Dit moet je weten over de band

De band is een van de belangrijkste onderdelen van de camper. Met het juiste draagvermogen, een goede conditie en de juiste bandenspanning draagt de band bij sterk bij aan de verkeersveiligheid, de rijstabiliteit en het rijcomfort van de camper. Op deze pagina lees je waar je allemaal aan moet denken.

Bandkeuze

Banden vormen de enige contactpunten tussen de camper en de weg. Het is daarom verstandig enkele voorzorgsmaatregelen in acht te nemen voor een permanente veiligheid én een maximale levensduur van de banden. De keuze van de afmeting en het type band is voornamelijk afhankelijk van:

  • de gebruiks- en belastingsomstandigheden van de camper.
  • de snelheidsmogelijkheden.
  • de rijstijl.
  • de aard van het wegdek.
  • het seizoen.

Informeer altijd bij de vakman welke band het meest geschikt is voor de camper. Belangrijk is hierbij dat je de vakman informeert over de snelheid en de asbelastingen van de camper in ‘vakantieklare’ stand. 

Tips voor het monteren van een band 

  • Monteer rondom hetzelfde type band. Bij gemengde montage van radiaalbanden van verschillende typen is het advies de nieuwe banden of de minst versleten banden op de achteras te monteren. Op eenzelfde as banden van hetzelfde karkasstructuur en met praktisch dezelfde slijtage graad monteren. Oftewel: nooit een radiaal- en een diagonaalband op een as.
  • Monteer nooit gebruikte banden zonder hun voorgeschiedenis te kennen. Banden verouderen, zelfs wanneer zij nooit of incidenteel gebruikt zijn. Barstjes in het loopvlak- of in de zijwandrubber, soms gepaard met karkasvervorming, zijn een teken van veroudering.

Bandenspanning

Controleer iedere twee weken de bandenspanning. Bij campers is de hoogte van de bandenspanning vooral afhankelijk van de asbelasting. Het afzonderlijk wegen van iedere as in belaste toestand, dus vakantieklaar, is de beste manier om de juiste bandenspanning te bepalen. Daarnaast bepalen de omstandigheden waaronder men rijdt mede de bandenspanning, zoals rijden op normale wegen, met hoge of lage snelheid, op ruw terrein of op losse grond, etc..

De in een tabel vermelde bandenspanningen zijn basisspanningen in relatie tot de draagvermogens en gelden voor koude banden. In het algemeen zijn dit minimum spanningen. De controle op de bandenspanning en de eventuele correcties van de bandenspanning alleen uitvoeren wanneer de banden afgekoeld zijn, d.w.z. nadat enige uren niet met de banden is gereden. 

Let op! Laat nooit lucht ontsnappen uit warme banden.

Klapband door te lage bandenspanning

Bij het rijden met een te lage bandenspanning vervormt de band extreem, waardoor de temperatuur van de band flink kan oplopen. De koordlagen onderling kunnen daardoor losraken, ook wel separatie genoemd. Er ontstaat een luchtkamer en de band is ter plaatse sterk verzwakt. Zo’n luchtkamer is te herkennen aan een uitstulping op de band. Separatie kan ook ontstaan bij overbelading of nadat je tegen een stoeprand bent gereden.

Als zo'n uitstulping niet tijdig wordt gezien, is de kans groot dat de band klapt. Tijdige signalering van een uitstulping is dan ook van groot belang om een klapband en verdere nadelige gevolgen te voorkomen.

Klapband door te hoge bandenspanning

Een te hard opgepompte band kan ook nadelige gevolgen hebben voor de band. Deze band mist namelijk de souplesse voor het opvangen van sterke uitwendige belasting. Zo krijgt de band een stevige mokerslag bij het rijden over een oneffenheid. Als dit vaak genoeg gebeurt, beschadigt de band inwendig en krijg je een klapband. 

Draagvermogen

Het maximum toegestane draagvermogen van een band is gerelateerd aan de referentiesnelheid en de bandenspanning die door de fabrikant van de auto en de band is opgegeven. Hoe lager de maximum snelheid, hoe hoger de toeslag. Dit verklaart dat de maximum toegestane belasting is gerefereerd aan de referentiesnelheid die bij een bepaald type band hoort.

Oorzaken bandenslijtage

Bij een nieuwe band slijten de eerste millimeters van het loopvlak het snelst. Dit komt omdat het blokmotief van het loopvlak makkelijk beweegt. Naarmate het loopvlak meer slijt, kan het blokmotief van het loopvlak als het ware steeds minder bewegen. Het hoogste gebruiksrendement van een band wordt dan ook gehaald uit de laatste millimeters van het profiel.

Andere factoren die het rendement van banden negatief beïnvloeden:

  • snelheid: een band slijt bij 120 km/u ongeveer 2 maal zo snel als bij 80 km/u;
  • rijstijl: bochtige wegen, snel optrekken en veelvuldig remmen stellen banden aan tegengestelde krachten;
  • temperatuur: kans op loslaten van de koordlagen onderling (separatie);

Ongewoon snelle of onregelmatige slijtage wijzen op verkeerd gebruik van de banden of op afwijkingen in de afstelling van de mechanische delen van de camper, zoals:

  • Een afwijking van de sporing van de voorwielen (in bepaalde gevallen ook bij de achterwielen).
  • Te grote spelingen in de lagers of stuurinrichting.
  • Een te grote positieve of negatieve wielvlucht.
  • Een slecht werkende schokbreker.

Band vervangen

Om te kunnen bepalen of de banden nog geschikt zijn voor verder gebruik, is het raadzaam om naar een bandenspecialist te gaan. Banden moeten sowieso na de zes jaar ieder jaar worden gecontroleerd op ouderdomsverschijnselen. Vergeet daarbij niet de reserveband, deze veroudert ook. 

Wacht in ieder geval niet met het vervangen van versleten banden tot ze helemaal glad zijn: dat is een kwestie van veiligheid. De profilering van de hoofdgroeven moet over de gehele omtrek van het loopvlak ten minste 1,6 mm bedragen, met uitzondering van de slijtage indicatoren. De plaats van de slijtage indicatoren in het loopvlak zijn te herkennen door de letters TWI (Tread Wear Indicator) op verschillende plaatsen op de wang van de band.

Na een lekke band is het noodzakelijk snel te stoppen en de band te wisselen, want onderspanning kan inwendige schade veroorzaken. Een lek gereden band moet je altijd van de velg laten verwijderen om op verdere beschadigingen te laten onderzoeken. Als reparatie aan een band nodig en mogelijk is, moet dit zo snel mogelijk gebeuren om verdere inwendige schade te voorkomen. Reparaties aan banden moeten door de bandenspecialist worden gedaan die voor de uitvoering van de reparatie verantwoordelijk is.