NKC ontvangt klachten over versleten bekleding

Een groeiend aantal camperaars heeft zich bij de NKC gemeld met klachten over stoelbekleding die veel te snel slijt, met name bij Carthago. Het gaat veelal om campers tot een jaar of zeven oud en opvallend vaak betreft het een Carthago, al zijn er ook meldingen van andere campermerken.

Als het euvel zich binnen twee jaar voordoet, valt de reparatie onder de garantie, maar daarna wordt het lastiger. Via de dealers biedt Carthago tot een leeftijd van vijf jaar een coulanceregeling aan, waarbij de fabrikant onder voorwaarden de helft van het opnieuw bekleden vergoedt, vertelt Sven van der Smissen van Carthago-dealer Linders Kampeerauto’s in Bakel. Sommige camperbezitters melden echter dat ze de reparatie voor minder dan de helft hebben laten uitvoeren, aantrekkelijker dus dan de coulanceregeling.

Nog lastiger wordt het als de camper ouder is dan vijf jaar: dan vergoedt Carthago helemaal niets, ondanks de druk die Nederlandse dealers op de fabrikant hebben uitgevoerd. “Het is heel vervelend”, zegt Patrick Brinkman van Stijkel Campers in Harderwijk, ook een van de dealers van Carthago, die met diverse ontevreden klanten te maken heeft. “We kunnen niks doen, maar de troost is dat de stoelen na reparatie wel bekleding hebben van een veel betere kwaliteit.”

Niet iedereen laat het erbij zitten. Oproepen op onder meer het camperforum van de NKC om samen de fabrikant te benaderen hebben weinig opgeleverd, maar NKC’er Henk van de Wiel heeft als een van de gedupeerden de kwestie voorgelegd aan de Geschillencommissie. Hij wacht de uitspraak overigens niet af: binnenkort reist hij af naar Portugal om z’n meubilair daar opnieuw te laten bekleden, voor heel wat minder dan de ongeveer 3.500 euro die het in Nederland zou kosten.

De NKC adviseert gedupeerden die stappen willen ondernemen de verkoper aan te spreken en daarbij gebruik te maken van het stappenplan van de NKC voor dit soort kwesties.