Basisvoertuig

In de campersector worden voor de op- en inbouw van campers verschillende basisauto's gebruikt. De keuze die je daarbij maakt is belangrijk, want het juiste basisvoertuig bepaalt grotendeels of een camper een succes is of niet.

Voor de fabricage van de integraalcamper gebruiken de fabrikanten verschillende componenten. Zo wordt het standaard chassis van de basisauto vervangen door een chassis van Al-ko. De stuurinrichting en de motor met transmissie is van de basisauto zelf en de voorwielophanging is vervangen door een volledig luchtveersysteem van een bepaalde fabrikant.

Feitelijk heeft de camperfabrikant een totaal andere auto gefabriceerd. Met uitzondering van de motor met transmissie en de stuurinrichting is er geen enkele overeenkomst meer met de basisauto. Het is een totaal andere auto geworden die het merk draagt van de fabrikant van de camper.

Chassismerken

De Ducato van Fiat is al jaren de meest toegepaste basis als chassis voor de camper. Dit komt omdat de basis van een Fiat camper goed is te bewerken voor camperfabrikanten en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding heeft. 

Mercedes staat bekend om zijn perfecte afwerking van het chassis. Verschillende merken, zoals Laika, Dethleffs en Bürstner, ontwikkelen daarom campers op basis van een Mercedes-chassis.

Ook merken als bijvoorbeeld Ford, VW, Peugeot en Citroen worden tegenwoordig steeds vaker als basis gebruikt. Ook kiezen camperbouwers soms meerdere merken aan als basisvoertuig voor hun modellen.