Zo voorkom je oververhitte remmen


- Door NKC

In de bergen rijden is niet zo makkelijk: enge haarspeldbochten en bij het afdalen maak je al snel behoorlijk vaart. Remmen dus. Maar let op, want anders raken ze oververhit.

Vraag

Onlangs waren wij met de camper in Oostenrijk. Tijdens de afdaling in de tweede versnelling gingen we nog te snel, waardoor ik stootsgewijs moest afremmen. Na korte tijd bleken de voorste remmen zo heet te zijn geworden, dat de rook er vanaf kwam. Ze moesten worden vervangen. Had ik dit kunnen voorkomen?

Oververhitte remmen

Antwoord NKC Advies

Rijd bergafwaarts in dezelfde versnelling als bergop

De oplossing ligt in het zoveel mogelijk afremmen op de motor. De stelregel is dat de chauffeur dezelfde versnelling kiest als op dat traject bergopwaarts nodig zou zijn. Als bij het loslaten van het gaspedaal de snelheid toch nog oploopt, geeft dat aan dat er nog een te hoge versnelling is gekozen. Terugschakelen kan dan de oplossing zijn. Als remmen dan nog steeds nodig is, doe dit dan niet continu, maar kort en krachtig. Tussen dat krachtige remmen door krijgen de remmen de kans af te koelen. Let daarbij wel op of er geen volgauto’s op korte afstand rijden. Misschien is het verleidelijk om met ingetrapte koppeling of in zijn vrij de berg af te rijden. Dit is erg gevaarlijk. Verder is het verstandig het gewicht van de camper binnen de perken te houden. Hoe meer gewicht, hoe zwaarder de remmen het te verduren krijgen.

Rijvaardigheid verbeteren?

Wil jij je rijvaardigheid verbeteren? In onze agenda vind je meerdere evenementen waarbij je je rijvaardigheid kunt verbeteren.

Dit artikel verscheen in een andere vorm in Kampeerauto nr.7 2015

Dit bericht is geplaatst in de categorie Campertips met de tags: Remmen.

Reacties


Er zijn ook campers met 'n automaat.
Dan wordt het andere koek.
Ik heb dezelfde ervaring.
Sommige hellingen zijn zo steil ofwel zo lang EN zonder uitwijkmogelijkheid dat het NKC advies niet werk: ik doe het namelijk al op die manier. De motorrem schiet gewoon tekort en met minder beladen schiet je dan ook niet veel op; je kan hoogstens zo'n 100 kg besparen op een camper van 3,5 ton!!??
In zijn 2 maakt ie al veel te hoog toeren en in zijn een (niet aan te raden) zeker. Ik heb het over een Ducato motor.
In angst en beven ga je zo'n helling af en ik snap derhalve niet dat motoren/camperfabrikanten daar niets tegen doen.
Mijn motorscootertje van 110 kg met 2 personen er op doet het al veel beter!!
Ik sluit me aan bij C.J. Dekker. Mijn Weinsberg Caracompact kan soms gemakkelijk in de 3e versnelling omhoog, maar afremmen op de motor is er bergaf nauwelijks bij.
In de 2e versnelling dan maar omlaag. Zoals al werd gezegd: hoe minder gewicht ( brandstof, vers water of afvalwater),
hoe gemakkelijker en veiliger.
Als voormalig touringcarchauffeur mis ik de retarder die zonder enige vorm van slijtage afremt.
de opmerking bergafwaarts de zelfde versnelling als bergopwaarts gaat niet altijd op de klim is niet altijd even stijl
Waarom niet een video maken met een dashcam en nóg een camera op de versnellingspook en kilometer-/toerenteller?
Dan een flinke afdaling maken en laten zien hoe het moet.
Daar zullen de mensen meer aan hebben dan aan dit stukje tekst!
NKC , mijn ervaring is dat men bij berg avaart een lagerre versneling temen als men berg opwaarts rijd omhoog gaan .
Het vermogen en reducties zijn anders nu als vreoger.
Denk hier eens over na .