Het raadsel van de tunnel

Joke de Wolf

Doorgewinterd camperaar Joke de Wolf zit met een raadsel. De ene keer wordt een ander toltarief gerekend voor een camper dan de andere keer. Wat is er aan de hand? Ze zoekt het uit.

Alweer enige tijd geleden, tijdens een congres, trof mijn echtgenoot iemand die van plan was een camper te gaan kopen. Na enig heen en weer gepraat bleek het om een camper te gaan van het merk waar wij al enige jaren mee rondrijden. Daarna was er aan gespreksstof geen gebrek.
Van het één kwam het ander, regelmatig was er contact, want ze waren wel gewend om met een caravan te rijden, maar nog niet met een camper. Na rijp beraad werd besloten om een nieuwe camper te kopen, met veel technische snufjes en daarbij ook nog eens voorzien van volledige luchtvering. Tot zover alles goed.

Voorbereiding

Het echtpaar had zich op alle fronten goed voorbereid en er was regelmatig contact om maar zo goed mogelijk voorbereid te zijn op alles wat ze tegen zouden kunnen komen. Toen dan ook, na (veel te lang) wachten, de camper opgehaald kon worden waren ze in een jubelstemming. Wat een feest; geweldig rijden was het, zeker met de luchtvering. Om hun woonplaats te bereiken moesten ze echter door een tunnel en ook dat leverde geen probleem op. Eigenlijk viel het toltarief, gezien de grootte, het gewicht en de hoogte van de camper, nog best mee.
Thuisgekomen werd de camper aan alle mogelijke inspecties onderworpen. Alle kastjes, stopcontacten en metertjes, displays, alles werd bestudeerd. Je moet natuurlijk wel weten waar je mee op pad gaat. Op eigen erf werd alles uitgeprobeerd: slapen in de camper, douchen in de camper, koken; alles wat een echte camperaar doet!

Weekenden

Het was zover dat ze op pad konden en aangezien beiden nog werkten, moest dat voorlopig in de weekenden gebeuren. En zo af en toe, tijdens die weekenden kregen wij wel eens een licht alarmerend berichtje dat de omvormer het niet deed en de vraag of het wel goed was dat de meter van de luchtvering maar twee bar aan gaf.
Nu is het wel zo dat je de omvormer door middel van een schakelaar (die je moet weten te vinden), ook altijd aan moet zetten als je stroom wilt hebben en wat betreft twee bar van de luchtvering dat je daar misschien beter vier bar van kunt maken. Opgetogen hoorden we enige tijd later dat de camper nu nog veel beter reed.

Een volgend weekend stond voor de deur. Om wat verder van huis te gaan, ze hadden er een paar dagen aan vast geplakt, ging de reis wederom door de tunnel. Maar nu was er in plaats van euforie vanwege het meegevallen toltarief, een teleurstelling: het was een tientje duurder! Verbazing alom, ze hadden niets gelezen van een prijsverhoging en bovendien was er na de vorige keer niet eens zo heel veel tijd verstreken. Het zou toch ook niet zo kunnen zijn dat de ene richting duurder was dan de andere?

Mysterie ontrafeld

Het weekend verliep verder zeer goed, het plezier in het camperen werd nog steeds groter, ondanks het tegenvallende toltarief van de tunnel. Tot ze op de terugweg bijna weer bij de tunnel aangekomen waren. "Stop eens even op de parkeerplaats", zei zijn vrouw.
"Kun je je nog herinneren dat je aan die kennis van de NKC advies hebt gevraagd omtrent de luchtvering?" Ja, die herinnering was er nog wel, maar het is toch niet zo dat de camper zoveel hoger is geworden door het oppompen van de luchtvering en daardoor in een duurdere klasse valt?
Ja dat was de vraag en om daar een antwoord op te krijgen was niet zo moeilijk!
Meten is weten! Dus: lucht weer terugbrengen naar twee bar en dan de tunnel door. En wat gloorde aan het eind van de tunnel? Het oude tarief: een tientje minder!
Het zit er dik in dat zowel deze parkeerplaats, als die aan de andere kant van de tunnel, in de toekomst regelmatig gebruikt worden...