Zwerven in Zweden: rotsen en stranden aan de westkust

Kay Holleman en Esther Vos

Met uitgestrekte bossen, ontelbare meren en eindeloze wildkampeermogelijkheden zou Zweden de ultieme camperbestemming zijn. Bovendien kun je oog in oog komen te staan met een eland of een rendier, lezen we. Wij reizen af naar Zweden: om te beginnen willen we de westkust ontdekken.

Bynomads Zweden Smogen 2

Vlak voordat we Duitse grens oversteken, laten we onze lpg-tank volledig vullen, omdat gas lastig te verkrijgen is in Scandinavië. Hierna zijn we klaar om vanuit Rostock aan de overtocht te beginnen. Na amper zes uur varen komen we aan in Trelleborg, waar het echte avontuur begint. Via de app Campercontact zoeken we een plekje in de buurt om de eerste nacht te spenderen.

We rijden langs glooiende akkerlandschappen en spotten al snel de eerste IKEA. Het valt ons op hoe rustig het is op de weg en dat alle verkeersborden blauwgeel zijn: de nationale kleuren van Zweden. Onze overnachtingsplek is op een kleine parkeerplaats aan zee met uitzicht op Denemarken. We worden getrakteerd op een spectaculaire zonsondergang, die de zee een gouden glans geeft: een mooi begin van de reis.

De volgende ochtend raken we aan de praat met onze Zweedse buurman Gunnar, die ons verschillende plekken langs de westkust tipt. Volgens hem is de archipel noordelijk van Göteburg misschien wel het mooiste dat Zweden te bieden heeft. Voordat we daarheen rijden, overnachten we midden in de Zweedse bossen, aan een meertje. Er heerst absolute stilte en er is zelfs een vuurplek. Gelukkig hoeven we deze prachtige plek met niemand te delen. Dit is precies hoe we ons wildkamperen in Zweden hadden voorgesteld.

Schitterende zonsondergang

Op aanraden van Gunnar vervolgen we onze reis naar het noorden van Göteborg. We verruilen het vasteland voor het eiland Tjörn, dat we via de grote brug Tjörnbron bereiken. Zodra we de tuibrug over zijn, ervaren we de relaxte sfeer van dit eiland. We rijden door tot het gelijknamige plaatsje Tjörn.

Gekleurde huisjes, kristalhelder blauw water en imposante rotspartijen sieren dit charmante dorp. Als je wilt genieten van het Zweedse leven, ben je hier aan het juiste adres, realiseren we ons. Vanaf de parkeerplaats wandelen we over de nabijgelegen rotsen en worden we wederom getrakteerd op een schitterende zonsondergang.

De volgende dag verkennen we een ander gedeelte van het eiland en maken we een korte wandeling door natuurgebied Sundsby. We klauteren over rotsen en wurmen onszelf door smalle kloven, een zeer bijzondere ervaring.

Tijd voor een fika

We laten het eiland Tjörn achter ons en reizen door naar Uddevalla. Deze stad ligt op een schilderachtige plek aan de rand van een fjord. Wij parkeren onze camper buiten de stad, met uitzicht op het fjord en een klein strand om de hoek. Uit de diverse wandelmogelijkheden kiezen we voor een korte wandelroute langs de kust, die ons naar Gustavsberg leidt. Dit dorp is het oudste bad- en kuuroord van Zweden en dateert uit de achttiende eeuw.

Na ons te hebben vergaapt aan de landhuizen strijken we bij een café neer voor een zogeheten fika: een pauze met koffie of thee en iets te eten. De traditie van de fika is zo ingeburgerd in de cultuur, dat het in het Zweeds zowel een zelfstandig naamwoord is als werkwoord. Van jong tot oud geniet men hier van een fika. Wij kunnen er wel aan wennen, want die Zweedse kaneelbroodjes zijn om te smullen.

Helderblauw zeewater

Op de terugweg wandelen we door een prachtig natuurgebied. In stilte genieten we van het bos en van de geur van dennennaalden die wordt versterkt door een recente regenbui. Niet veel later wordt onze rust verstoord: er kruipt een adder naast het pad. Een beet van deze slang is zelden dodelijk, maar kan wel zeer pijnlijk zijn. Aangezien dit al de tweede is die we hier zien, besluiten we waakzaam te blijven. De Zweedse natuur is nou eenmaal heel rijk.

Het vissersdorpje Smögen, gelegen op het gelijknamige eiland, is de volgende stop van onze route langs de westkust. Dé trekpleister van dit dorp is de lange Smögenbryggan, een loopsteiger met gekleurde vissershuisjes en steile rotswanden als achtergrond. Daarnaast kun je in Smögen flaneren op de boulevard, verse vis eten in een van de gezellige visrestaurants of een frisse duik nemen in het helderblauwe zeewater.

Niet voor niets is Smögen een van de populairste plaatsen langs de westkust. Helaas is wildkamperen in de nabije omgeving niet toegestaan, dus na een middag struinen in de stad reizen we verder richting Fjällbacka. Na niet al te lang rijden vinden we een prachtige overnachtingsplek midden in de natuur.

Imposante kloof

De volgende ochtend worden we gewekt door het geluid van fluitende vogels. Vandaag staat een bezoek aan Fjällbacka op de planning. Dit pittoreske vissersdorp trekt net als Smögen enorm veel toeristen. De populariteit is mede te danken aan schrijfster Camilla Läckberg en haar misdaadboeken die zich in de omgeving van het idyllische dorp afspelen.

Een aantal van haar bloedstollende romans is verfilmd. Later verscheen de serie Fjällbackamorden, die gebaseerd is op de personages uit de boeken van Camilla Läckberg. Zelfs als je geen fan bent van haar boeken, kun je je prima vermaken in Fjällbacka. Er zijn leuke boetieks, gezellige restaurants aan het water en de Vetteberge: een 74 meter hoge, steile berg.

Voordat we de Vetteberge trotseren, lopen we door de imposante kloof Kungsklyftan. Deze kloof is zo’n 250 miljoen jaar geleden na een aardbeving ontstaan en deelt de Vetteberg in tweeën. Aan het einde van de kloof brengen houten trappen ons boven op de Vetteberg. Vanaf hier hebben we weids uitzicht over het dorp, de haven en het water. Met de stralende zon erbij is het helemaal een plaatje.

Religieuze functie

Aan het einde van de dag bezoeken we het stadje Tanumshede, op slechts vijftien minuten rijden van Fjällbacka. Tijdens het bronzen tijdperk heeft men in dit gebied honderden verschillende rotstekeningen gemaakt. In de omgeving van Tanum zijn de best bewaarde rotstekeningen. Vol bewondering kijken we naar de uit 1500 tot 1700 voor Christus stammende illustraties, die ons een unieke inkijk in het dagelijks leven van toen bieden.

Ze laten vooral mensen, dieren en boten zien. Hoewel de exacte betekenis niet bekend is, wordt ervan uitgegaan dat de rotstekeningen een religieuze functie hadden. In het Vitlycke museum aan de overzijde van de weg leren we meer over wie de schilderingen maakte en hoe deze in de gladde rotsen werden gebeiteld.

We eindigen onze route langs de westkust in Strömstad: een gezellige stad aan het water, die in de zomer druk wordt bezocht door Noren. Vanuit de haven vertrekken verschillende veerpontjes naar eilanden midden in het Kosterhavet National Park. Dit park bestaat voor 98 procent procent uit water, met daarin kleine rotseilanden en twee grotere autovrije eilanden: Nordkoster en Sydkoster.

Wij nemen de veerboot naar Sydkoster. Zodra we de haven uitvaren, zien we rotseilanden en in de verte de typerende rode huisjes. Ook spotten we een zeehond. Op het eiland wandelen we langs de kust, waar idyllische strandjes, helderblauw water en rotspartijen elkaar afwisselen.

In het bezoekerscentrum Naturum leren we aan de hand van een film alles over het onderwaterleven. Er leven meer dan zesduizend soorten zeedieren en algen in het nationaal park Kosterhavet, waarvan tweehonderd soorten alleen in dit gebied voorkomen.

Natuurlijke grens

Voordat we terugvaren naar Strömstad genieten we van een fika in het gemoedelijke restaurant Kosters Trädgårdar, waar bijna alles vers uit de eigen moestuin komt. Tijdens ons laatste uitstapje vanuit Strömstad bezoeken we de oude Svinesundbrug, een boogbrug over het Iddefjord, die Zweden en Noorwegen met elkaar verbindt.

De brug vormt tevens het startpunt van een mooie wandeltocht, die ons leidt langs de Iddefjord, een natuurlijke grens met Noorwegen en verder dwars door bossen en over een prachtig open veld met goudgekleurde tarwesprieten.

We eindigen op een rotspartij met uitzicht over het Iddefjord. Terwijl we de zon zien zakken, kijken we terug op de geweldige reis tot nu toe. Gunnar had gelijk: de Zweedse westkust is prachtig en zeer divers. Van idyllische stranden tot rotstekeningen en van dichtbegroeide bossen tot sfeervolle vissersdorpjes.

We zijn hier nog lang niet uitgekeken en concluderen dat we volgend jaar weer terug willen. Al is het maar om een eland te spotten, want die hebben we helaas nog niet gezien.

Alle praktische informatie over camperen in Zweden lees je hier.