Dít doen wij in 2022  

Onbezorgd camperplezier, nu en in de toekomst. Daar draait het ook in 2022 om bij de NKC. Hoe meer leden de NKC telt, hoe zwaarder de stem van de camperaar klinkt. Samen staan we sterker! Daarom wil de NKC groeien van 63.000 nu, naar 67.500 aan het einde van het jaar. Op deze pagina zie, en lees je na de video per thema, in het kort waar de NKC zich dit jaar sterk voor gaat maken.

 

Belangenbehartiging 

De NKC komt op voor de belangen van camperaars. Bijvoorbeeld in politiek Den Haag en Brussel als het gaat om wet- en regelgeving laat de NKC van zich horen. Maar ook bij gemeentes en provincies als het gaat om voorzieningen voor campers. Bij bedrijven, dealers en fabrikanten komen we op voor de belangen van de camperaar en bij winkels zullen we korting en service bedingen. Dit alles doen we op basis van het viertal onderstaande thema’s:

1. Vrij en vriendelijk camperplezier 
Nu er steeds meer camperaars zijn in Nederland en Europa, is het belangrijk dat het aantal toegankelijke overnachtingsplekken voor campers en camperstallingen in Nederland flink groeit. Daarop zetten we stevig in! Zo adviseert de NKC ondernemers en gemeenten om camperplaatsen te openen. En werken we samen met verschillende organisaties om bijvoorbeeld ook camperstallingen te beginnen.

2. Veilig camperplezier 
Veilig camperen vinden we belangrijk. Daarom houdt de NKC de campagne Weet wat je weegt. Ook maken we ons sterk voor verhoging van de rijbewijsrichtlijn naar 4250 kg. Als lid van de ADAS Alliantie praten we mee over de verplichte invoering van rijhulpsystemen voor nieuwe campers en als actief lid van de Vereniging Aanpak Tellerfraude zetten we ons in voor… het aanpakken van tellerfraude. 

3. Betaalbaar camperplezier 
Camperen moet betaalbaar zijn én blijven. En dus praten we in Den Haag mee over de plannen van het nieuwe kabinet: van ‘betalen naar gebruik’ en reductie CO2 tot subsidies voor aanschaf ‘schone’ campers en voor herinrichten van landbouwgronden tot camperplaats en camperstalling. En natuurlijk nemen we consumenten mee in de ontwikkelingen rondom mogelijk ‘gesjoemel’ met diesel. 

4. Duurzaam camperplezier 
Ook de NKC komt op voor de wereld van morgen. Camperaars krijgen van de NKC hulp bij het verduurzamen van hun reizen. Ook voeren we campagne rondom ‘schonere' camperplekken en stimuleren we het gebruik van schonere brandstoffen. 

 

Verzekeringen 

Ook voor de camperverzekering geldt: samen staan we sterk. Hoe meer camperaars zich via de NKC verzekeren, hoe beter de NKC de voorwaarden en premies kan beïnvloeden. Zo kunnen we camperaars de optimale verzekering bieden. Bijvoorbeeld met een camperverhuurverzekering. De NKC wil groeien met 5 procent nieuwe camperverzekerden.   

 

Camperreizen 

Voor camperaars die graag samen met anderen reizen biedt de NKC 61 groepscamperreizen in 2022 aan. Door de aanhoudende pandemie zijn er mogelijk beperkende factoren, zoals in 2021, toen slechts 20 van 66 reizen doorgang konden vinden. De NKC organiseert dit jaar voor 1.120 equipes (1.900 personen) prachtige groepsreizen door Europa. 

 

Camperevenementen 

Voor camperaars die iets willen leren of gezellig willen samenkomen, houdt de NKC evenementen, zowel fysiek als online. Uiteraard speelt  COVID19 een bepalende rol of en op welke manier deze kunnen doorgaan in 2022. De NKC wil zo’n 5.000 individuele deelnemers blij maken met een boeiend evenement.

 

Campercontact 

1 miljoen gebruikers inmiddels! Campercontact biedt onmisbare informatie over 37 duizend camperlocaties met reviews en foto’s voor en door camperaars. De app krijgt dit jaar meer filteropties en een verbeterde moderatie. Naast de groei in aantal gebruikers zetten we ook in op waardering: in de App Store naar een score van 4.6 en in Google Playstore van 4.2. 

Informeren, inspireren en interacteren 

De NKC laat zien hoe fijn camperen is. Via de website nkc.nl, de online nieuwsbrief (26 x per jaar), het magazine Kampeerauto (9 x per jaar), de Campergids en social media informeert, inspireert en interacteert de NKC dagelijks met camperaars, zowel leden als niet-leden. Dit jaar willen we groeien naar 75.000 nieuwsbriefabonnees, gaat de oplage van Kampeerauto naar 75.000, het bereik via Facebook naar 1.1 miljoen en het aantal paginaweergaven op nkc.nl naar 11 miljoen. En in het kader van interactie krijgt iedereen die contact zoekt met de NKC, ook in 2022 weer binnen een dag reactie. Zo blijven we samen onderweg naar optimaal campergemak- én plezier.