Verwarming in de camper

Hoe werkt een verwarmingssysteem? En welke systemen zijn er eigenlijk? Goed om te weten, want je wilt er natuurlijk wel warmpjes bij zitten in de camper.

Qua verwarmingssystemen zijn er twee types. De meest populaire optie is verwarming via circulerende lucht, hier vallen de gaskachel, dieselkachel en elektrische kachel onder. De minst gebruikte optie is verwarming via circulerende vloeistof, hiervoor wordt de Alde 3010 Compact gebruikt.

Werking circulerend luchtsysteem

De meest gebruikte manier van verwarmen is dus via een circulerend luchtsysteem. Hierbij is de werking van een gas- en dieselkachel vergelijkbaar. De kachel heeft een verbrandingskamer waarbij de brandstof wordt vermengd met aangevoerde lucht van onder de bodem. De ontsteking zorgt voor warmte-energie en vanuit de camper wordt met een ventilator lucht vanuit de woonruimte rond geblazen door het systeem. De meeste kachels hebben een systeem van buizen door de camper heen lopen waar de lucht mee verdeeld wordt. De uitlaatgassen gaan via het dak of de zijwand naar buiten waardoor je geen vieze lucht in de camper krijgt.

Het principe
Diagram met het verloop van de verbrandingslucht en uitlaat van de kachel Schema van verwarming met warmwatervoorziening

Gaskachel

Een van de meest gebruikelijke manieren om de camper te verwarmen is op gas. De bekendste zijn de Truma Combi 4 (4.000 Watt) en de Combi 6 (6.000 Watt). Het voordeel van dit systeem is dat er ook een boiler in zit.

De standaard combi’s hebben één bedieningspaneel met de mogelijkheid de kamertemperatuur in te stellen middels een thermostaat en daarbij kan je ook kiezen voor een zomer- of de winterstand. De E-versies hebben daarnaast de optie om met een schakelaar te wisselen naar elektrische verwarming op 230V.

Pluspunten:

  • Bij de Combi heb je een verwarming en een boiler in één toestel.
  • Snelle en gelijkmatige opwarming.
  • Stil in gebruik en vrijwel geurloos.
  • Veel campers hebben een gaskachel waardoor het servicenetwerk groot is.
  • Handig als je veel off-grid staat

Minpunten:

  • Je bent erg afhankelijk van gas. Vooral in het buitenland kan het vullen van gasflessen een uitdaging zijn.
  • Bij koud weer kan de gasverdamper traag worden. Dit kan als gevolg hebben dat deze uitvalt of zelfs niet opstart bij gebruik van LPG.

Dieselkachel

Een vergelijkbare manier van verwarmen, maar dan zonder gas, kan met een dieselkachel. Deze installatie gebruikt diesel uit de brandstoftank, waardoor het probleem van het frequent bijvullen van gasflessen verdwijnt. Diesel is altijd goed verkrijgbaar. Een beveiliging zorgt ervoor dat er altijd voldoende brandstof overblijft om nog weg te kunnen rijden met de camper. Door de compacte afmetingen, is deze vooral populair bij camperbusjes en kleinere buscampers. Bedenk wel dat er voor de ventilator en vooral tijdens het opstarten elektriciteit benodigd is. Als je vrij wilt staan zonder stroomaansluiting moet je accu dus voldoende groot zijn. De meest gebruikte kachel is de Truma D met geïntegreerde boiler, dit is diesel variant van de eerder genoemde Truma gaskachel. Andere bekende aanbieders zijn WebastoEberspächer en Autoterm.

Pluspunten:

  • Diesel komt uit de brandstoftank waardoor je hier niet over na hoeft te denken.
  • Dieselkachels zijn behoorlijk zuinig en snel warm.
  • Deze kachels zijn erg compact.

Nadelen:

  • De kachel maakt meer geluid door de tikkende dieselpomp en ventilator, alhoewel dit zeer zacht kan zijn.
  • Meer kans op geur door roetvorming (buiten).
  • Hoge stroompiek bij opstarten van de kachel.

Elektrische kachel

De elektrische kachel wordt steeds populairder en de meeste modellen zijn los verkrijgbaar, maar ook inbouwkachels zoals de Truma Eezy maken een opmars. De kachel werkt op 230 V en de ventilator blaast de lucht langs het verwarmingselement. Bij een elektrische kachel ben je niet meer afhankelijk van gas of diesel, waardoor de kachel erg schoon is.

Pluspunten:

  • Erg schoon, stil en veilig
  • Geen rekening meer houden met voldoende gas of diesel.
  • Goedkoop in aanschaf en gebruik, vooral als je zonnepanelen hebt.
  • Onderhoudsarm

Minpunten:

  • Vergt off-grid een grote accucapaciteit en omvormer.
  • Netstroom zal al gauw minimaal 10 A moeten bieden. Daarnaast hebben sommige campings hoge stroomtarieven.
  • Het is niet mogelijk om andere apparaten met een hoog verbruik (bijvoorbeeld een waterkoker) te gebruiken als de kachel aan staat.

Truma Eezy

Alde

Sommige campers zijn uitgerust met bijvoorbeeld het Alde 3010 Compact verwarmingssysteem. De Alde werkt op basis van circulerende vloeistof en onderscheidt zich van de circulerende luchtsystemen. Het systeem is (net zoals de CV thuis) een combinatie van verwarmen en warmwatervoorziening. De elementen voor de verwarming en warmwatervoorziening (de boiler) zijn compact samengesteld, maar functioneren afzonderlijk van elkaar. Het geheel is opgenomen in een goed geïsoleerde ombouw. Dit systeem wordt meestal alleen toegepast in grote campers.

Het verwarmingssysteem van Alde biedt de mogelijkheid een vloerverwarming en een warmtewisselaar te combineren. Het is een gesloten systeem dat is gevuld met een mengsel van glycol en water. Antivries voorkomt bevriezing van de installatie in de winter. De Alde verwarmt de vloeistof met gas of 230 V.

Verwarmen met Alde

Voor het optimaal benutten van het Alde-verwarmingssysteem is het van belang dat de lucht vrij kan passeren onder de bedbanken en achter de rug kussens en wandkasten. Wanneer in de camper kamerbreed tapijt wordt gelegd, dien je ervoor te zorgen dat de luchttoevoer naar de convectoren niet wordt belemmerd.

Pluspunten:

  • Geïntegreerde warmwatervoorziening die zelfs te combineren valt met vloerverwarming
  • Zeer stil
  • Comfortabele en gelijke verwarming via convectoren.

Minpunten:

  • Zwaarder en vraagt meer ruimte.
  • Duurt langer voordat het systeem warm is.
  • Installatie en onderhoud zijn specifieker, wat vooral in het buitenland lastig kan zijn.
  • Afhankelijk van gas of een goede elektra-installatie.
Convector Vrije luchtcirculatie Het principe
Alde CV radiator voor in de camper Diagram warmelucht circulatie achter banken langs - Alde Schets van de warme luchtstroom bij CV in de camper - Alde

Welke kachel is geschikt voor mij?

Om te zien welke kachel het beste bij je past zul je moeten kijken naar je manier van reizen. Als je veel op campings staat is een gaskachel met elektrische omschakelaar, of een volledige elektrische kachel ideaal. Sta je juist weer veel off-grid en reis je naar verre bestemmingen, dan is een dieselkachel ideaal. Sommige dieselkachels hebben ook een optie voor elektrisch verwarmen. Kies voor de kachel die het beste bij je wensen aansluit, zodat deze je niet in de kou laat staan.

Geschreven door: NKC Advies

Collega's van NKC Advies bij camper Dit artikel is geschreven door de afdeling Advies van NKC. Onze experts Hugo, Jaap, Robin en Ronald staan klaar om camperaars te helpen met hun dringende campervragen. Als NKC-lid kun je gratis advies krijgen via 033-467 70 70 of [email protected]. Nog geen lid? Word nu lid!

Deel artikel