Vanlife en financiën: een kijkje in de portemonnee van een fulltime vanlifer

Bernadet Heimans

Foto’s van camperbusjes op idyllische stranden en gebruinde ruggen die dromerig uit openslaande deuren staren, ondertekend met inspirerende quotes als #geldmaaktnietgelukkig en #nooitmeerwerken. Hartstikke leuk natuurlijk, maar iedereen weet dat aan die geadverteerde vrijheid ook gewoon een prijskaartje hangt. Tijd om het huishoudboekje open te slaan over vanlife financiën. Let’s talk money!

Vanlife: financiën en geld

‘Maar dat is toch hartstikke duur joh?’ Het is bijna altijd de eerste vraag als ik mensen vertel dat ik een fulltime reiziger ben. Niet-vanlifend Nederland lijkt nog altijd in de veronderstelling te verkeren dat #vanlife een onbetaalbare aangelegenheid is. Een levensstijl die enkel is weggelegd voor loterijwinnaars en huisverkopers. Maar plottwist! De waarheid is namelijk dat het leven in een camper in vele gevallen goedkoper is dan het huren van een appartement in Utrecht.

Laat ik beginnen met het volgende: het is belangrijk is om je te realiseren dat je vanlife niet kunt vergelijken met een vakantie. Dat is waar veel mensen verkeerde aannames over geld doen denk ik. Het doorsnee uitgavepatroon op een vakantie is namelijk geenszins representatief voor een volwaardig leven onderweg. Als je twee weken op vakantie gaat, ga je waarschijnlijk voor de béste ervaring. Campings, hotels, uitjes, uit eten, kanoën, een rondleiding, cocktails op het strand. Kosten noch moeite worden gespaard om er het maximale uit te halen. Maar voltijd reizen doe je met een veel gereserveerdere mindset, en daar hangt een heel ander kostenplaatje aan.

Het prijskaartje van vrijheid

Ik ben voor de gelegenheid even in mijn financiën gedoken en heb het een en ander op een rijtje gezet. Te beginnen met de vaste lasten. Dit zijn dus niet zozeer vanlife-specifieke lasten, daar komen we zo op, maar is enkel een overzicht van wat eruit gaat in de maand. Puur om je een beetje een idee te geven van de gemiddelde cijfers.

Oké, so let’s discuss. Want er zijn waarschijnlijk een aantal dingen die je opvallen. Te beginnen met de realisatie dat je voor dit totaalbedrag dus inderdaad geen woning kunt bezitten of huren in Nederland. Er zijn natuurlijk vanlifers die dat wel doen, dus mocht je dat van plan zijn moet je die kosten er zelf even bij visualiseren. Mijn grootste kostenpost, zoals je waarschijnlijk zou verwachten van een vanlifer, is doorgaans de brandstof. Het fijne is natuurlijk wel dat dit een variabele post is die ik zelf enigszins kan controleren. Er zijn maanden dat ik in dezelfde regio blijf hangen en amper kilometers maak. Maar er zijn ook maanden dat ik van Andalusië naar Kroatië rijd en terug. Een groot verschil in kosten. En de schamele 75 euro aan uitjes illustreert mijn eerdere punt: vanlife is geen permanente vakantie. Het is het alledaagse leven, maar dan in een bus. En in het dagelijks leven ga je niet elke dag uit eten of shoppen.

Vanlife-specifieke cijfers

Laten we even inzoomen op de kosten die wél specifiek zijn voor vanlife. En voordat je het vraagt: ja, ik heb onderscheid gemaakt tussen eenmalige investeringen en de maandelijkse kosten. I know what you need. Dus speciaal voor jullie, eerst een overzicht van de initiële investering. Confronterend wel, moet ik zeggen.

Ongeveer dan hé. Want dit zijn de grootste uitgaven geweest. Ik heb alle plantjes, pannen en theedoeken even buiten beschouwing gelaten. Dus zeg dat ik, al met al, 25.000 euro gespendeerd heb aan initiële startup kosten. Ik heb gekozen voor een zeer betrouwbare zelfbouwcamper uit 2013 waar ik zelf nog een aantal aanpassingen/toevoegingen aan heb gedaan. Hoe representatief dat bedrag vandaag de dag is kan ik moeilijk beoordelen. En deze kosten zullen ook sterk verschillen per vanlifer. Ik tref busmensen die het voor een fractie van dat bedrag hebben gedaan, maar ook met een extra nulletje achter bovenstaand bedrag.

Maandelijkse monies van een leven onderweg

Zoals beloofd, geef ik jullie ook nog inzage in de maandelijkse vanlife-specifieke kosten. Jullie weten nu toch al praktisch alles van me.

Spreekt allemaal redelijk voor zich denk ik. Desondanks gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik echt extreem (!) veel geluk heb gehad met mijn Fiat Ducato. Die camper is echt zijn gewicht in goud waard. Want tot op de dag van vandaag loopt hij als een zonnetje en heb ik geen grote bedragen neer hoeven tellen voor reparaties. Dat gezegd hebbende, ben ik op jaarbasis nog steeds zo’n 1.000 euro kwijt aan onderhoud. Nieuwe banden, grote en kleine beurtjes, filtertjes hier en daar. Houd er dus rekening mee dat dit ongeveer is wat je, in het méést gunstige geval, kwijt bent per jaar. Want die garantie krijg je er helaas niet bij.

You do you

Deze cijfers zijn natuurlijk slechts een indicatie en sterk afhankelijk van de keuzes die je maakt. Zo kwam ik er bijvoorbeeld al vrij snel achter dat het vinden van stabiel internetbereik een dagelijks terugkerend hoofdpijndossier is. Dus, als digitale nomade zijnde, heb ik ervoor gekozen om een eind te maken aan eindeloos zoeken naar telefoonbereik en te investeren in satelliet internet. En ik word erg ongelukkig van geld betalen voor een stukje platgereden gras dus verblijf nooit op betaalde campings. Zo maakt iedereen zelf de afweging waar geld aan te willen spenderen. Lang verhaal kort: ik hoop dat deze transparantie je helpt, maar laat je vooral niet (mis)leiden door deze cijfers. You do you.