Autoverzekering

Schade melden auto

Vervelend dat je schade hebt. Wij helpen je graag! Met een personenautoverzekering van de NKC kun je gelukkig rekenen op goede hulp bij schade.

NKC Verzekeringen werkt samen met OpGroen Assuradeuren. Dit is de partij die de bevoegdheid heeft om jouw schademelding in behandeling te nemen. 

Man calling his car insurance after having a vehicle breakdown on the road

Je kunt te maken hebben met vier verschillende schades:

Tweezijdig ongeval

1. Een schade melden waarbij een andere partij betrokken is geweest

Denk bijvoorbeeld aan een aanrijding met een andere camper of auto.

Kan je niet meer verder rijden?
Neem dan contact op met de SOS Alarmcentrale middels de knop hieronder. Deze alarmcentrale is 24 uur per dag bereikbaar, deskundig in het oplossen van problemen en kan zo nodig direct actie ondernemen.

Er wordt bekeken of de camper met een noodreparatie weer rijklaar gemaakt kan worden. Wanneer een noodreparatie binnen enkele werkdagen niet lukt, dan wordt bekeken of de camper teruggebracht wordt naar Nederland. De SOS Alarmcentrale vertelt je meer over eventueel vervangend vervoer.

Vul het schadeformulier in (hier)
Vul samen met de tegenpartij de voorzijde van het Europees schadeformulier in. Vul alle relevante velden in en maak zo goed mogelijk een schets van de situatie. Maak indien mogelijk foto’s van de situatie.

Zorg ervoor dat beide partijen het schadeformulier ondertekenen. Ben je het niet eens met iets op het formulier? Laat dit gelijk weten door dit in te vullen bij opmerkingen. Dit veld vind je aan de voorzijde van het formulier.

Nadat alles is ingevuld, inclusief handtekeningen, splits je het originele formulier in tweeën. Zo hebben beide partijen een eigen exemplaar. Heb je een geprinte versie? Dan vul je het schadeformulier twee keer in.

Let op: Achteraf kunnen geen wijzigingen meer worden doorgevoerd. Zet dus pas een handtekening als je het volledig eens bent met wat er op het formulier is ingevuld!

Tip! Heeft de tegenpartij een schadeformulier in een taal die je niet begrijpt? Hou dan je eigen formulier ernaast om het op die manier te vertalen. De formulieren zijn in alle landen hetzelfde ingedeeld.

Naderhand:
Thuis of op een camperplaats kun je de achterkant van het schadeformulier invullen. Vul de achterkant van het formulier in, onderteken ook deze kant en stuur het schadeformulier zo spoedig mogelijk naar:

OpGroen Assuradeuren
t.a.v. NKC Verzekeringen
Postbus 3234
4800 DE Breda

of per e-mail naar [email protected].

Ben je nog in het buitenland en blijf je daar nog enkele weken? Meld de schade dan wel alvast via Mijn verzekeringen of via e-mail op [email protected].

Enkelzijdig ongeval

2. Schade melden bij ongeval waarbij geen andere partij is betrokken. Je bent bijvoorbeeld tegen een paaltje opgereden.

Hier valt bijvoorbeeld ook hagel- en inbraakschade onder.

Als je schade hebt waar geen andere partij bij betrokken is, meld je de schade via Mijn Verzekeringen. Doe dit zo snel mogelijk nadat je de schade hebt opgelopen.Mijn Verzekeringen is online 24 uur per dag bereikbaar.

Heb je schade waardoor je niet verder kunt rijden? Neem dan contact op met de SOS Alarmcentrale.

Ruitschade

3. Ruitschade. Dit kan zijn veroorzaakt door een opvliegend steentje van het wegdek.

Heeft u ruitschade? Bel dan Ruitschadeservice, bereikbaar via telefoonnummer (088) 98 00 415 of maak online een afspraak. Wij werken samen met Carglass, Autotaalglas. A.Glas en 123Ruit. Dit zijn specialisten in reparatie en vervanging van autoruiten met servicecenters in heel Nederland. Ook hebben zij 7 dagen per week een mobiele 24 uurs service. Wanneer uw auto (beperkt) casco verzekerd is, heeft u bij reparatie geen eigen risico. Bij vervanging wordt een eventueel eigen risico verlaagd met EUR 65,-. Bij herstel of vervanging van de ruit door een ander herstelbedrijf wordt het eigen risico niet verlaagd.

Diefstal

4. Mijn auto is gestolen. Wat nu?

Als jouw auto is gestolen, is het zaak om snel actie te ondernemen.

  • Meld de diefstal zo spoedig mogelijk bij het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar op +31 (0)71-36 41 777. Meld het ook als je niet tegen diefstal bent verzekerd. Door het te melden, wordt de kans op het terugvinden van de auto vergroot. Houd het kentekenbewijs en de verzekeringspapieren bij de hand.
  • Doe aangifte bij de politie in de plaats waar het voertuig is gestolen. In het buitenland doe je eerst aangifte bij de lokale politie. Daarna doe je aangifte in de eigen woonplaats.
  • Bel de verzekeringsmaatschappij. Houd de verzekeringspapieren bij de hand.

Vragen die je mogelijk nog hebt

Personenauto – Bij welke bedrijven kan ik schade aan mijn personenauto laten herstellen?

Bekijk welke bedrijven er bij jou in de buurt zijn aangesloten bij de NKC Personenautoschadeservice. 

Bij herstel van schade door een aangesloten schadeherstelbedrijf bij het NKC Schadeservice wordt het eigen risico met 130 euro verminderd. Bij herstel van schade door een niet aangesloten herstelbedrijf geldt het eigen risico van 130 euro. 

* Uiteraard alleen van toepassing als je hiervoor bent verzekerd. Controleer vooraf de polis en polisvoorwaarden in Mijn Verzekeringen.

Hoe kan ik een schade melden?

Op de pagina Schade lees je meer over het melden van een schade. Je kunt schade schriftelijk melden via Mijn Verzekeringen.

Hoe snel weet ik of mijn schade is te verhalen?

De ARAG-medewerker of de advocaat van de NKC Rechtsbijstandverzekering overlegt met je over het plan van aanpak van de zaak. Dit plan van aanpak bevat een analyse van de zaak en zo mogelijk een scenario met de te nemen stappen. Zo weet je precies waar je aan toe bent.

Hoeveel schadevrije jaren verlies ik na een niet verhaalbare schade?

Het verlies van schadevrije jaren wordt bepaald aan de hand van onderstaande tabel. Deze tabel wordt door iedere verzekeraar in Nederland toegepast en houdt in dat je overal en altijd hetzelfde aantal schadevrije jaren verliest na een niet verhaalbare schade. Is er dus een schade gemeld die ten laste van je bonus komt, dan verlies je minimaal vijf schadevrije jaren. Dat loopt op naarmate je meer schadevrije jaren hebt opgebouwd dan vijftien. Voorbeeld: je hebt 13 schadevrije jaren en één schade gemeld die niet te verhalen is. Dan vindt een terugval plaats naar acht schadevrije jaren. Heb je 20 schadevrije jaren en één schade gemeld die niet te verhalen is, dan hou je nog 10 schadevrije jaren over. Het aantal schadevrije jaren kun je terugvinden op je polisblad

Aantal schadevrije jaren in het volgende verzekeringsjaar. Bij:

Aantal schadevrije jaren  0 gemelde schades  1 gemelde schade  2 gemelde schades  3 of meer gemelde schades 
>= 16  +1  10  5  0 
15  16  10  5  0 
14  15  9  4  -1 
13  14  8  3  -2 
12  13  7  2  -3 
11  12  6  1  -4 
10  11  5  0  -5 
9  10  4  -1  -5 
8  9  3  -2  -5 
7  8  2  -3  -5 
6  7  1  -4  -5 
5  6  0  -5  -5 
4  5  -1  -5  -5 
3  4  -2  -5  -5 
2  3  -3  -5  -5 
1  2  -4  -5  -5 
0  1  -5  -5  -5 
-1  0  -5  -5  -5 
-2  -1  -5  -5  -5 
-3  -2  -5  -5  -5 
-4  -3  -5  -5  -5 
-5  -4  -5  -5  -5 

Kan ik ook een schadeverzekering inzittende of ongevalleninzittendenverzekering afsluiten?

Nee, dit is niet mogelijk.