de aangegeven druk, in dit geval dus 475 Kpa oftewel 4,75 bar. De maximum aslast bij een camper met twee banden op een as is met deze band dus 2500 kg. Pomp de band nooit harder op dan de opgave op de zijkant van de band.![loadindex-band de code van de camperband](https://www.nkc.nl/wp-content/uploads/2024/05/loadindex-band.jpg)
Oorzaken bandenslijtage
Bij een nieuwe band slijten de eerste millimeters van het loopvlak het snelst. Dit komt omdat het blokmotief van het loopvlak makkelijk beweegt. Naarmate het loopvlak meer slijt, kan het blokmotief van het loopvlak als het ware steeds minder bewegen. Het hoogste gebruiksrendement van een band wordt dan ook gehaald uit de laatste millimeters van het profiel. Helaas zijn de rijeigenschappen bij regen dan al afgenomen. Andere factoren die de slijtage negatief beïnvloeden:- bandenspanning: een druk die te laag is
- snelheid: een band slijt bij 120 km/u ongeveer tweemaal zo snel als bij 80 km/u
- rijstijl: bochtige wegen, snel optrekken en veelvuldig remmen stellen banden boot aan tegengestelde krachten en veroorzaken extra slijtage
- Een afwijking van de sporing van de voorwielen (in bepaalde gevallen ook bij de achterwielen).
- Te grote spelingen in de lagers of stuurinrichting.
- Een te grote positieve of negatieve wielvlucht (de banden staan niet goed rechtop).
- Een slecht werkende schokbreker.