Autoverzekering

Op deze pagina vind je antwoorden op de meest gestelde vragen over onze autoverzekering. Vind je geen passend antwoord op je vraag of staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Veelgestelde vragen autoverzekering
  • Kan ik de verzekering ook aanvragen via de website?

    Als je een verzekering wilt aanvragen op de website dan doe je dat via "Mijn Omgeving". Log eerst in en kies vervolgens voor "verzekering afsluiten". Kies dan voor "autoverzekering" en maak vervolgens een premieberekening. Daarna kun je je verzekering afsluiten. 

  • Ik heb pech in het buitenland. Helpt de alarmcentrale mij dan verder?

    Ja. Mocht je niet meer verder kunnen rijden, neem dan direct contact op met SOS International op telefoonnummer 088-98 00 420. De NKC Personenautoverzekering biedt standaard een uitgebreide pechhulpverlening in het buitenland. De hulpverlening wordt uitgevoerd door SOS International alarmcentrale. Deze is dag en nacht bereikbaar. Hiermee ben je verzekerd voor o.a. reparatiekosten langs de weg, sleep- en bergingskosten, repatriëring, kosten van toezending onderdelen en 30 dagen vervangend vervoer. In geval van ongeval in binnen- of buitenland word je altijd geholpen door SOS International alarmcentrale.

  • Wat houdt de 2 jaar nieuwwaarderegeling in?

    Heb je een nieuwe personenauto? Dan is deze twee jaar tegen volledige nieuwwaarde verzekerd (tot maximaal 110% van de verzekerde waarde), mits de nieuwwaarde minder is dan € 80.000,-.
  • Waar kan ik de meldcode vinden?

    De meldcode van je personenauto staat op het kentekenbewijs. Het zijn de laatste 4 cijfers van het chassisnummer.

  • Ontvang ik dezelfde no-claim korting als bij mijn huidige autoverzekering?

    Nee, de korting wordt vastgesteld op basis van de opgebouwde schadevrije jaren. Deze zijn op te vragen bij je huidige verzekeraar of is terug te vinden op het laatst ontvangen polisblad.

  • Kan ik de NKC Autoverzekering ook afsluiten wanneer ik geen camperverzekering bij de NKC heb?

    Nee, doordat de NKC Autoverzekering speciaal afgestemd is op de camperaar is deze alleen beschikbaar voor personen met een NKC Camperverzekering. Deze is af te sluiten via "Mijn Omgeving".

  • Ik ben nog ergens anders verzekerd. Hoe moet ik mijn huidige personenautoverzekering opzeggen?

    Wij hebben een kant-en-klare opzegbrief voor je gemaakt. Deze brief kun je sturen aan je huidige verzekeraar. Als je een jaar of langer verzekerd bent bij je oude verzekeraar dan stopt deze meestal een maand na opzeggen. Als je korter dan een jaar verzekerd bent dan geldt er mogelijk een opzegtermijn. Vraag je verzekeraar dan wanneer je de verzekering kan opzeggen. De opzegbrief kun je hier downloaden.
  • Vandalen hebben mijn auto bekrast. Gaat dit ten laste van mijn no-claim korting?

    Heb je geen schuld aan de gedekte ontstane schade, dan wordt ook niet de no-claimkorting verlaagd. Ook niet als de schade is ontstaan door vandalen. Je premie blijft dus gelijk. Wel moet van een schade door vandalisme altijd aangifte worden gedaan bij de politie.

  • Hoe kan ik mijn autoverzekering bij de NKC opzeggen?

    Om jouw verzekering via de NKC op te zeggen hebben wij een schriftelijke opzegging nodig. Dit kan via e-mail, een bericht in Mijn Verzekeringen of per brief.

  • Wat zijn administratiekosten?

    Voor een goede administratie van je particuliere verzekering maakt onze verzekeringspartner AON kosten. Per polis betaal je per jaar maximaal € 5,66 (inclusief assurantiebelasting). Deze administratiekosten worden in rekening gebracht onder andere om:

    • uitgebreide betalingsmogelijkheden aan te kunnen bieden (o.a. bankkosten, automatische herinneringen);
    • (digitale) acceptgiro’s te verwerken;
    • de door wet- en regelgeving voorgeschreven controles uit te voeren.
  • Wanneer betaal je deze kosten?

    Elke keer dat je premie betaalt worden deze kosten in rekening gebracht. Bij een nieuwe polis voor het eerst de tweede keer dat je premie betaalt. Als je de premie in termijnen betaalt, wordt elke termijn een deel van deze kosten in rekening gebracht. Als je bijvoorbeeld iedere maand betaalt, betaal je iedere keer 1/12e deel. De kosten vind je terug op de factuur.

  • Wat zijn poliskosten?

    Bij het afsluiten van een nieuwe auto- of camperverzekering en bij het tussentijds wijzigen en beëindigen van de polis, wordt € 11,13 aan poliskosten in rekening gebracht. Die zijn bijvoorbeeld nodig om een nieuw polisdocument op te maken. Deze kosten zijn eenmalig.

  • Ik weet het kenteken van mijn personenauto nog niet? Kan ik dan toch een premieberekening maken?

    Als het kenteken nog niet bekend is kun je wel een premieberekening maken. Ga naar de "Mijn Omgeving", log in en maak een berekening door gegevens van de personenauto in te vullen. Het aanvragen van een verzekering is zonder kenteken nog niet mogelijk.  

  • Waar vind ik de veelgestelde vragen over schade en/of pech?

    De veelgestelde vragen over schade en pech vind je hier.

  • Wat is een actiecode?

    Rondom beurzen en evenementen worden er regelmatig acties georganiseerd. Ben je op een beurs/evenement aanwezig geweest en heb je daar een actiecode ontvangen dan kun je deze invullen op de website. Heb je geen actiecode dan kunt je dit veld leeg laten.