Keuring zelfbouwcamper

Zelf een camper gebouwd? Lees dan meer over de regels van zelfbouwcampers.

 

EU-regels bepalen dat een kampeerwagen, geregistreerd na 30 april 2009, een ‘personenauto’ met speciale inrichting is. Dat betekent dat een Nederlands busje met bedrijfswagenkenteken, eenmaal omgebouwd tot kampeerwagen, alleen nog als personenauto met de toevoeging ‘kampeerauto’ de weg op kan.

De RDW zegt dat de autotechniek van zelfbouwcampers op basis van bestaande bestelauto’s de afgifte van een personenautokenteken niet in de weg staat. Hoewel de eisen voor personenauto’s strenger kunnen zijn, vooral voor de remmen, zijn er in het verleden nooit problemen geweest.

Registratie zelfbouwcampers

Goedkeuring kan volgens de RDW dan ook op de ‘oude voet’ doorgaan. Voor goedkeuring tot 'kampeerauto' moet een keuring worden aangevraagd. De kosten van de keuring en van het nieuwe personenautokenteken met twee kentekenplaten zijn voor de aanvrager. Vrachtwagens zijn een uitzondering. Wie een vrachtwagen ombouwt tot kampeerauto, of daaraan al is begonnen, moet daarover contact met de RDW opnemen.

De RDW adviseert zelfbouwers om voor aanvang van de bouw altijd contact op te nemen met de RDW helpdesk. Meer specifieke informatie over individuele keuring en deelkeuringen is te vinden op de website van de RDW en op Individueel Keuren Speciaal.

 

Verzekeringskeuring

Voor de zelfbouwcamper verzekerd kan worden wil de verzekering hem meestal eerst technisch laten keuren. Een houtje-touwtje gasinstallatie of stroomvoorziening zou het risico te veel kunnen vergroten. De keuring wordt uitgevoerd door bijvoorbeeld een Bovag-camperbedrijf of eigen keuringsdienst. Zorg dat je ombouw deze keuring kan doorstaan.

 

Fiscus

De fiscus gaat de auto niet keuren, maar wil je het voordeliger kwarttarief voor de motorrijtuigenbelasting verkrijgen dient de camper wel aan een aantal voorwaarden te voldoen. Bovendien moet je misschien nog BPM betalen. Lees er meer over op onze adviespagina over de fiscus.