1. Bij welke bedrijven kan ik schade aan mijn camper laten herstellen?
2. Ik heb een verzekering via de website afgesloten. Ben ik nu echt verzekerd als ik de camper ophaal?
3. Hoe wordt mijn no-claimkorting bepaald?
4. Moet ik een aanvullende pechhulpdekking van de ANWB sluiten als mijn camper via de NKC Uitgebreid casco is verzekerd?
De hulpverlening omvat in Nederland:
- het vervoer van het beschadigde voertuig ( met aanhangwagen) naar een door jou gewenst adres in Nederland;
- het vervoer van de bestuurder en de eventuele passagier(s).
De hulpverlening omvat in het buitenland:
- repatriëring van het voertuig (met aanhangwagen),
- vervoer naar de eindbestemming van repatriëring van de inzittenden;
- huur van een vervangend motorrijtuig;
- het ter beschikking stellen van een (vervangende) bestuurder;
- verzenden van onderdelen.
Alleen die kosten worden vergoed welke zijn gemaakt in overleg met SOS International.
5. Hoe moet ik mijn huidige Camperverzekering opzeggen?
6. Mijn merk/ type camper kom ik op de berekeningstool van de website niet tegen. Wat moet ik nu doen?
7. Kan ik mijn camperverzekering tijdelijk schorsen?
8. Ben ik nog wel verzekerd als mijn beladen camper meer dan 3500 kg weegt?
9. Is mijn camper ook voor diefstal verzekerd als de stallingshouder aangeeft dat de accu eruit gehaald moet worden? Geldt dit ook voor het brandrisico?
Ja, als de stallingshouder eist dat de accu eruit moet, dan dient daar gehoor aan gegeven te worden. De camper is dan gewoon verzekerd tegen diefstal. Voor brandschade geldt dat de camper beperkt of uitgebreid casco verzekerd dient zijn.
10. Wat houdt de 10 jaar nieuwwaarderegeling in?
Je camper is een kostbaar bezit en je wilt de eerste jaren geen vervelende discussies over de dagwaarde. Als je de camper nieuw aanschaft, bent je vijf jaar volledig verzekerd voor de nieuwwaarde. Aansluitend is een bijzonder gunstige afschrijvingsregeling in de polis opgenomen van vijf jaar. De afschrijving bedraagt slechts 2% per maand met een maximum van 20% per jaar tot maar liefst 125% van de verzekerde waarde. Na deze termijn geldt de dagwaarde. Ook garandeert de NKC-polis dat de uitkering van de verzekering nooit lager is dan de daadwerkelijke dagwaarde van de camper.
11. Hebben jullie aangesloten camperschadeherstelbedrijven?
12. Hoeveel korting ontvang ik als ik een hoger eigen risico neem?
Door een keus te maken voor een hoger eigen risico kun je de premie van de camperverzekering nog lager maken. De premiekorting en het totaal eigen risico geldt alleen voor de beperkt en uitgebreid casco dekkingen. Het standaard eigen risico is € 300,-.
13. Wat is het nut van taxeren van mijn camper?
Het taxeren van je camper voor de verzekering heeft nut als er geen andere regeling bij schade door totaal verlies van toepassing is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de drie jaar aankoopwaardegarantie. Als deze is verlopen ontvang je bij een totaal verlies schade de dan geldende dagwaarde en niet de toenmalige aankoopwaarde. Ook kan het nuttig zijn om te laten taxeren als de nieuwwaarderegeling op de NKC Camperverzekering nog van toepassing is. De nieuwwaarderegeling is in vraag 10 te lezen.
Het kan aantrekkelijk zijn de camper te laten taxeren binnen de nieuwwaarde periode. Tussen het 7e en 8e jaar na aankoop zal de waarde volgens de polisafschrijving, waarschijnlijk, de dagwaarde evenaren. Dat is mogelijk dan ook het moment om de dan geldende dagwaarde voor vijf jaar ‘vast te zetten’, te laten taxeren dus. Er is bij schade door totaal verlies dan geen discussie over de dagwaarde én deze waarde is bovendien vijf jaar waardevast.
De NKC heeft afspraken gemaakt met professionele en gerenommeerde taxatiebureaus. Tegen een speciaal NKC-tarief kun je je camper laten taxeren.
Als je lid bent van de NKC dan heb je de mogelijkheid om tegen een laag tarief een taxatierapport op te laten stellen. De kosten van een taxatie komen voor je eigen rekening. Voor het maken van een afspraak kunt je direct contact opnemen met de taxateur: CED Group, 010 – 284 35 44 of [email protected]. Als je contact opneemt met CED, houd dan je lidmaatschapsnummer van de NKC bij de hand.
14. Hoeveel schadevrije jaren verlies ik na een niet verhaalbare schade?
Het verlies van schadevrije jaren wordt bepaald aan de hand van onderstaande tabel. Deze tabel wordt door iedere verzekeraar in Nederland toegepast en houdt in dat je overal en altijd hetzelfde aantal schadevrije jaren verliest na een niet verhaalbare schade. Is er dus een schade gemeld die ten laste van je bonus komt, dan verlies je minimaal vijf schadevrije jaren. Dat loopt op naarmate je meer schadevrije jaren hebt opgebouwd dan vijftien. Voorbeeld: je hebt 13 schadevrije jaren en één schade gemeld die niet te verhalen is. Dan vindt een terugval plaats naar acht schadevrije jaren. Heb je 20 schadevrije jaren en één schade gemeld die niet te verhalen is, dan hou je nog 10 schadevrije jaren over. Het aantal schadevrije jaren kun je terugvinden op je polisblad. Goed om te weten is dat je bij de NKC al bij vijf schadevrije jaren 80% korting krijgt op je premie!
Aantal schadevrije jaren in het volgende verzekeringsjaar. Bij: | ||||
Aantal schadevrije jaren | 0 gemelde schades | 1 gemelde schade | 2 gemelde schades | 3 of meer gemelde schades |
>= 16 | +1 | 10 | 5 | 0 |
15 | 16 | 10 | 5 | 0 |
14 | 15 | 9 | 4 | -1 |
13 | 14 | 8 | 3 | -2 |
12 |
13 | 7 | 2 | -3 |
11 | 12 | 6 | 1 | -4 |
10 | 11 | 5 | 0 | -5 |
9 | 10 | 4 | -1 | -5 |
8 | 9 | 3 | -2 | -5 |
7 | 8 | 2 | -3 | -5 |
6 | 7 | 1 | -4 | -5 |
5 | 6 | 0 | -5 | -5 |
4 | 5 | -1 | -5 | -5 |
3 | 4 | -2 | -5 | -5 |
2 | 3 | -3 | -5 | -5 |
1 | 2 | -4 | -5 | -5 |
0 | 1 | -5 | -5 | -5 |
-1 | 0 | -5 | -5 | -5 |
-2 | -1 | -5 | -5 | -5 |
-3 | -2 | -5 | -5 | -5 |
-4 | -3 | -5 | -5 | -5 |
-5 | -4 | -5 | -5 | -5 |
15. Mag ik mijn camper ook particulier verhuren?
16. Hoe kan ik mijn verzekering bij de NKC opzeggen?
17. Wat zijn prolongatiekosten?
- uitgebreide betalingsmogelijkheden aan te kunnen bieden (o.a. bankkosten, automatische herinneringen);
- (digitale) acceptgiro’s te verwerken;
- de door wet- en regelgeving voorgeschreven controles uit te voeren.
18. Wanneer betaal je deze kosten?
19. Wat zijn poliskosten?
20. Kan ik de verzekering ook aanvragen via de website?
Als je een verzekering wilt aanvragen op de website dan maak je allereerst een premieberekening. Als de premie getoond wordt op de site dan kun je klikken op “Verzeker mij”. Er opent dan een digitaal aanvraagformulier dat ingevuld kan worden.
21. Waar kan ik de meldcode vinden?
De meldcode van je camper of personenauto staat op het kentekenbewijs. Het zijn de laatste 4 cijfers van het chassisnummer.
22. Wat is een actiecode?
Rondom beurzen en evenementen worden er regelmatig acties georganiseerd. Ben je op een beurs/evenement aanwezig geweest en heb je daar een actiecode ontvangen dan kun je deze invullen op de website. Heb je geen actiecode dan kunt je dit veld leeg laten.