40 jaar NKC

Door Nico van der Maat (tekst)

De NKC bestaat zondag 4 december precies veertig jaar. Het groepje dat in 1976 bij de oprichting van de NKC betrokken was, bestond geheel uit zelfbouwers. Die wilden graag onderling contact hebben voor adviezen en hulp aan elkaar.


NKC evenement in Assen 1987

De ANWB zag het niet zitten om voor zo’n groepje camperaars iets op touw te zetten, adviseerde zelf iets op te richten en gaf zelfs geld voor een startweekend in Vierhouten. Daar besloten de zelfbouwers toen tot oprichting van een eigen club.

Daarmee was de NKC een feit. Meerdere zelfbouwers sloten zich aan en er ontstond al snel de behoefte aan een eigen werkplaats, waar bouwers met hun wagen naartoe konden komen en elkaar konden helpen. De club huurde een oude hal in Soesterberg en doopte ‘m tot Techno Centrum NKC. Het werd het middelpunt voor camperbouwers. Curieus is dat dit vlak bij de locatie van het huidige NKC-kantoor is.

Toch waren er in dat oprichtingsjaar ook al fabriekscampers. Zoals de Volkswagen T2 Westfalia. Al bij de introductie in 1950 bleek de voorganger T1 bijzonder geschikt om mee op vakantie te gaan. De Duitse carrosseriebouwer Westfalia ging nauw samenwerken met Volkswagen bij de ontwikkeling van een busje dat ook geschikt was om mee te kamperen.

Kampeer + Caravan Kampioen januari 1977

Ideaal vakantievoertuig

Vanuit Amerika kwamen toen al complete campers in de verkoop. Bedford deed er ook enkele bescheiden pogingen toe en op de Caravan RAI van veertig jaar geleden waren naast een overvloed aan tenten, vouwwagens en caravans al enkele exemplaren te zien.
In een voorbeschouwing in de ANWB Kampioen over die beurs stond toen: ‘De kampeerauto komt er in Nederland ook steeds meer in. Het is dan ook een ideaal vakantievoertuig voor wie veel wil trekken en snel onder dak wil zijn. Op diverse stands zullen zij te zien zijn, onder de andere bij de familie Ackermann uit Wageningen, waar voor 18.444 gulden de voordeligste kampeerauto (op basis van een VW-bus) te zien zal zijn. Even ter vergelijking: de duurste (ook te zien op deze tentoonstelling bij Olesen uit Eindhoven) gaat meer dan twee ton kosten. Het is de Sportcoach-Chevrolet, een Amerikaanse wagen waaraan/op geen luxe bespaard is, inclusief ingebouwde stofzuiger. Nieuw in Nederland is de pick-up of wisselcaravan, zoals de importeur Olivier Camping Cars uit Sassenheim hem noemt. Deze wisselcaravan bestaat uit een Bedford-vrachtauto met open laadbak, waarop een caravan gemonteerd kan worden.’

 04 Jubileum Scan003

Kilo runderlappen

Dat was in 1976, het oprichtingsjaar van de NKC, veertig jaar geleden. Het was een extreem droog jaar, waarin het nieuws werd beheerst door hevige rassenrellen in de Zuid-Afrikaanse zwarte wijk Soweto; milieurampen in Schoonebeek, dat onder de olie kwam te zitten; giftig gas dat in Tiel ontsnapte; en het Italiaanse Seveso, dat werd getroffen door een giframp van ongekende omvang. Politiek speelde in Nederland de kwestie Menten. Het was ook het jaar dat een brood nog maar 1,40 kostte, een kilo runderlappen een tientje en een liter benzine 1,05. In guldens dan. Die toen ongeveer 2,2 maal zoveel waard waren dan de gulden nu waard zou zijn geweest. Wat toen guldens waren, zijn nu euro’s. Wat is er veel veranderd in die veertig jaar.

Dit artikel verscheen in een andere vorm in Kampeerauto nr. 1 2016.