Kleurrijk verleden - de vier streken van de Dordogne

Door Marja van Kampen (tekst en foto's)

In de tijd voor de Franse revolutie heette de Dordogne Périgord, een streek die is onderverdeeld in vier kleurige gebieden: vert in het noorden, blanc in het midden, pourpre in het zuidwesten en noir in het zuidoosten. Nieuwsgierig naar de aard van dit eeuwenoude departement reizen we af naar het zuidwesten van Frankrijk.

Onze eerste overnachting in de Périgord-Vert is bij camping Château Le Verdoyer in Champs-Romain, sinds dertig jaar in Nederlandse handen. De volgende dag gaan we naar Nontron, de stad van de messen, waar al sinds de middeleeuwen op ambachtelijke wijze messen worden gemaakt, bijzonder door de bukshouten greep. In de Coutellerie Nontronnaise volgen wij alle productiestappen en gniffelen dat dit met messen van de Action wel heel anders zal gaan.

Brantôme

Vakantiegevoel

We kiezen voor een mooie camping langs de Dronne in Brantôme. Dit stadje heeft alles wat je kunt verlangen: water, bruggetjes, een megagrote abdij, drukke terrasjes en vandaag een kleurrijke streekmarkt. Rond het jaar 600 leefden hier Benedictijnen in rotsholten, levend van gebed, visvangst en het houden van duiven. De typische vierkante nestelgaten in de rotsen zijn er een bewijs van. Onze heerlijke streeklunch tussen de marktkramen op het terras van restaurant Comme á la maison geeft een ultiem Frans vakantiegevoel.

Périgueux

Périgord Blanc

Hierover nakeuvelend rijden wij verder langs de Dronne, met veel oude watermolens, om in de namiddag op de camperplaats in Périgueux aan te komen. We staan er enigszins in de schaduw van flats. In de avondkoelte fietsen wij nog een stukje voie verte langs de L’Isle, wat een mooie kijk op stad, rivier en witte kalksteen biedt: we zijn inmiddels in de Périgord Blanc. Door de koele stegen van het middeleeuwse stadsdeel Puy-Saint-Front aan de voet van de recent gerestaureerde kathedraal is het ’s morgens ontspannend dwalen door Périgueux, ondanks de hitte.

62 Monbazillac Cover WellichtChâteau de Monbazillac

Pourpre

In de Périgord staan wel 1.500 kastelen en manoirs, landhuizen die het midden houden tussen een kasteel en een boerderij. Dus enige chateaumoeheid slaat toe bij het zien van alwéér een kasteel. Als echter bij Bergérac het hooggelegen Château de Monbazillac opduikt, een door talloze wijngaarden omgeven zestiende-eeuws wijnkasteel, doen onze kaken pijn van de vele oh’s en ah’s. We kunnen er met een ticket in. De omgeving is prachtig, mede door de talloze wijnranken die blauwpaarse trossen dragen. Wij begrijpen het pourpre van deze streek.

Beynac

Périgord Noir

Wij reizen langs de mythische kastelenroute in de Dordognevallei en verbazen ons over het grote aantal plaatsen dat op de lijst staat van Les Plus Beaux Villages. Wij houden even halt bij Belvès, met een fraaie overdekte markt, bij Saint-Cyprien, dat tegen een helling is gebouwd en bij het schilderachtige Beynac, met de hooggelegen wrede burcht, in de twaalfde eeuw zelfs satansark  genoemd. De tuinen van Château Marqueyssac in Vézac liggen ook  op onze route en de wandeling door de trefzeker streng geschoren buxussen is bijna verwarrend.
De ambiance, het kasteel en het ongelooflijk mooie zicht op de Dordognevallei maken dit bezoekje dik de moeite waard. Bovendien ontdekken we hier de zwarte eik waar de Périgod Noir zijn naam aan ontleent.

Sarlat

Holwoningen

Wij treffen het dat wij de volgende ochtend nog net bij een stadsgids kunnen aansluiten voor een rondleiding door Sarlat, de onbetwiste parel van de Périgord. De stad is authentiek, ontsnapt aan de industriële revolutie en heeft een schitterend gerestaureerd middeleeuws gedeelte met diverse manoirs. Licht werkt er op gas. Als we met de lift het belfort beklimmen, hebben we een perfect zicht op de stenen daken.
Na deze levendigheid rijden we door de vallei van de Vézère, al bijna veertig jaar werelderfgoed van Unesco, vanwege alle prehistorische grotten en holwoningen. We kijken er onze ogen uit. Het pittoreske dorpje Les Eyzies-de-Tayac ligt aan de voet van die hoge kliffen, met erboven het standbeeld van de oermens. Terecht wordt het de hoofdstad van de prehistorie genoemd.

Lascaux

Kale berg

Omdat in de oorspronkelijke grot de schilderingen van Lascaux door de enorme toeristische toeloop verloren dreigden te gaan, besloot men de grotten en de schilderingen op de millimeter nauwkeurig  in een megagroot supermodern bezoekers- en informatiecomplex te reconstrueren. Sinds de opening van dit Centre International de l’Art Pariétal Lascaux eind 2016 trekt dit enorm veel bezoekers. De grot van Lascaux wordt de Sixtijnse kapel van de prehistorie genoemd en al weten we dat het nep is, het is verbazingwekkend om te bedenken dat zoiets al 17 duizend jaar nog steeds onaangetast bestaat, iets verderop.

De Périgord is een onuitputtelijk gebied om het verleden, de middeleeuwen en het heden te ontdekken, maar het kost wel tijd. Wij verlaten deze hoogstandjes en vertrekken richting de Alpen, om op een kale berg de vele indrukken rustig te laten inwerken.

Met de camper door de smalle straatjes van de dorpen

In het kort

Camping Gaugnac                 www.moulindedavid.com
Camping Domme                   49015
Camping Montignac              1724
De sitecodes verwijzen naar locaties op Campercontact.com. In het gebied zijn heel veel camperplaatsen.

Gpx-bestanden

Download hier de gpx-bestanden van de route.

Meer informatie over het downloaden van gpx-bestanden staat hier.