Busleven - Met je camper over het Deense strand crossen

Door Bobby en Jessica (tekst, video en foto's)

Bobby (25) en Jessica (24) reizen in hun tot camper omgebouwde ambulance. Hieronder delen ze hun reisavonturen op het Deense eiland Rømø.

Met onze camper staan we het liefst bij de zee, al is het maar vanwege het prachtige uitzicht. In Nederland zijn zulke plekken schaars, dus toen we hoorden dat je op het Deense eiland Rømø met je camper het strand op mag, moesten we dit met eigen ogen zien.

Denk aan je paspoort

In zes uur rijd je naar Denemarken, wat het goed te doen maakt voor een lang weekend. Let wel op dat je een paspoort of id-kaart meeneemt, want tegenwoordig zijn er grenscontroles. Wij kunnen gelukkig zonder problemen doorrijden.

Het Deense landschap is rustig en groen. Vlak over de grens vinden we een camperplaats in het idyllische Møgeltønder, waar schapen en lammetjes naast onze bus grazen. Het plaatsje staat vol kleurrijke huisjes met rozen aan de gevel. Een fijne plek om even bij te komen van een lange dag rijden.

Met de bus op het strand in Rømø

Via de kustweg rijden we de volgende dag verder naar Rømø, dat via een dam verbonden is met het vasteland. Op het eiland is het drukker dan in het binnenland en we komen veel camperaars tegen. We rijden direct door naar het strand, want we willen met eigen ogen zien waar we al die tijd over hebben gehoord.

Alles bij de hand

Het strand blijkt enorm en je mag rijden waar je wilt, maar we moeten onderweg goed oppassen voor zachte plekken in het zand. Met een behoorlijk tempo stuiven we daarom richting de branding. Uiteindelijk staan we met onze bus op nog geen tien meter afstand van de zee. Echt ideaal, want je hebt alles bij de hand. Later komen we alsnog een keer vast te zitten in het mulle zand, maar daar hebben we sinds Marokko ruime ervaring mee. Met wat schepwerk, kleden en de hulp van twee Duitsers zijn we binnen vijf minuten vrij. We zijn niet de enigen, want de hele dag zien we mensen in de weer met scheppen en sleeplinten. Het is part of the fun en gelukkig helpen mensen elkaar als dat nodig is. Sommige inwoners van het eiland hebben er overigens een verdienmodel van gemaakt om in hun 4x4-wagens toeristen uit het zand te trekken.

Een Hercules achter de bus

Op zaterdagochtend ontbijten we op het strand, als er ineens een busje met militairen naast ons stopt. We moeten het strand binnen een uur verlaten omdat er een vliegtuig gaat landen. Niet veel later horen we inderdaad hard gebrom vanachter de duinen en scheert er een Hercules over de camperdaken. Vlak voor onze neus oefenen die dag meerdere vliegtuigen met landen op het strand. Een indrukwekkend gezicht!

Spannende rit

Als je naar Rømø gaat, is het naastgelegen eiland Mandø ook zeker een bezoek waard. Dit onbekende eilandje is kleiner en vooral de rit er naartoe is spannender. De weg loopt letterlijk door zee en is alleen begaanbaar bij laag water. Plan je bezoek dus goed, want je zult niet de eerste toerist zijn die wordt verrast door het water. Op het eiland zelf is overigens niet zo heel veel te doen, maar voor een mooie fiets- of wandeltocht ben je hier aan het goede adres.

Zonsondergang Op Het StrandZonsondergang op het strand

Meerdere camperplaatsen

Zowel Rømø als Mandø maken de verwachtingen wat ons betreft helemaal waar. Het voelt erg bijzonder om zo het strand op te mogen rijden. Slapen is overigens niet de bedoeling, maar er zijn meerdere camperplaatsen op Rømø waar je prima de nacht kunt doorbrengen.