Veelgestelde vragen: schade of pech

Hier vind je de veelgestelde vragen over schade of pech.

1. Hoe kan ik een schade melden?

Op de pagina Schade lees je meer over het melden van een schade. Je kunt schade schriftelijk melden via Mijn Verzekeringen. 

2. Hoeveel schadevrije jaren verlies ik na een niet verhaalbare schade? 

Het verlies van schadevrije jaren wordt bepaald aan de hand van onderstaande tabel. Deze tabel wordt door iedere verzekeraar in Nederland toegepast en houdt in dat je overal en altijd hetzelfde aantal schadevrije jaren verliest na een niet verhaalbare schade. Is er dus een schade gemeld die ten laste van je bonus komt, dan verlies je minimaal vijf schadevrije jaren. Dat loopt op naarmate je meer schadevrije jaren hebt opgebouwd dan vijftien. Voorbeeld: je hebt 13 schadevrije jaren en één schade gemeld die niet te verhalen is. Dan vindt een terugval plaats naar acht schadevrije jaren. Heb je 20 schadevrije jaren en één schade gemeld die niet te verhalen is, dan hou je nog 10 schadevrije jaren over. Het aantal schadevrije jaren kun je terugvinden op je polisblad 

Aantal schadevrije jaren in het volgende verzekeringsjaar. Bij: 

 

Aantal schadevrije jaren 

0 gemelde schades 

1 gemelde schade 

2 gemelde schades 

3 of meer gemelde schades 

>= 16 

+1 

10 

5 

0 

15 

16 

10 

5 

0 

14 

15 

9 

4 

-1 

13 

14 

8 

3 

-2 

12 

13 

7 

2 

-3 

11 

12 

6 

1 

-4 

10 

11 

5 

0 

-5 

9 

10 

4 

-1 

-5 

8 

9 

3 

-2 

-5 

7 

8 

2 

-3 

-5 

6 

7 

1 

-4 

-5 

5 

6 

0 

-5 

-5 

4 

5 

-1 

-5 

-5 

3 

4 

-2 

-5 

-5 

2 

3 

-3 

-5 

-5 

1 

2 

-4 

-5 

-5 

0 

1 

-5 

-5 

-5 

-1 

0 

-5 

-5 

-5 

-2 

-1 

-5 

-5 

-5 

-3 

-2 

-5 

-5 

-5 

-4 

-3 

-5 

-5 

-5 

-5 

-4 

-5 

-5 

-5 

Camper

1. Bij welke bedrijven kan ik schade aan mijn camper laten herstellen? 

Je kunt schade aan je camper in principe bij ieder bedrijf laten repareren. Laat je de schade repareren bij een bedrijf buiten het netwerk van de NKC Camperschadeservice? Dan geldt een extra eigen risico van 700 euro.  
Maar ga je naar een bedrijf dat is aangesloten bij de NKC Camperschadeservice, dan betaal je minder eigen risico. Je krijgt dan 175 euro korting op je eigen risico. De NKC werkt voor het schadeherstel samen met enkele ketens van bedrijven. Je kunt rekenen op gedegen expertise en wij houden grip op de kosten. Dat is belangrijk, want de kosten voor schadeherstel zijn medebepalend voor de premie die je betaalt. Dit is de reden dat we per 1 april 2018 een compacter netwerk hanteren. Een aantal bedrijven maakt hierdoor geen deel meer uit van de NKC Camperschadeservice. Check hier welke bedrijven bij jou in de buurt zijn aangesloten. 

2. Hebben jullie aangesloten camperschadeherstelbedrijven? 

Ja, de NKC werkt samen met een netwerk van gespecialiseerde camperschadeherstelbedrijven. Klik hiervoor meer informatie. 

3. Ik heb pech onderweg met de camper. Wat moet ik doen? 

Met een NKC Camperverzekering met Beperkt of Uitgebreid Casco dekking heb je recht op pechhulp indien je niet meer met de camper verder kunt rijden. Heb je alleen een WA-dekking? Neem dan contact op met de organisatie waar je de pechhulp hebt verzekerd.  Sta je met pech in binnen- of buitenland? 

  • Bel bij nood met de SOS Alarmcentrale: +31 20 6 51 51 51. Deze alarmcentrale is 24 uur per dag bereikbaar, deskundig in het oplossen van problemen en kan zo nodig direct actie ondernemen. De medewerkers staan je in het Nederlands te woord. Dit nummer staat ook op de groene kaart. 
  • Er wordt bekeken of de camper kan worden gemaakt. Wanneer reparatie binnen enkele werkdagen niet lukt, dan wordt de camper teruggebracht naar Nederland. De SOS Alarmcentrale vertelt je meer over eventueel vervangend vervoer.

4. Ik heb ruitschade. Dit kan bijvoorbeeld zijn gebeurd door een opvliegend steentje van het wegdek. Wat moet ik doen? 

Heb je ruitschade? Bel dan met 123RUIT.nl 088-1850515 of Glasgarage 0800-1246 of Camperglas 0800-2267374. 
Wanneer jouw camper (beperkt) casco verzekerd is, heb je bij reparatie door deze ruitherstelbedrijven geen eigen risico. En bij vervanging wordt een eventueel eigen risico verlaagd met 150 euro. Bij reparatie of vervanging van de ruit door een ander herstelbedrijf wordt het eigen risico niet verlaagd maar wordt het eigen risico met 150 euro verhoogd. 

Ben je onderweg? De telefoonnummers van de bedrijven zijn ook terug te vinden op de groene kaart. 

5. Mijn camper is gestolen. Wat nu? 

Als je camper is gestolen, is het belangrijk snel actie te ondernemen. 

  • Meld de diefstal zo spoedig mogelijk bij het Aangifteloket Gestolen Voertuigen. Zij zijn 7 dagen per week van 07.00 tot 23.00 bereikbaar op +31 (0)88-0087444. Meld het ook als je niet tegen diefstal bent verzekerd. Door het te melden, wordt de kans op het terugvinden van de camper vergroot. Houd het kentekenbewijs en de verzekeringspapieren bij de hand.
  • Doe aangifte bij de politie in de plaats waar het voertuig is gestolen. In het buitenland doe je eerst aangifte bij de lokale politie. Daarna doe je aangifte in de eigen woonplaats. 
  • Bel de verzekeringsmaatschappij. Houd de verzekeringspapieren bij de hand.

Personenauto

1. Bij welke bedrijven kan ik schade aan mijn personenauto laten herstellen? 

Bekijk welke bedrijven er bij jou in de buurt zijn aangesloten bij de NKC Personenautoschadeservice. 

Bij herstel van schade door een aangesloten schadeherstelbedrijf bij het NKC Schadeservice wordt het eigen risico met 130 euro verminderd. Bij herstel van schade door een niet aangesloten herstelbedrijf geldt het eigen risico van 130 euro. 

* Uiteraard alleen van toepassing als je hiervoor bent verzekerd. Controleer vooraf de polis en polisvoorwaarden in Mijn Verzekeringen

2. Ik heb pech in het buitenland. Helpt de alarmcentrale mij dan verder? 

Ja. Mocht je niet meer verder kunnen rijden, neem dan direct contact op met SOS International op telefoonnummer 0031 (0)206515151. De NKC Personenautoverzekering biedt standaard een uitgebreide pechhulpverlening in het buitenland. De hulpverlening wordt uitgevoerd door SOS International alarmcentrale. Deze is dag en nacht bereikbaar. Hiermee ben je verzekerd voor o.a. reparatiekosten langs de weg, sleep- en bergingskosten, repatriëring, kosten van toezending onderdelen en 30 dagen vervangend vervoer. In geval van ongeval in binnen- of buitenland word je altijd geholpen door SOS International alarmcentrale. 

Reisverzekering

1. Spoedeisende hulp nodig? 

Als je de NKC Reisverzekering hebt, bel dan met de SOS Alarmcentrale: +31 20 6 51 51 51 wanneer je spoedeisende hulp nodig hebt in het buitenland.  
Zij informeren, adviseren en begeleiden je verder en zorgen voor repatriëring naar huis als dat nodig is. De medewerkers spreken meerdere talen. 

2. Geen spoedeisende hulp nodig maar wel een schade melden? 

Je gaat dan als volgt te werk.*
NKC Verzekeringen werkt samen met One Underwriting. Dit is de partij die de bevoegdheid heeft om jouw schademelding in behandeling te nemen. 

Niet-spoedeisende schades 

Ben je iets verloren of is er iets gestolen? Doe dan ter plekke aangifte bij de politie en stuur het aangiftebewijs mee wanneer je de schade meldt. De niet-spoedeisende schades kan je na thuiskomst melden.  Meld deze schades dan zo snel mogelijk via Mijn Verzekeringen. In deze omgeving staat een schadeformulier dat je digitaal in kunt vullen. Stuur relevante papieren als bonnetjes en/of verklaringen naar [email protected].  

* Uiteraard alleen van toepassing als je hiervoor bent verzekerd. Controleer vooraf de polis en polisvoorwaarden in Mijn Verzekeringen. 

3. Annulering van je reis, hoe moet ik dit melden bij de reis- en annuleringsverzekering? 

Als je een reis moet annuleren voor aanvang of tijdens de vakantie, dan kun je deze schade of annulering melden via Mijn Verzekeringen. Bij het annuleren van de reis bij een reisorganisatie -  zorg dat je een annuleringskostennota ontvangt. Deze kun je samen met de boekingsnota insturen. Bij voortijdig afbreken van de reis, zorg dan dat je een bevestiging krijgt van de reisorganisatie, camping, hotel of appartement waaruit blijkt dat je vroegtijdig bent vertrokken. Deze kun je samen met de boekingsnota insturen. 

Tip: lees de voorwaarden van de annuleringsverzekering goed na. Hierin staat welke redenen voor annulering zijn verzekerd. Op de polis zie je ook voor welk bedrag je maximaal verzekerd bent bij het annuleren van een reis. 

* Uiteraard alleen van toepassing als je hiervoor bent verzekerd. Controleer vooraf de polis en polisvoorwaarden in Mijn Verzekeringen