Vanlife in Marokko; alles wat je moet weten

Bernadet Heimans

Marokko wint in rap tempo terrein onder vanlifers. Steeds meer nomaden maken de oversteek richting het land van de Sahara, medina’s en historische koningssteden. Maar hoe zit het met de veiligheid, internet en camperplaatsen in een ruig land als dit? Ik vroeg het camperaar Karim. Hij trok met zijn hond Wella en buscamper door de Sahara en vertelde me alles wat je moet weten over vanlife in Marokko.

Karim en zijn hond Wella trokken deze winter door het Atlasgebergte en de Sahara. Je volgt hen via @ r47_ontour.

Het land en de mensen

“Ondanks dat de afstand van Europa naar Afrika maar 33 kilometer is, is het verschil tussen de twee continenten enorm. De contrasten in het land zijn groot, rijkdom en armoede leven hier vlak naast elkaar. Je ziet elite resorts naast sloppenwijken en het land is bezaaid met zwerfdieren, bedelaars en straatverkopers. Het is een ware cultuurshock waar veel reizigers niet op voorbereid zijn. Ik sprak vele camperaars die binnen enkele dagen compleet overweldigd terugkeerden naar Spanje. Stel je hier op in en gun jezelf de tijd om te wennen. Neem je je eigen hond mee, houd er dan ook rekening dat het land erg veel zwerfhonden heeft. Deze roedels zijn over het algemeen erg vriendelijk naar mensen, maar niet altijd naar vreemde honden. Hou er dus rekening mee dat je dat op sommige plekken goed zal moeten managen en je hond niet overal zorgeloos vrij kan laten lopen.

De sfeer is zoals je in de Arabische landen zou verwachten. De mensen zijn ontzettend open, vriendelijk en gastvrij. Het is niet ongewoon om als reiziger uitgenodigd te worden voor het eten. Ze spreken goed Frans, Duits en Engels en vertellen trots over waar ze vandaan komen. Het is me ook opgevallen dat de mensen enorm behulpzaam zijn. Als ik even langs de weg stond, stopten voorbijgangers meteen om te vragen of alles oké was. Ze zijn sociaal en op zoek naar contact, soms uit interesse en soms uit eigen belang. Je hoeft je auto maar langs de kant te zetten of er staat in no time een Marokkaan naast je die iets wil verkopen of iets wil krijgen. Op de toeristische plekken staan vaak kleine auto’s die koffie, delicatessen of fruit aanbieden. Wij Europeanen zijn natuurlijk gewend dat, als je zin in koffie hebt, we het gaan halen. Maar in Marokko komen ze jou halen. Ook laten ze dit vaak door kinderen doen, omdat je dan minder snel geneigd bent nee te zeggen. Ik heb overigens nooit ervaren dat ze boos of vervelend worden als je nee zegt. Maar ondanks de armoede, bedelaars en hoeveelheid straatverkopers voelt het land veilig. Dit komt mede door de grote hoeveelheid politie en checkpoints die je tegenkomt. In bijna elk groot dorp worden politiecontroles gehouden. Maar ik heb hier vrij weinig last van gehad; je stopt, maakt een praatje en mag weer doorrijden.”

“In Erg Chegaga ontmoette ik een gastvrije Berberfamilie die hun traditionele pizza voor me maakte, rechtstreeks op de kolen. Ook hadden ze een dromedaris over die ze wel wilden ruilen tegen Wella.”

Wegennetwerk

“Je hebt grofweg vier typen wegen in Marokko. De hoofdwegen, die volgens Zwitserse standaard zijn gemaakt en perfect onderhouden worden. De Route National-wegen zijn zoals je die waarschijnlijk kent uit Spanje; geasfalteerd, maar met de nodige gaten. En dan heb je de compleet vervallen grindwegen en de pistes, die voornamelijk bestaan uit rotsen en Saharazand.

De hoofd- en dorpswegen zijn goed toegankelijk voor elke type camper maar de RN-wegen door de bergen zijn vaak lastiger voor grote voertuigen. Hou er ook rekening mee dat 100 km al snel 4 uur kan kosten en dat er nergens straatverlichting is. Rijden in het donker is hier dus een ervaring die ik niemand aan zou raden. Oh, en waar je ook rijdt, je wordt omringd door paard en wagen, ezels, kamelen, schapen, gammele auto’s en volgestapelde bromfietsen. Die allemaal onverminderd enthousiast deelnemen aan het verkeer.”

Van perfect asfalt tot eindeloze gravelwegen en alles er tussenin.

Voorzieningen

“Er zijn verrassend veel voorzieningen in het land. Zelfs in de kleine dorpjes vind je winkeltjes van 5m2 met evenveel producten als in een kleine supermarkt in Nederland. Dit zijn overigens ook de plekken waar je voor een paar euro de meest authentieke etenswaar kunt halen. Dikke aanrader dus. Elk dorp heeft overigens ook een tankstation, maar onthoud wederom: je kunt er vaak niet pinnen.

Water is op veel plekken voor campers beschikbaar. In theorie dan. Want verwacht geen Gardena-aansluitingen maar kleine koperen kraantjes en hou er rekening mee dat het water van een andere kwaliteit is dan wij gewend zijn. Omdat de Sahara ooit een zee was, is het kraanwater vaak ook zoutig. Niet perse lekker dus. Voor de veiligheid heb ik daarom een los ALB-filtersysteem gekocht om mee te nemen en tussen de slang te zetten. Maar flessen water zijn wel echt een must om bij je te hebben. Het cassettetoilet legen is daarentegen veel gemakkelijker dan in andere landen. Veelal leeg je het via een rioleringsbuis in een beerput of word je gevraagd om het in de bosjes te legen.”

Authentieke maaltijden voor een paar euro en minuscule supermarktjes.

Overnachtingen

“Wildkamperen is officieel niet toegestaan in Marokko. Dat gezegd hebbende, is het land dusdanig uitgestrekt dat het op het overgrote deel van de plekken getolereerd wordt. Zolang je niemand in de weg staat en discreet bent, zullen de autoriteiten je eerder verwelkomen. Hou er rekening mee dat het aan de kust iets moeilijker is en dat campers op sommige plekken ook wel eens worden weggestuurd uit veiligheidsoverwegingen. Van deze plekken is dan bijvoorbeeld bekend dat er soms criminele activiteiten plaatsvinden of dat het een plek is waar vluchtelingen aan land komen.

Mocht je liever op campings of camperplaatsen staan, dan kan dat ook. Die zijn er namelijk meer dan genoeg. De campings zijn extreem luxe; uitgerust met zwembad, restaurants en warme douches. Maar desondanks is een overnachting zeer betaalbaar, gemiddeld betaal je tussen de 50-80 dirham per nacht (5 à 8 euro). Ondanks de geringe hoeveelheid campers die ik ben tegenkomen in het land, stond ik op campings nooit alleen. Er waren altijd wel een aantal andere camperaars, over het algemeen van hetzelfde type reiziger overigens. Allemaal op zoek naar rust, avontuur en het solitaire.”

Spectaculaire uitzichten en overnachtingen om nooit te vergeten.

Internet en telefoonbereik

“Marokko is geen onderdeel van de EU, dus hou er rekening mee dat de meeste Nederlandse bundels hoge (!) kosten zullen rekenen voor je telefoongebruik. Schaf dus een lokale simkaart (Marroc Telecom of INWI) aan. Dit kun je al in Spanje doen bij Carlos (zie onderstaande tips) of in de haven van Marokko. Opwaarderen kan vervolgens heel gemakkelijk via een app, heel modern allemaal. Waar ik in Spanje geregeld moeite had met het ontvangen van een internetsignaal, is het in Marokko écht goed geregeld. Zelfs middenin de Sahara had ik gewoon goede ontvangst (4G). Ik heb maar op een paar plekken slecht of geen bereik gehad, met name in de bergen.”

Tips en musthaves voor vanlifers

“De beste tip die ik mensen kan geven is de one stop shop Vijajes Normandie van Carlos. Hij is inmiddels een begrip onder vanlifers. Deze legendarische man is gevestigd in Algeciras en regelt alles wat je nodig hebt voor je trip naar Marokko. Maar dan ook écht alles. Tickets voor de overtocht, simkaarten, wisselgeld en het kosteloos achterlaten van je drone. Carlos regelt voor je.

Verdere een aantal tips en must-haves:

  • Zandplaten, zie de foto hieronder waarom.
  • Een klemaansluiting voor het tappen van water, de Gardena-koppeling kennen ze hier namelijk niet.
  • Check van te voren of je je bankkaart buiten Europa kunt gebruiken en zorg vooraf dat je al wat cash bij je hebt. De tolweg begint namelijk direct vanaf de haven en moet je contant betalen. Ga er vanuit dat je overal cash moet betalen in Marokko. Geld pinnen kan tot maximaal 2000 dirham per keer, soms ook per dag.
  • Reis je met een huisdier, hou dan rekening met de grote hoeveelheid zwerfdieren. Laat je hond niet onbeheerd loslopen en voorkom confrontaties.
  • Sla hondenvoer in Europa, dit is namelijk lang niet overal te krijgen in Marokko.
  • Sommige delen zijn heel ruig en remote. Bereid je voor op deze verlatenheid en zorg dat je de basics aan boord hebt voor het geval er iets misgaat. Zorg bijvoorbeeld voor offline kaarten (OSM, Garmin, Michelinkaart), sleutel- en graafmaterialen.”

Meer lezen?

Meer over camperen in Marokko vind je op onze landenpagina Marokko.

Het belang van de Maxxtrax zandplaten geïllustreerd. Muurvast op een mulle piste in Caïdat de M'Hamid.

Meer informatie

Meer over camperen in Marokko vind je op onze pagina Met de camper naar Marokko.