Veelgestelde vragen | NKC Camperverzekering

1. Kan ik de verzekering ook aanvragen via de website?

Als je een verzekering wilt aanvragen op de website, dan maak je eerst een premieberekening. Als de premie getoond wordt op de site, dan kun je klikken op “Verzeker mij”. Er opent dan een digitaal aanvraagformulier dat kan worden ingevuld.

2. Ik heb een verzekering via de website afgesloten. Ben ik nu echt verzekerd als ik de camper ophaal?

Als je een verzekering via de website hebt aangevraagd, krijg je binnen enkele ogenblikken een bevestiging van dekking in de mailbox. Je kunt jouw voertuig dan met een gerust hart ophalen. Krijg je deze melding onverhoopt niet, stuur de NKC dan een e-mail via [email protected] of bel direct naar 033-467 70 80.

3. Hoe wordt mijn no-claimkorting bepaald?

Je kunt een no-claimkorting van maar liefst 80% opbouwen. Je bereikt dit al na 5 schadevrije jaren, die afkomstig zijn van een reeds beëindigde polis. Daarnaast kun je op basis van de no-claimkorting op je huidige personenautoverzekering tot maximaal 80% korting krijgen. Dit polisblad dient niet ouder dan één jaar te zijn. Hiervoor dien je binnen 14 dagen na het afronden van de aanvraag een kopie polisblad van de personenauto in te sturen. Indien dit niet tijdig bij ons binnen is, zal de verzekeraar de no-claimkorting per ingangsdatum wijzigen en ontvang je hiervoor een aanvullende nota. Het aantal echte schadevrije jaren is altijd leidend voor de verzekeraar.

4. Moet ik een aanvullende pechhulpdekking van de ANWB afsluiten als mijn camper via de NKC Uitgebreid casco of Beperkt casco is verzekerd?

Nee. Bij de camperverzekering van de NKC is met deze dekking pechhulp standaard meeverzekerd. Bel met SOS (+31)20-6 51 51 51 en je wordt direct verder (op weg) geholpen. Met de NKC Camperverzekering heb je standaard recht op hulpverlening in binnen- en buitenland als de camper niet meer kan rijden. Zelfs in je woonplaats.

Eerst wordt beoordeeld of SOS je ter plaatse direct verder op weg kan helpen. Lukt dat niet, dan geldt het volgende: je hebt recht op hulpverlening in binnen- en buitenland (ook in de woonplaats) indien je camper niet meer kan rijden. 

De hulpverlening omvat in Nederland:

  • het vervoer van het beschadigde voertuig (met aanhangwagen) naar een door jou gewenst adres in Nederland;
  • het vervoer van de bestuurder en de eventuele passagier(s).

De hulpverlening omvat in het buitenland:

  • repatriëring van het voertuig (met aanhangwagen),
  • vervoer naar de eindbestemming of repatriëring van de inzittenden;
  • huur van een vervangend motorrijtuig;
  • het ter beschikking stellen van een (vervangende) bestuurder;
  • verzenden van onderdelen.

Alleen de kosten worden vergoed die zijn gemaakt in overleg met SOS International.

5. Ik ben nog ergens anders verzekerd. Hoe moet ik mijn huidige camperverzekering opzeggen?

Wij hebben een kant-en-klare opzegbrief voor je gemaakt. Deze brief kun je sturen aan je huidige verzekeraar. Als je 1 jaar of langer verzekerd bent bij je oude verzekeraar, dan stopt deze meestal een maand na het opzeggen. Als je korter dan 1 jaar verzekerd bent, dan geldt er mogelijk een opzegtermijn. Vraag je verzekeraar dan wanneer je de verzekering kan opzeggen. De opzegbrief kun je hier downloaden.

6. Mijn merk/ type camper kom ik op de berekeningstool van de website niet tegen. Wat moet ik nu doen?

Als je het merk en type van jouw camper in het pull-down-menu niet kunt vinden klik dan op 'klik dan hier' in het premieberekeningsscherm. Je kunt de gegevens handmatig verder aan- of invullen en verder gaan met de premieberekening en/of verzekeringsaanvraag.

7. Kan ik mijn camperverzekering tijdelijk schorsen?

Nee, tijdelijk schorsen is niet mogelijk. Zodra sprake is van bijvoorbeeld verkoop, een totallossverklaring of vertrek naar het buitenland wordt de verzekering beëindigd. Je ontvangt dan direct naar rato de eventueel vooruit betaalde premie terug.

8. Ben ik nog wel verzekerd als mijn beladen camper meer dan 3.500 kg weegt?

Wie een ongeval veroorzaakt met een camper die zwaarder is dan de op het kenteken vermelde toegestane maximum massa, kan een probleem krijgen met zijn verzekering. Dat is vooral van belang wanneer de oorzaak van het ongeval teruggevoerd kan worden naar het overgewicht van de camper. De bewijslast daarvoor rust op de verzekeraar. Daarom is het belangrijk de voorwaarden te checken die jouw polis stelt bij overgewicht. De verzekeraar van de NKC-camperpolis hanteert het beleid dat schade die mede ontstaan is door overbelasting kan worden afgewezen, zodra er sprake is van extreme en bewezen overbelasting van de camper.

9. Is mijn camper ook voor diefstal verzekerd als de stallingshouder aangeeft dat de accu eruit gehaald moet worden? Geldt dit ook voor het brandrisico?

Ja, als de stallingshouder eist dat de accu eruit moet, dan dient daar gehoor aan gegeven te worden. De camper is dan gewoon verzekerd tegen diefstal. Voor brandschade geldt dat de camper beperkt of uitgebreid casco verzekerd dient zijn.

10. Wat houdt de 10 jaar nieuwwaarderegeling in?

Je camper is een kostbaar bezit en je wilt de eerste jaren geen vervelende discussies over de dagwaarde. Als je de camper nieuw aanschaft, ben je vijf jaar volledig verzekerd voor de nieuwwaarde. Aansluitend is een bijzonder gunstige afschrijvingsregeling in de polis opgenomen van vijf jaar. De afschrijving bedraagt slechts 2% per maand met een maximum van 20% per jaar tot maar liefst 125% van de verzekerde waarde. Na deze termijn geldt de dagwaarde. Ook garandeert de NKC-polis dat de uitkering van de verzekering nooit lager is dan de daadwerkelijke dagwaarde van de camper.

11. Hebben jullie aangesloten camperschadeherstelbedrijven?

Ja, de NKC werkt samen met een netwerk van gespecialiseerde camperschadeherstelbedrijven. Klik hier voor meer informatie.

12. Hoeveel korting ontvang ik als ik een hoger eigen risico neem?

Door een keuze te maken voor een hoger eigen risico kun je de premie van de camperverzekering nog lager maken. De premiekorting en het totaal eigen risico geldt alleen voor de beperkt en uitgebreid casco dekkingen. Het standaard eigen risico is € 300,-.

Totaal eigen risico Korting op brutopremie  
500 euro 7.5% Beperkt Casco en Uitgebreid Casco
750 euro 15 % Beperkt Casco en Uitgebreid Casco
1.250 euro 25 % Vanaf € 25.000 en alleen bij Uitgebreid Casco
2.500 euro 30 % Vanaf € 50.000 en alleen bij Uitgebreid Casco
5.000 euro 35 % Vanaf € 75.000 en alleen bij Uitgebreid Casco

13. Hoeveel schadevrije jaren verlies ik na een niet-verhaalbare schade?

Het verlies van schadevrije jaren wordt bepaald aan de hand van onderstaande tabel. Deze tabel wordt door iedere verzekeraar in Nederland toegepast en houdt in dat je overal en altijd hetzelfde aantal schadevrije jaren verliest na een niet verhaalbare schade. Is er dus een schade gemeld die ten laste van je bonus komt, dan verlies je minimaal vijf schadevrije jaren. Dat loopt op naarmate je meer schadevrije jaren hebt opgebouwd dan vijftien. Voorbeeld: je hebt 13 schadevrije jaren en één schade gemeld die niet te verhalen is. Dan vindt een terugval plaats naar acht schadevrije jaren. Heb je 20 schadevrije jaren en één schade gemeld die niet te verhalen is, dan hou je nog 10 schadevrije jaren over. Het aantal schadevrije jaren kun je terugvinden op je polisblad. Goed om te weten is dat je bij de NKC al bij vijf schadevrije jaren 80% korting krijgt op je premie!

  Aantal schadevrije jaren in het volgende verzekeringsjaar. Bij:
Aantal schadevrije jaren 0 gemelde schades 1 gemelde schade 2 gemelde schades 3 of meer gemelde schades
>= 16 +1 10 5 0
15 16 10 5 0
14 15 9 4 -1
13 14 8 3 -2

12

13 7 2 -3
11 12 6 1 -4
10 11 5 0 -5
9 10 4 -1 -5
8 9 3 -2 -5
7 8 2 -3 -5
6 7 1 -4 -5
5 6 0 -5 -5
4 5 -1 -5 -5
3 4 -2 -5 -5
2 3 -3 -5 -5
1 2 -4 -5 -5
0 1 -5 -5 -5
-1 0 -5 -5 -5
-2 -1 -5 -5 -5
-3 -2 -5 -5 -5
-4 -3 -5 -5 -5
-5 -4 -5 -5 -5

14. Mag ik mijn camper ook particulier verhuren?

Ja, maar dat is niet standaard meeverzekerd bij de NKC Camperverzekering. Particulier verhuren is namelijk afwijkend van het risico dat onze verzekeraar standaard accepteert. Het is wel mogelijk dit mee te verzekeren, mits jouw camper maximaal 15 jaar oud is. Klik hier voor verhuurtips. Klikhiervoor meer informatie over de verzekering.

15. Hoe kan ik mijn camperverzekering bij de NKC opzeggen?

Om jouw verzekering via de NKC op te zeggen hebben wij een schriftelijke opzegging nodig. Dit kan via e-mail, een bericht in Mijn Verzekeringen of per brief. Het telefonisch opzeggen van een verzekering is niet mogelijk.

16. Wat zijn prolongatiekosten?

Voor een goede administratie van je particuliere verzekering maakt onze verzekeringspartner Aon kosten. Per polis betaal je per jaar maximaal 2,04 euro (inclusief assurantiebelasting). Deze prolongatiekosten worden in rekening gebracht onder andere om:

  • uitgebreide betalingsmogelijkheden aan te kunnen bieden (o.a. bankkosten, automatische herinneringen);
  • (digitale) acceptgiro’s te verwerken;
  • de door wet- en regelgeving voorgeschreven controles uit te voeren.

17. Wanneer betaal je deze kosten?

Elke keer dat je premie betaalt, worden deze kosten in rekening gebracht. Bij een nieuwe polis voor het eerst de tweede keer dat je premie betaalt. Als je de premie in termijnen betaalt, wordt elke termijn een deel van deze kosten in rekening gebracht. Als je bijvoorbeeld iedere maand betaalt, betaal je iedere keer 1/12e deel. De kosten vind je terug op de factuur.

18. Wat zijn poliskosten?

Bij het afsluiten van een nieuwe auto- of camperverzekering en bij het tussentijds wijzigen en beëindigen van de polis, wordt 11,13 euro aan poliskosten in rekening gebracht. Die zijn bijvoorbeeld nodig om een nieuw polisdocument op te maken. Deze kosten zijn eenmalig.

19. De berekeningstool geeft aan dat er fouten zijn geconstateerd. Het aankoopjaar mag maximaal 2 jaar van het bouwjaar verschillen.

Je hebt bij de vraag “Bent u de eerste eigenaar?” ja ingevuld en er zit een afwijking tussen aankoopjaar en het bouwjaar van de camper. Als je de eerste eigenaar bent van de camper, dan heb je de camper nieuw aangekocht en zal er meestal geen verschil zitten tussen het bouwjaar en het aankoopjaar. Als je de vraag met nee beantwoordt dan kun je verder met de berekening.  

20. Welke waarde moet ik invullen bij het berekenen van mijn premie?

Als je de camper nieuw hebt aangekocht (je bent de eerste eigenaar van de camper), dan vul je de nieuwwaarde van de camper inVul hier de oorspronkelijke waarde in zonder eventuele inruil en/of korting. Bij accessoires kun je de waarde van de accessoires opgeven.  

Als je een gebruikte camper hebt aangeschaft, dan vul je de aankoopwaarde in. Bewaar dan de aankoopfactuur goed. Dan heb je bij schade binnen drie jaar na aankoop recht op een waardegarantie. Uiteraard afhankelijk van de gekozen dekking.  

Koop je de camper bij een particulier? Stel dan samen wel een koopovereenkomst op. Ook dan kan een er sprake zijn van een waardegarantie 

Is de camper getaxeerd dan vul je de taxatiewaarde en het taxatiejaar in. Bij schade binnen vijf jaar na taxatie heb je recht op een waardegarantie. Ook hier is dat uiteraard afhankelijk van de gekozen dekking. 

21. Wat is het verschil tussen een zelfbouwcamper en een fabrieksgebouwde camper?

Een fabrieksgebouwde camper is een camper die bij de eerste afgifte van het kenteken (waar ook ter wereld) een camper is. Een zelfbouwcamper is een camper die eerst een personen-, bestel- of vrachtauto is geweest en later is omgebouwd en omgekeurd als camper.

22. Ik wil een zelfbouwcamper verzekeren. Wat moet ik doen?

Als je een zelfbouwcamper wilt verzekeren, kun je online de premie berekenen en de verzekering aanvragen. Jouw zelf-/ombouw camper is dan nog niet verzekerd. Voor het verzekeren geldt de verplichting dat er een inspectie van de camper moet plaatsvinden. De kosten van deze inspectie komen voor jouw eigen rekening. Het inspectierapport moet inzicht geven of de zelf-/ombouw goed en zorgvuldig heeft plaatsgevonden. En of de installaties voor gas, water en elektriciteit goedgekeurd zijn. Na ontvangst van het inspectierapport kunnen wij de aanvraag beoordelen.  

Een inspectierapport is niet nodig als de ombouw door een bij Focwa/Bovag aangesloten bedrijf heeft plaatsgevonden. In dat geval ontvangen wij graag de factuur van de ombouw en de algemene voorwaarden van het Focwa/Bovag aangesloten bedrijf waar de zelf-/ombouw heeft plaatsgevonden. 

23. Wat is het nut van taxeren van mijn camper?

Het taxeren van je camper voor de verzekering heeft nut als er geen andere regeling bij schade door totaal verlies van toepassing is. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de drie jaar aankoopwaardegarantie. Als deze is verlopen, ontvang je bij een totaal verlies schade de dan geldende dagwaarde en niet de toenmalige aankoopwaarde. Ook kan het nuttig zijn om te laten taxeren als de nieuwwaarderegeling op de NKC Camperverzekering nog van toepassing is. De nieuwwaarderegeling is in vraag 10 te lezen. 

Het kan aantrekkelijk zijn de camper te laten taxeren binnen de nieuwwaardeperiode. Tussen het zevende en achtste jaar na aankoop zal de waarde volgens de polisafschrijving, waarschijnlijk, de dagwaarde evenaren. Dat is mogelijk dan ook het moment om de dan geldende dagwaarde voor vijf jaar ‘vast te zetten’, te laten taxeren dus. Er is bij schade door totaal verlies dan geen discussie over de dagwaarde én deze waarde is bovendien vijf jaar waardevast. 

Als je lid bent van de NKC heb je de mogelijkheid om tegen een laag tarief een taxatierapport op te laten stellen. De kosten van een taxatie komen voor je eigen rekening. Voor het maken van een afspraak kun je direct contact opnemen met de taxateur: CED Group, 010  284 35 44 of [email protected]. Als je contact opneemt met CED, houd dan je lidmaatschapsnummer van de NKC bij de hand. 

24. Mag ik mijn camper ook uitlenen aan familie en/of vrienden?

Ja, uitlenen van je camper is meeverzekerd. De familieleden en/of vrienden zijn op een zelfde wijze verzekerd als wanneer je er zelf mee op pad bent. 

25. Bij welke bedrijven kan ik schade aan mijn camper laten herstellen?

Je kunt schade aan je camper in principe bij ieder bedrijf laten repareren. Laat je de schade repareren bij een bedrijf buiten het netwerk van de NKC Camperschadeservice? Dan geldt een extra eigen risico van 700 euro.  
Maar ga je naar een bedrijf dat is aangesloten bij de NKC Camperschadeservice, dan betaal je minder eigen risico. Je krijgt dan 175 euro korting op je eigen risico. De NKC werkt voor het schadeherstel samen met enkele ketens van bedrijven. Je kunt rekenen op gedegen expertise en wij houden grip op de kosten. Dat is belangrijk, want de kosten voor schadeherstel zijn medebepalend voor de premie die je betaalt. Dit is de reden dat we per 1 april 2018 een compacter netwerk hanteren. Een aantal bedrijven maakt hierdoor geen deel meer uit van de NKC Camperschadeservice. Check hier welke bedrijven bij jou in de buurt zijn aangesloten. 

26. Waar vind ik de veelgestelde vragen over schade en/of pech?

De veelgestelde vragen over schade en pech vind je hier.

27. Waar kan ik de meldcode vinden?

De meldcode van je camper of personenauto staat op het kentekenbewijs. Het zijn de laatste 4 cijfers van het chassisnummer. 

28. Wat is een actiecode?

Rondom beurzen en evenementen worden er regelmatig acties georganiseerd. Ben je op een beurs/evenement aanwezig geweest en heb je daar een actiecode ontvangen dan kun je deze invullen op de website. Heb je geen actiecode dan kun je dit veld leeg laten.