Dossier Comfort-Matic-versnellingsbak van de Fiat Ducato

‘Laat versnellingsbak controleren.’ Deze melding verschijnt vaker dan verwacht mag worden op het dashboard van Fiat Ducato-campers met een Comfort-Matic-versnellingsbak. Naar aanleiding van vragen van leden is de NKC in deze materie gedoken.

Melding bij de Comfort-Matic-versnellingsbak: ‘Laat versnellingsbak controleren’

Deze melding verschijnt geregeld bij Fiat Ducato-campers met een Comfort-Matic-versnellingsbak, vooral bij modellen die tussen 2012 en 2019 geproduceerd zijn.

Wat is een Comfort-Matic-versnellingsbak?

De Comfort-Matic is een automaat met 6 versnellingen met een gerobotiseerde bediening die wordt gebruikt in Fiat Ducato’s met 130 en 150 multi-jet-dieselmotoren en de 180 multi-jet-powermotor.

Waarom verschijnt de melding ‘Laat versnellingsbak controleren’?

De NKC heeft geconstateerd dat niet alle meldingen dezelfde oorzaak hebben. Bij de helft van de meldingen is een defecte koppelingsplaat de boosdoener. Bij de andere helft van de meldingen gaat het om verschillende oorzaken zoals een verkeerd afgestelde versnelling, een defecte remlichtschakelaar of een beschadigde kabelboom.

Wanneer een beschadigde koppelingsplaat de oorzaak is, gaat het doorgaans om afgebroken kunststof deeltjes.

Wat moet je doen bij deze melding?

Bij de melding moet je contact opnemen met de dealer of onderhoudsgarage om de boordcomputer uit te lezen. De oorzaak kan de koppelingsplaat zijn. Een koppelingsplaat is aan slijtage onderhevig en zal in veel gevallen niet een heel autoleven lang meegaan. Maar normaal gesproken kun je er wel van uitgaan dat een koppelingsplaat in een automatische versnellingsbak het zeker zo’n 100.000 kilometer uithoudt.

Wat als het probleem buiten de garantie valt?

Wanneer de garantieperiode is afgelopen en de auto een probleem heeft met een defecte koppelingsplaat die bij normaal gebruik niet zou mogen optreden, dan adviseert de NKC om de verkoper aan te spreken. Geef de verkoper tijd en gelegenheid het probleem op te lossen. Als dat niet werkt, kun je een ingebrekestelling sturen. Je kunt hiervoor gebruik maken van de voorbeeldbrief van de NKC. 

Zie:

Comfort-Matic-versnellingsbak: onderzoek en tips

Wat heeft de NKC gedaan naar aanleiding van vragen?

Na vragen op nkcforum.nl is de NKC in 2022 een onderzoek gestart. De NKC heeft contact gehad met camperaars, garages in en buiten Nederland, specialisten en uiteraard ook met Fiat Nederland.

Wat zijn de uitkomsten van het NKC-onderzoek?

Meldingen als ‘Laat versnellingsbak controleren’, ‘kan versnellingsbak niet bereiken’ of ‘ga naar uw dealer voor controle’ treden op wanneer de boordcomputer problemen opmerkt. Afhankelijk van het probleem kan de motor in noodloop gaan en rijdt de auto niet sneller dan 30 of 40 kilometer per uur. Soms wil de auto zelfs helemaal niet meer rijden.

De meldingen over de Comfort-Matic-versnellingsbak zijn in een kwart van de gevallen te wijten aan afgebroken kunststof veerhouders op de koppelingsplaat. Een ander kwart van de meldingen komt door afbrekende kunststof deeltjes van de koppelingsplaat.

De resterende helft van de meldingen heeft een andere oorzaak, zoals een verkeerde afstelling van de versnelling, een defecte remlichtschakelaar of een beschadigde kabelboom.

Wat kun je doen als je problemen hebt?

Wanneer de problemen worden veroorzaakt door afbrekende kunststof veerhouders of losse deeltjes, moet de koppelingsplaat vervangen worden. Het is dan het slimste om te kiezen voor een koppelingsplaat zonder kunststof onderdelen.

Als de afregeling van de versnelling iets is verlopen, moet de garage deze opnieuw inleren. Vaak is dit afdoende.

Een defecte remlichtschakelaar en beschadigde kabelboom moeten afgesteld dan wel gerepareerd worden door de garage.

Hoe kun je problemen voorkomen?

In de gesprekken met specialisten en Fiat heeft de NKC suggesties verzameld om de kans op problemen te verminderen. Onderstaande tips bieden geen garantie, maar voorkomen is beter dan genezen en de tips zijn sowieso goed voor de motor.

Tips

  • Rijd rustig.
  • Als de automaat in heuvelachtig terrein regelmatig wisselt tussen twee versnellingen, ga dan over op handbediening en kies een lage versnelling. Juist het vele schakelen op zo'n moment vormt een extra belasting.
  • Gebruik in heuvelachtig of berglandschap tijdig de 'uphill'-knop.
  • De Comfort-Matic kan niet ‘kruipen’ om langzaam te positioneren. Rijd bijvoorbeeld bij het gebruik van de keggen vlot naar boven. Liever in één keer naar het hoogste niveau en dan zo nodig terug laten zakken dan trede voor trede steeds even opnieuw optrekken. Vooruit de keggen oprijden is beter dan achteruit.
  • De Fiat Ducato brengt na het openen van het bestuurdersportier het hydraulische deel van de Comfort-Matic vast op druk, zodat het systeem gereed is als de motor wordt gestart. Doe dus het bestuurdersportier even open en dicht voor het starten van de motor na langere stilstand. Zeker na een overnachting moet dit onderdeel van de vertrekroutine zijn.