Verkiezing Europarlement: interessant voor camperaar

Bij de verkiezingen voor het Europees Parlement op donderdag 6 juni 2024 staan er tal van zaken op het spel die gevolgen hebben voor het dagelijkse leven van de kiezer. Slechts een beperkt aantal raakt specifiek de camperaar. De NKC heeft de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen doorgelezen op voor camperaars relevante standpunten. Dat deze standpunten gaan over klimaat en mobiliteit en vervoer zal niemand verbazen.

Klimaat

Bijna alle partijen willen het gebruik van fossiele brandstoffen verminderen. Sommige spreken zich wat duidelijker uit, zoals de ChristenUnie, D66, GroenLinks-PvdA, PvdD en VVD. Zij streven naar een op den duur 100 procent klimaatneutraal Europa. De een wat eerder (in 2040) dan de ander (in 2050).

De PVV wil beleid op basis gezond verstand en als Nederland zelf bepalen wat er gebeurt.

Mobiliteit en vervoer

Om milieuvriendelijke auto’s ruim baan te geven, moet volop worden ingezet op de groei van het aantal elektrische laadstations. Het CDA pleit bovendien voor invoering van een elektronisch systeem dat in alle landen op dezelfde manier werkt, om zo een einde te maken aan alle verschillende milieustickers en tolvignetten.

De ChristenUnie wil mensen helpen om bestaande auto’s om te bouwen tot duurzame vervoermiddelen en (bio)brandstoffen gemakkelijk beschikbaar en betaalbaar te maken. Dat kan een kans zijn voor eigenaren van kampeerauto’s. Ook wil de ChristenUnie één betaalinfrastructuur in de EU, waarmee inwoners overal kunnen laden en betalen met dezelfde laadpas.

Een aantal partijen (CU, D66, GL-PvdA) wil een verbod op verkoop van nieuwe niet-emissievrije auto’s vanaf 2035. Vanaf 2027 moeten alle nieuw verkochte elektrische auto’s twee kanten op kunnen laden om pieken en dalen in de elektriciteitsproductie en op het elektriciteit netwerk op te vangen, vindt D66.

De VVD zet in op schonere mobiliteit, niet minder. Daar hoort het zorgen voor schonere brandstoffen en de benodigde infrastructuur bij. Er wordt ruimte gegeven aan transitiebrandstoffen als LNG, HVO of hybride. De VVD stelt dat een verduurzaming van het transport meer laadpalen, een groter gemak van betalen en transparantie over de laadkosten vereist.

De PVV wil beleid op basis gezond verstand en als Nederland zelf bepalen wat er gebeurt.

Een overzicht in bullets:

BBB 

  • Impact klimaatregelen afwegen tegen belang van energiezekerheid, de concurrentiepositie van Nederland en de financiële lasten voor de burger
  • Geen generiek verbod op brandstoffen

CDA 

  • Volop inzet op uitrol netwerk elektrische laadstations
  • Einde aan milieustickers en tolvignetten door invoering van elektronisch herkenningssysteem

ChristenUnie

  • Vanaf 2035: geen verkoop nieuwe benzine- of dieselauto’s
  • (Bio)brandstoffen beschikbaar en betaalbaar maken
  • Binnen EU laden en betalen met dezelfde laadpas

D66 

  • Vanaf 2035: geen verkoop nieuwe benzine- of dieselauto’s
  • Vanaf 2027 bidirectioneel laden verplicht op nieuwe auto’s

GroenLinks-PvdA

  • Van fossiele auto’s naar elektrische auto’s (2035)
  • Verkoop fossiele brandstof auto’s al voor 2035 ontmoedigen door belastingen, emissievrije zones of eisen
  • Grenzen aan omvang en gewicht fossiel en elektrische auto’s (met correctie voor batterijen)

PvdD 

  • Vanaf 2030: alleen nog maar duurzame auto’s (minder auto’s meer OV)
  • Vanaf 2030: uitsluitend productie en import van elektrische auto’s
  • Europees masterplan voor voldoende oplaadpunten met schone energie

PVV 

  • Geen klimaatactivisme, maar -realisme
  • Mensen zelf laten bepalen wat ze doen, geen regels uit Brussel

SGP

  • EU-regelgeving als stimulans voor het ontwikkelen van duurzame waterstof, elektrische en hybride vormen van aandrijving
  • EU-coördinatie voor voldoende laadinfrastructuur langs belangrijke snelwegen
  • Geen eenzijdige inzet op elektrificatie, maar op een mix aan duurzame brandstoffen

VVD 

  • Mobiliteit: niet minder maar schoner
  • Zorg voor schone brandstoffen en benodigde laadinfrastructuur
  • Ruimte geven voor transitiebrandstoffen als LNG, HVO of hybride

Volt 

  • Zo snel en eerlijk mogelijk klimaatneutraliteit bereiken door te streven naar een klimaatneutrale economie in 2040 en een klimaatneutrale energiesector in 2035; en door een einde te maken aan subsidies voor fossiele brandstoffen

Een aantal Nederlandse kandidaten voor het Europees parlement heeft uitgebreider gereageerd op vragen van de NKC. Lees de antwoorden van Anja Haga van de ChristenUnie, Sander Smit en Jessika van Leeuwen van BBB en Verena Kitowski en Anna Veltkamp van Volt.

Deel artikel