Europese tolwegen en zware campers: zo werkt het

Wie met een zware camper (> 3500 kg) door Europa reist, staat voor een redelijke puzzel als het gaat over tolwegen. Campers onder dit gewicht, mits niet hoger dan 3 meter, voldoen vrijwel overal aan dezelfde regels als een personenauto. Dit betekent dat ze gebruik kunnen maken van een handig tolkastje voor meerdere landen. Maar ook voor zware campers zijn er tegenwoordig oplossingen.

Europa gaat gebukt onder een lappendeken van tolwegen en tolsystemen. Het woud aan regels is zo dicht, dat je eigenlijk door de bomen geen bos meer ziet. Vooral voor zware campers. Sommige landen hanteren een vignet, andere landen eisen een speciale aangifte aan de grens, het gebruik van een betaalapp of zijn op dit moment in een transitie van raamvignet naar elektronische opties.  

Meer dan 3500 kg

Alle informatie in dit artikel is gericht op campers met een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kilogram. Maar ook dit is geen ijzeren wet: in sommige landen wordt gekeken naar de technische maximum massa van je camper. Deze kan hoger uitvallen dan de toegestane maximum massa waarmee andere landen genoegen nemen.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de ‘drie meter hoog’-regel. Soms wordt deze streng gehandhaafd, waardoor een televisieschotel of dakkoffer roet in het eten gooit. Soms telt alleen de officiële hoogte, dus zonder opbouw.

Met andere woorden: check altijd ruim voor vertrek wat de situatie in jouw vakantieland is. En natuurlijk in de landen die je doorkruist op wat vast weer een heerlijke reis gaat worden.

Elektronisch betalen

In steeds meer landen wordt tol elektronisch geïnd. Soms volstaat een app of vooruit betalen via je bankrekening of bij een betaalapparaat bij de snelweg, soms kun je achteraf betalen. Doe dit wel op tijd, want de boetes zijn vaak niet mals.

Het bijzondere is dat je steeds vaker niet eens weet dat je op een tolweg rijdt: zeker bij de moderne systemen ontbreken de tolhuisjes en meldt een bord langs de kant van de weg dat je tolplichtig bent. Zo’n bord kun je misschien missen of niet lezen. Het staat er immers meestal niet in het Nederlands op. Nogmaals: bereid je goed voor op je reis. Ook al omdat er soms alleen tol word geheven op snelwegen, soms ook op doorgaande wegen.

Tolkastjes

De handigste optie is om te checken of er tolkastjes te koop of te huur zijn. Dan weet je zeker dat je geen enkel tolpunt mist. Wel zo relaxed. Zo kent Oostenrijk de GO-box voor zware campers. Deze schaf je bijvoorbeeld aan net voor de grens, bij tankstations in Duitsland of andere omringende landen. Beter gezegd: je leent de GO-box en zet er minimaal 75 euro tegoed op. Na je reis stuur je de box terug naar de tolautoriteit en wordt niet verbruikt toltegoed teruggestort. In Oostenrijk kan het ook voor een camper tot 3500 kg verplicht zijn een tolbox te gebruiken. Meer over tol in Oostenrijk vind je op deze pagina.

Ook in Slovenië hebben ze voor een kastje gekozen, DarsGo. Rij je Slovenië vanuit een omringend land binnen, dan moet je DarsGo aanschaffen bij het eerste de beste verkooppunt om boetes te voorkomen. Meer hierover vind je op deze pagina.

Er is hoop

Het zijn slechts twee voorbeelden van landen die tolkastjes verplicht stellen voor zware campers. Vanzelfsprekend wordt er op veel meer Europese wegen verwacht dat je tol betaalt. Bij personenwagens kan dit vaak al met behulp van tolkastjes die in meerdere landen werken. Dit voorkomt een voorruit vol vignetten en tolkastjes.

En ondanks het woud aan regels op Europese tolwegen is er hoop. Ook voor zware campers zijn er oplossingen. Of beter gezegd: is er een oplossing. De meeste tolkastjes voor voertuigen boven de 3500 kg zijn namelijk voorbehouden aan vrachtwagens. En ondanks het gegeven dat sommige campers een bedrijfswagenregistratie hebben (N1 of N2 op het kentekenbewijs i.p.v. M1/SA zoals bij de meeste particuliere campers) zijn de zogenaamde ‘vrachtwagenkastjes’ niet beschikbaar voor campers omdat deze niet commercieel worden gebruikt.

Op dit moment is er daaromvan een kastje dat in meerdere landen werkt en ook op de Nederlandse markt verkrijgbaar is voor particulieren, zowel boven als onder de 3500 kg- en 3 meter-grens: Maut1. Er zit wel een verschil in: voor de zware campers werkt het kastje in Italië, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk en Portugal. Bij de lichtere campers vervalt Oostenrijk (daar heb je nog steeds een vignet nodig), maar kun je er mee terecht in Kroatië (niet in Istrië, hoewel dit deel van Kroatië wel op de nominatie staat om toegevoegd te worden). Meer over Maut1 vind je op de website van de organisatie: www.maut1.de/nl

Ten slotte

Het is altijd verstandig is voor ieder reisland waar je komt de bijbehorende landeninformatie voor camperaars te lezen. Hier vind je niet alleen informatie over tol en tolkastjes, maar ook over verkeersregels en andere regels die voor campers gelden.