Voor de winter warrior: zo overleef je de koude maanden in je camper

Bernadet Heimans

Sneeuw, ijskristallen, warme chocomel. De winter is prachtig. Maar voor vanlifers betekenen de koude maanden ook bevroren watertanks, sneeuwkettingen en weinig zon op je paneel. Needless to say: vanlifen in de winter vergt enige voorbereiding. Dus bij deze, speciaal voor de echte winter warrior, de ultieme winterchecklist. Zo kom je goed beslagen ten ijs. See what I did there? 

De winter is prachtig. En met enige voorbereiding ook een unieke reiservaring. 

Dieselheater 

Als je één ding meeneemt uit deze lijst laat het dan dit zijn: voorzie je temperaturen rond het vriespunt, investeer dan écht écht écht in een dieselheater. Want deze vriend maakt in de winter het verschil tussen ‘overleven’ en ‘beleven’. Deze heater is aangesloten op je dieseltank waardoor je hem kunt gebruiken als de motor niet draait. Ja toegegeven, het kost wat geld maar die centen ben je alweer vergeten tegen de tijd dat je warm en cosy met je Sprinter in de sneeuw staat. 

Onderschat de koude maanden niet 

Misschien een beetje een open (schuif)deur want duh, winter. Maar desondanks zie ik dat heel veel dappere winter warriors zich laten overvallen door de temperaturen. Onderschat niet hoe koud het wordt in een camper. Buitentemperatuur = binnentemperatuur. Dat betekent dus dat het ’s nachts gewoon kan vriezen in je slaapkamer. In aanvulling daarop: onderschat ook niet hoe vermoeiend kou en warmtemanagement is. Camperen in de winter vergt letterlijk én figuurlijk meer energie. Bereid je daarop voor; praktisch én psychologisch. 

Overschat jezelf niet 

Sneeuw is leuk en prachtig, tot je erin moet rijden met een topzware drietonner. Want heel eerlijk, winterse condities kunnen best spannend en gevaarlijk zijn. Gladde wegen, slecht zicht, sneeuwbermen, vastzitten, wegafsluitingen. Denk hierover na vóór je jezelf in deze situaties gaat brengen en vraag jezelf af waar je redelijkerwijs comfortabel mee bent. Want uiteindelijk is er maar één ding belangrijk: dat je je eigen veiligheid kunt waarborgen in dergelijke situaties.  

Mooi plaatje hè, maar ook best spannend om je camper doorheen te navigeren. 

Off the grid 

De meeste campings zijn in de winter gesloten. Misschien dat er hier en daar nog een verdwaalde camperplaats open is, maar stel je erop in dat je hoofdzakelijk aangewezen bent op wildkamperen. Dat betekent dat je camper dus niet alleen winterproof moet zijn, maar dat je ook (bijna) volledig zelfvoorzienend moet kunnen zijn in je energie, water en temperatuur huishouding. Bekijk dus kritisch of je geliefde huis op wielen wel is uitgerust voor de winterse omstandigheden van Scandinavië. Zo niet, dan rij je gewoon naar Spanje om kerst te vieren in je bikini. 

Bandenwissel 

Banden zijn een immer terugkerend hoofdpijndossier voor vanlifers. Als je lange periodes onderweg bent en je huis continu verplaatst kan het namelijk lastig zijn om aan de internationale, seizoensgebonden regulaties te voldoen. In sommige landen zijn winterbanden bijvoorbeeld verplicht gedurende een aantal maanden (Duitsland). Maar in de zomer dan juist weer verboden. Zorg op zijn minst dat je op de hoogte bent van de wettelijke bepalingen van het land waar je verblijft. Dan kun je in ieder geval een weloverwogen keuze maken (of risico nemen). 

Vorst vergt voorbereiding 

Bevroren watertanks, kapotte huishoudaccu’s, startproblemen. Vorst vergt voorbereiding. Zorg ervoor dat je waterleidingen en -tank geïsoleerd zijn, anders loop je het risico dat je peperdure watersysteem kapot vriest. En lees je goed in over de temperatuurbestendigheid van je huishoudaccu. Een lithiumaccu is bijvoorbeeld veel minder goed bestand tegen vorst en kan niet opladen bij temperaturen beneden de 5°C. 

Zelfs op een zonnige dag in Maart in zuid-Spanje kun je overvallen worden door winterse condities. 

Minder daglicht = minder stroom  

In de winter is er minder zonlicht, hierdoor wekt je zonnepaneel minder stroom op en zullen je batterijen mogelijk onvoldoende opladen. En om daar nog wat potentiële ellende aan toe te voegen: in de winter gebruik je ook nog aanzienlijk meer stroom én zijn lege batterijen veel kwetsbaarder voor koude temperature. Probleem! Voordat je richting de kou rijdt is het dus belangrijk om na te gaan of je genoeg stroom kan opwekken en opslaan om te blijven voorzien in je woon- en werkbehoeften.  

Sneeuwkettingen 

Dikke tip van iemand die al meerdere malen werd overvallen door sneeuw: zorg dat je sneeuwkettingen bij je hebt. Ja, ook als je naar het zonnige Spanje of Griekenland gaat. Want in de hoger gelegen gebieden wil het daar ook nog wel eens spontaan gaan sneeuwen. Daarnaast is het gebruik van kettingen in sommige regio’s ook verplicht. Mocht je je bijvoorbeeld willen wagen aan Scandinavië of de Alpenlanden, zul je ze gegarandeerd nodig hebben.  

Tip: Oefen van tevoren al een keertje met het aanbrengen van sneeuwkettingen. Mocht je ze dan een keer accuut nodig hebben, hoef je niet op de vluchtstrook te googelen hoe het eigenlijk werkt.

Meer leesvoer? Lees ook Handige tips voor camperen in de winter.