Zo poets je de campersnuit weer als nieuw

Door Leo van Dooren (tekst en foto's)

Veel integraalcampers hebben een snuit van kunststof. Blinkend in de showroom, maar na verloop van een aantal jaren kan het materiaal onder invloed van vuil, weer en wind en vooral uv-licht verkleuren en dof worden. Poetsen helpt niet en spuiten is kostbaar, wat dan?

Hilde en Bas Plaisier uit Oss hebben een Hymerintegraalcamper van 2004, die er nog prima uitzag, behalve de polyester voorkant. Bas Plaisier: “Die voorkant was een ware ergernis, want we zijn heel zuinig op onze camper, die we nog niet kwijt willen. Ik heb echt van alles geprobeerd om die matheid eruit te krijgen. Soms leek het wel aardig gelukt, maar na een lange vakantie onder de Zuid-Europese zon was de glans weer totaal verdwenen.”

Car Cleaning

Toen ze met hun camper op een meeting stonden, waar Jos Kolsté van de firma Car Cleaning uit Winterswijk met een stand aanwezig was, gloorde er weer hoop. Kolsté beweerde namelijk dat alles nog als nieuw te maken is met een speciaal voor polyester ontwikkeld product, dat jarenlang standhoudt. Hilde Plaisier: “De demonstratie overtuigde ons ervan dat ook onze camper ervan zou opknappen.” Inmiddels is er een halfjaar verstreken en na een paar maanden Griekenland ziet de camper er nog steeds als nieuw uit. Bas Plaisier: “Bijkomend voordeel is dat de aanslag van insecten er met een sponsje en water als het ware vanaf vliegt, waar ik me vroeger rot stond te poetsen. Geweldig!”

Laklaag voor de camper

Leo werd nieuwsgierig en reed met een camper naar Winterswijk, om daar de proef op de som te nemen. Car Cleaning werkt met SRT, wat staat voor surface renewal technology, een product dat gaatjes in het polyester vult en dat na uitharding ondoordringbaar en superglad is. Het is dus geen poetsmiddel, maar een soort laklaag. Kolsté: “Het lijkt wel of de samenstelling van de kunststof, die voor campers wordt gebruikt, de laatste jaren is verslechterd, want het materiaal wordt onder invloed van uv-licht veel sneller poreus dan vroeger. Zaak is om de poriën te vullen, zodat vuil niet meer kan binnendringen.” Volgens Kolsté komt vroeg of laat iedere camper aan de beurt, omdat de schadelijke effecten van uv-licht niet zijn te stoppen, als de kunststof niet is beschermd. Het kan dus zelfs verstandig zijn om een camper al te behandelen als deze nieuw is, stelt hij.

Speciale shampoo

De camper wordt de werkplaats ingereden en na een korte inspectie gaat Kolsté aan de slag. Een steiger wordt aangerold en trappen rondom de camper geplaatst, zodat alle delen goed bereikbaar zijn. De eerste handeling is het met een draaitol en een speciale shampoo diep reinigen van het oppervlak.

Tips Campersnuit Poetsen 4Grondig schoonmaken is de eerste stap

Kolsté: “Door de draaiende bewegingen wordt het vuil als het ware uit de poriën gezogen en wordt het oppervlak schoon en vetvrij. Oude beschermingsproducten, veelal op siliconenbasis, worden hierdoor verwijderd. Dat is absoluut noodzakelijk voor de hechting van de uiteindelijke coating.” Als Kolsté klaar is met deze behandeling, wrijft hij het oppervlak goed droog.

Ook op lastige plekken wordt de camper gereinigd

Fingerspitzengefühl

Na een korte pauze begint hij met het opbrengen van de coating. Met de hand, met een speciaal daarvoor ontwikkeld microvezeldoekje.

Het opbrengen van de coating is handwerk

Kolsté: “Spuiten kan ook, maar dan moet je de halve camper afplakken. Dat kost veel tijd en dus geld. Een speciaal rollertje hiervoor voldoet ook prima, maar het liefst doe ik het ouderwets met de hand. Een kwestie van fingerspitzengefühl.” Te zien is hoe na elke opgebrachte streek de dofheid verdwijnt en glans tevoorschijn komt. Als alles gedaan is en Kolsté heeft gecontroleerd of hij geen stukje heeft overgeslagen, moet de tijd zijn werk doen. Na een uurtje is de lak handdroog en het geheel oogt nog een beetje streperig. Kolsté: “Het hele uithardingsproces duurt ongeveer een week, maar na een nachtje in de werkplaats kan het materiaal worden gepoetst, zodat alle streepjes volkomen verdwijnen. Het resultaat is een aalglad oppervlak met een verbluffende glans. Wacht maar af.”

Campersnuit als nieuw

En inderdaad, na een nachtje slapen staat de camper buiten te glimmen en te glanzen dat het een lieve lust is. De nieuwe snuit gaat ook nog eens minimaal twee jaar mee, zo garandeert Kolsté. Wel adviseert hij de laag periodiek te onderhouden met een PPS-coating, een middel op teflonbasis, dat extra bescherming tegen vuil geeft. Met een big smile op de campersnuit rijdt de wagen Winterswijk uit.

Dit artikel verscheen in een andere vorm in Kampeerauto nr. 8 2015.