Veelgestelde vragen Fordmotoren

Tientallen camperaars meldden zich bij de NKC met een kapotte Fordmotor. Maar om welk type gaat het nou precies en is het te voorkomen? Lees het in de veelgestelde vragen.

Om welke motoren gaat het precies?

De 2.2 TDCi van Ford, uit de productieperiode van 6 januari 2006 tot 17 oktober 2010. Omdat het vele maanden kan duren voor een camper op kenteken wordt gezet, kan het probleem ook spelen bij nieuwere campers. Uitsluitsel is te vinden door het voertuigidentificatienummer (VIN) in te voeren op www.etis.ford.com. Of informeer bij de Ford-dealer.

Hebben motoren van voor 2006 ook een probleem?

Voor die tijd monteerde Ford een geheel andere motor in de Transits. De NKC heeft geen meldingen van problemen met deze motoren.

En motoren na 2010?

Deze motor vertoont veel overeenkomsten met z’n voorganger, maar de NKC heeft geen meldingen van problemen met deze motor.

Wat is het verschil tussen oude en nieuwe motoren?

Op 17 oktober 2010 is Ford overgestapt van een Euro-4-motor naar een Euro-5-motor. Constructief zijn de motoren vrijwel identiek en veel onderdelen zijn uitwisselbaar. De nieuwe motoren hebben wel andere verstuivers en zwaarder uitgevoerde zuigers, met iets kortere drijfstangen. Deze passen overigens probleemloos in de oudere types.

 Ik heb een 2.4 TDCi. Heeft die het probleem ook?

Dit is een andere motor. Elke motor kan kapot, maar meldingen van deze specifieke motorschade zijn bij de NKC niet bekend.

Wat gaat er mis met de motor?

Er ontstaat een scheur in een van de zuigers, waarna de motor als het ware gaat lopen op motorolie die in de verbrandingskamer terechtkomt. Zo kan de motor op hol slaan, wat doorgaans onherstelbare motorschade met zich meebrengt.

Hoe kunnen zuigers kapotgaan?

Daarover lopen de meningen uiteen. Ford houdt het erop dat het probleem wordt veroorzaakt door vervuilde brandstof, die leidt tot slecht functionerende verstuivers. Er zou een zogeheten pisser ontstaan, stelt Ford, waardoor de zuiger bezwijkt. In de revisiewereld gaan echter stemmen op dat de zuiger simpelweg te zwak is uitgevoerd. De meest gangbare opvatting is dat zowel slecht functionerende verstuivers als te licht uitgevoerde zuigers een rol spelen. Een combinatie van factoren dus.

Heeft het zin om verstuivers te laten testen?

Al stellen sommige specialisten dat de kern van het probleem niet de verstuiver is, maar een te zwakke zuiger, zijn velen het erover eens dat het testen van verstuivers wel degelijk zin heeft. Ford heeft in dit type motor een verstuiver van Denso toegepast, die naar verluidt vaker dan gemiddeld een afwijkend injectiebeeld geeft. Dat kan leiden tot schade aan de zuiger. Kies voor een test een gerenommeerde dieselspecialist. Ford onderschrijft dit advies, maar voegt daar inmiddels het advies aan toe om te kiezen voor een bedrijf dat door Denso is gecertificeerd.

Kan ik niet beter verstuivers van een ander merk laten monteren?

Nee, dat gaat zomaar niet. Bij een motor en het management hoort een heel specifiek type verstuiver, dat niet zomaar inwisselbaar is.

Maakt het motorvermogen nog uit?

De 2.2 TDCi is geleverd in vijf varianten: 86, 110, 116, 130 en 140 pk. De meldingen van schade betreffen voor het overgrote deel de versies van 130 en 140 pk.

Wat moet ik doen als mijn motor op hol slaat?

Houd het hoofd koel. Zoek zo snel mogelijk een veilige plek, zet het contact af en schakel de camper in een hogere versnelling, bijvoorbeeld de derde. Trek de handrem aan, trap de rem stevig in en laat de koppeling plots schieten. De motor kan nu haast niet anders dan stilvallen.

Hoe kan ik deze ellende voorkomen?

Hoe de problemen precies veroorzaakt zijn, is niet voor 100% te zeggen. Ford en deskundigen uit de revisiewereld zijn het wél eens over factoren die het risico verkleinen:
> Tank schone brandstof. Achterafpompjes verkopen soms diesel die al langere tijd in voorraad is. Dat komt de kwaliteit niet ten goede. Advies van Ford is om uitsluitend brandstof te tanken die voldoet aan de EN590 norm.
> Zet de camper bij het stallen met een volle tank weg. Zo heeft vocht geen kans zich met de diesel te vermengen. Advies van Ford: voeg voor het stallen een antioxidant toe aan de brandstof.
> Sla geen beurt over, ook niet als de camper er wat kilometers betreft nog niet aan toe is. Ford benadrukt: zie erop toe dat het brandstoffilter wordt vervangen en wel door het juiste type. Bewaar het doosje.
> Wees voorzichtig met de cruisecontrol. Met name in heuvelachtig terrein kan deze ongemerkt extreem veel van de motor gaan vragen.
> Schakel tijdig terug. Veel trekkracht vragen bij lage toerentallen is zeer belastend. Laat de motor liever wat toeren maken, al lijkt dit in strijd met de richtlijnen van het nieuwe rijden.
> Houd rekening met het gewicht. Een camper zit al snel aan het maximum en vangt ook nog eens veel wind. Vraag ik zo’n geval niet het uiterste van de motor.
> Wees alert op signalen als stijgend brandstofverbruik, afname van de trekkracht en onregelmatig lopen. Het kunnen voorbodes zijn.
> Ford wijst erop dat het tunen van de motor, om een hoger vermogen te verkrijgen, voor een hogere motorbelasting zorgt, met een verhoogd risico op motorschade.
> Advies van Ford is om de meest recente software voor het motormanagement te laten installeren door de erkende Ford-reparateur.

Wat doet de update die Ford kan uitvoeren?

Dat is enigszins in nevelen gehuld. Ford bracht de update van het motormanagement aanvankelijk als een maatregel om de kans op motorschade te verkleinen, later stelde Ford dat het ging om een comfort-update, om het wegrijden uit stilstand te vergemakkelijken. Dealers en dieselspecialisten weten niet wat de update inhoudt. Een aantal camperaars meldt het idee te hebben dat het motorvermogen na de update iets is afgenomen.

Hebben andere merken hier ook mee te maken?

De NKC heeft enkele meldingen ontvangen van campers op basis van een Citroën Jumper, waarin dezelfde Ford-motor is toegepast.

 Ik wil mijn camper inruilen, waarom blijft de NKC over dit probleem publiceren?

De NKC komt als consumentenvereniging op voor belangen van camperaars. In dit geval is het helder dat een aanzienlijk aantal camperaars forse materiële en emotionele schade heeft opgelopen. Deze feiten zijn voor een consumentenvereniging als de NKC niet te negeren. Het is ook duidelijk dat het onder de aandacht brengen van dit probleem de waarde van campers op basis van Ford geen goed doet. Maar de NKC streeft ernaar dat Ford met maatregelen komt om het vertrouwen te herstellen, zodat camperaars weer met een goed gevoel op stap kunnen. Dat draagt ook bij aan het vertrouwen in de camper en daarmee aan de verkoopbaarheid.