Elektrische vouwfiets voor camperaars: hier moet je op letten

Elektrische vouwfietsen bieden het beste van twee werelden. Hij gaat makkelijk mee in de camper en zorgt altijd voor ‘wind mee’ op fietstochten. Wat voor soorten zijn er en waar moet je bij aanschaf op letten?

Spark Bike Touring

Natuurlijk kan een gewone e-bike ook mee op camperreis, maar daarvoor is wel een stevige fietsendrager nodig. Bovendien vormen e-bikes met hun gewicht een behoorlijke belasting van de achteras, zeker als de camper een forse overhang heeft. Gewone e-bikes hebben ook het nadeel dat ze vaak niet in de garage passen en ze dan dus buiten moeten staan, op de drager of bij de camper. In weer en wind en met soms passerende fietsendieven. Het is niet altijd een fijn idee om e-bikes achter te laten bij de camper, als je even lopend op stap bent.

Elektrische vouwfietsen zijn dan een uitkomst, omdat ze in de meeste gevallen in de garage van de camper passen. Daar staan ze een stuk veiliger.

Er zijn verschillende soorten elektrische vouwfietsen. Ze zijn te verdelen in drie categorieën, de lichte stads- of campervouwfietsen; de reis- of toervouwfietsen; en de opvouwbare fatbikes. Bij het maken van een keuze is het belangrijk om eerst te bedenken waarvoor de fiets vooral voor is bedoeld.

Beperkte capaciteit elektrische vouwfiets

Stads- of campervouwfietsen zijn gewoonlijk het lichtst en meest compact, zowel uitgeklapt als opgevouwen. Met een diameter van 16 inch zijn de wielen relatief klein. Hierdoor zijn ze ook wat minder stabiel en niet echt geschikt om langere afstanden mee af te leggen. Dat komt omdat ze een lichte motor hebben met een beperkt vermogen en een koppel tussen de 20 en 45 newtonmeter (Nm). De bijbehorende accu heeft ook een relatief beperkte capaciteit van rond de 300 wattuur (Wh), met een bereik van tussen de 40 en 60 kilometer, sterk afhankelijk van hoeveel ondersteuning onderweg. Deze stads- of campervouwfietsen hebben soms maar één versnelling. Dat maakt ze voldoende geschikt om de directe omgeving te verkennen, ’s ochtends vers brood te halen en mee te nemen in het openbaar vervoer, maar niet voor langere ritten en stevige hellingen. Dit type vouwfiets is fijn als de ruimte in de campergarage beperkt is en je zonder al te veel gesleep de tweewieler in en uit de camper wilt krijgen.

De elektrische reis- of toervouwfiets daarentegen is bedoeld om er ook langere stukken mee te fietsen, maar om ook makkelijk mee te nemen op reis. Hij is wat steviger en daardoor stabieler dan de stadsvouwfiets, maar wel nog relatief licht en makkelijk in en uit te vouwen. Dit type fiets is herkenbaar aan een dikker frame en grotere wielen. Een wielformaat van 20 inch is standaard, wat prettiger rijdt over langere afstanden en over oneffenheden.

Mate van ondersteuning

Een reisfiets biedt meer power qua motor en accu, zodat je er een stuk verder mee weg kan trappen van de camper. Gewoonlijk hebben ze een midden- of achterwielmotor met een trekkracht van rond de 45 Nm, waarmee lichte heuvels te bedwingen zijn, tot wel 70 Nm, goed voor zware heuvels en bergen.

De standaardaccu op dit type e-vouwbike verschilt per merk en type. Meestal zit er een accu met een laag vermogen in, van bijvoorbeeld 300 Wh met een bereik van tussen de 40 en 60 kilometer. Zo wordt de adviesprijs laag gehouden. Wie een accu met meer vermogen wil, zoals 500 Wh voor 60 tot 100 kilometer, of 600 Wh voor meer dan 100 kilometer, dan betaalt bij iedere vermogensupgrade zo’n 100 euro meer. Het echte bereik is vanzelfsprekend afhankelijk van de mate van ondersteuning tijdens de rit. Wie fietst in de hoogste stand, komt niet in de buurt van het maximale bereik.

Een reis- of toer e-vouwbike heeft behalve de vijf tot negen verschillende standen voor ondersteuning ook standaard vijf tot zeven versnellingen in de naaf, of als derailleur. Dat geeft meer mogelijkheden voor prettig fietsen bij wisselende omstandigheden, zoals harde wind of steile hellingen. Wat duurdere versies hebben ook vering onder het zadel en bij de voorvork, voor een  meer comfortabele rit. Een nadeel van reis- of toervouwfietsen is dat ze zwaarder zijn en meer ruimte innemen in opgevouwen toestand dan stadsvouwfietsen.

Zo vouw je een elektrische vouwfiets van Spark op

Soorten ondergrond

Een derde categorie vormen de opvouwbare fatbikes. Deze onderscheiden zich in de eerste plaats door de extra dikke banden. Die maken cruisen op de weg comfortabeler en geven de avontuurlijke fietser ook de mogelijkheid om van de gebaande paden af te gaan. Qua vermogen zijn ze wel vergelijkbaar met reisvouwfietsen, met motoren van 45 tot 70 Nm. Fatbikes kunnen goed overweg met verschillende soorten ondergrond, door hun stevige frame, dikke banden, vering en flink aantal derailleurversnellingen, meestal zes of meer. Extra grote tandwielen achter helpen om beter de steilste hellingen op te komen.

Zoals te verwachten zijn fatbikes niet bijster compact en licht. Dat maakt ze minder geschikt om mee te nemen in een camper met weinig opslagruimte. Ze zijn opgevouwen altijd nog wel een stuk kleiner dan gewone e-bikes.

Elektrische vouwfietsen onderhoudsvrij?

Wie een geschikte e-vouwfiets bij de camper zoekt, moet letten op een aantal eigenschappen. Zo is de plaatsing van de motor belangrijk voor het rijgevoel. Een motor op het voorwiel biedt de minste stabiliteit en zo’n motor is gewoonlijk wat minder krachtig. Fietsen met een voorwielmotor zijn doorgaans wel voordeliger in aanschaf. Fietsen met een elektrische aandrijving bij de trapas of op het achterwiel hebben meer stabiliteit en vermogen. Aandrijving met een ketting of met een belt werkt allebei goed, maar een belt heeft als voordeel dat hij bijna onderhoudsvrij is.

Omdat het onderweg met de camper niet altijd mogelijk is om de accu van de e-bike accu op te laden, is het verstandig om een vouwfiets met een verwisselbare accu te kopen en een reserve-exemplaar mee te nemen. Een wat hoger vermogen is ook een aanrader, zodat je niet na een ritje van 30 kilometer al zonder ondersteuning komt te zitten.

Welke elektrische vouwfiets je ook op het oog hebt, probeer hem altijd voor de aankoop in de praktijk uit. Ook een op het eerste gezicht ideale fiets kan tegenvallen bij het fietsen op de weg. Let hierbij ook op het gemak van in- en uitklappen en het gewicht bij het tillen.

Producenten van vouw-e-bikes

 

Vouwfietswijzer

 

Drie voorbeelden op een rij

De stads- of campervouwfiets. De EMQ e-bike weegt 13 kilogram, inclusief de accu. Het formaat is opgevouwen 80 bij 25 bij 59 centimeter, dus daar passen er doorgaans makkelijk twee van in de garage. Uitgeklapt is hij 136 bij 52 bij 108 centimeter. De motor is 180 tot 250 watt, hij heeft een koppel van 40 Nm en de actieradius ligt tussen de 35 en 65 kilometer. De EMQ e-bike is leverbaar vanaf 2.149 euro.

EMQ elektrische vouwfiets

EMQ elektrische vouwfiets

De reis- of toervouwfiets. De Spark Bike Touring weegt 22 kilogram, exclusief de losse accu. Hij is opgevouwen 80 bij 35 bij 68 centimeter groot en uitgeklapt 162 bij 63 bij 115 centimeter. Hij heeft een motor van 250 watt, een koppel van 55 Nm, een maximaal rijbereik van 120 kilometer en een lage instap voor veilig op- en afstappen. De Touring van Spark bike is verkrijgbaar vanaf 1.799 euro.

Spark elektrische vouwfiets

Spark Bike Touring elektrische vouwfiets

De opvouwbare fatbike. De Lacros Mustang 2024 weegt 29,5 kilogram, inclusief de accu. Hij heeft een lage instap. De Mustang heeft een motor van 250 watt, een koppel van 45 Nm, kan stevige hellingen op en heeft een maximaal bereik van 80 kilometer. Ingeklapt is hij 85 bij 50 bij 75 centimeter groot, uitgeklapt meet hij 175 bij 60 bij 120 centimeter. Hij is leverbaar vanaf 1.999 euro.

Lacros Mustang elektrische vouwfiets

Lacros Mustang elektrische vouwfiets (fatbike)

 

Foto's: fabrikanten