Lekke band

Een lekke of lege band komt altijd op een ongelegen moment. Heb je tijdens het rijden plots bandenpech, stop dan zo snel mogelijk op een veilige plek. Op een snelweg zoek je op zijn minst de vluchtstrook op, maar als er meer ruimte is het liefst nog verder van de weg af, immers ook de vluchtstrook is niet altijd veilig door achteropkomend verkeer!

Zet je alarmlichten aan en in sommige landen moet je ook de gevarendriehoek op voldoende afstand achter het voertuig plaatsen.

Ga als het kan achter de vangrail staan en laat alle inzittenden een waarschuwingsvest dragen (dat is in veel landen ook verplicht).

Wat nu?

Ga op een gevaarlijke locatie de band niet zelf verwisselen of repareren. Roep dan liever de hulp van een pechdienst die de situatie kan zekeren en de band kan vervangen of repareren.

Er zijn meerdere oplossingen:

Gebruik pechservice

De pechservice kan het achteropkomend verkeer goed zichtbaar waarschuwen en zo het risico beperken. Afhankelijk van de omstandigheden en of je een reserveband bij je hebt, kun je nu kiezen voor:

  • Camper eerst naar een veilige plaats brengen.
  • Je reserveband laten monteren.
  • Een nieuwe band laten halen of je band lokaal laten repareren.
  • Misschien kan de pechservice wel ter plekke zelf de band repareren.

Een reserveband verhoogt weliswaar het gewicht van je camper, maar bij bandenpech ben je veel sneller op pad dan zonder reserveband. Zeker in afgelegen gebieden waar pechservice niet voorhanden is, ben je met een reserveband beter uit.

Band wisselen

Heb je een reserveband en kun je op een veilige plaats werken, dan kan je de band mogelijk zelf vervangen. Volg goed de beschrijving van de gebruiksaanwijzing en bekijk onze instructie hoe verwissel ik de band van de camper. Denk aan zaken als de juiste plaats van de krik onder de camper en een harde stevige ondergrond voor de krik. Zorg ook dat de camper goed op de rem staat en plaats blokken op de juiste plaats tegen het wegrollen. 
Bedenk dat een camper erg zwaar is en dat je je behelpen moet met beperkt gereedschap. Zelf een camperband wisselen is niet iets voor iedereen.

Bandenreparatieset

Heb je geen reserveband maar wel een reparatieset dan biedt dat een alternatief. Zo’n set is echter alleen bruikbaar voor een klein gat dat in het loopvlak van de band zit met een maximale grootte van 3 à 4 mm.
Bij grotere gaten, scheuren of bij beschadigingen op de zijkant van de band, werkt het niet en moet je alsnog hulp inschakelen.

Vraag je af of je de reparatieset ook echt wilt gebruiken. Het is namelijk een noodoplossing. Je mag met de gerepareerde band niet meer zo snel rijden en moet hem na reparatie alsnog zo snel mogelijk echt laten repareren. Sta je echter in een verlaten gebied zonder telefoonbereik of op een plek waar de hulpdiensten op een dag rijden afstand zitten, dan is zo’n set absoluut een uitkomst.

Veel campers hebben een reparatieset zoals bijvoorbeeld de Fix&GO. Deze bestaat meestal uit een elektrisch bandenpompje met drukmeter en een reservoir met vloeibare latex, waarmee het gat gedicht kan worden. Voor een uitleg over het gebruik bekijk je onze video bandreparatie met reparatieset.

Na de noodreparatie zit er nog steeds (vloeibare) latex in de band. Als de band daarna definitief gerepareerd wordt, moet dat uit de band want anders is de band niet goed te balanceren. Dat schoonmaken is een vieze en langdurige klus voor de bandenreparateur en dat zie je op de rekening terug. Bovendien werkt de vloeistof ook chemisch in op de band, waardoor het soms lastiger wordt het gat in de band goed te repareren. Wanneer de band al wat ouder is, loont het financieel soms niet meer om hem schoon te maken en kan je beter een nieuwe band aanschaffen.

Tenslotte kan de eventueel aanwezige TPMS-druksensor in de band defect raken door de vloeistof. Dit gebeurt in ca 30% van de gevallen. Vervanging en registratie van een nieuwe sensor is mogelijk en kost afhankelijk van het systeem van 30 tot meer dan 100 euro.

Het voordeel van een bandenreparatieset is dat je het luchtpompje meestal ook apart kunt gebruiken om de band op te pompen. Zie de instructie band oppompen met bandenreparatieset. Als het lek niet zo groot is, kun je misschien (een paar keer) de band opnieuw oppompen en net naar de dichtstbijzijnde garage of bandenservice rijden.
Pas dan wel goed op dat je niet per ongeluk toch latex in de band spuit en voorkom dat je alsnog op een veel te zachte band rijdt.

Ga nooit rijden met een erg zachte of lege band! De bandconstructie in de zijwand kan dan breken waardoor later het risico op een klapband ernstig toeneemt.

Wanneer je een of meer nieuwe banden wilt aanschaffen, lees dan eerst onze info over nieuwe band kiezen voor de camper.