Kampeerauto van het jaar - Categorie integraal 2023

Dit zijn de genomineerden in de categorie integraal voor de verkiezing Kampeerauto van het jaar 2023.

ADRIA Supersonic 780 SL

Met de Supersonic heeft Adria een neusje van de zalm gecreëerd, met een luxe uitstraling. Alleen hoogwaardige materialen waren goed genoeg bij de productie van de nieuwe serie integraalcampers op Mercedes Sprinter met een AL-KO-chassis. Zo zijn de campers onder meer uitgerust met lederen bekleding, Alde-verwarming en in het front speciaal ontwikkelde ledverlichting van Hella. De tanks hebben een plekje in de technische, dubbele vloer. De Supersonic 780 SL heeft een L-vormige zithoek, enkele bedden en een hefbed van 190 bij 150 centimeter. De badkamer en keuken zijn royaal bemeten. In de badkamer met zogenaamde spalooks vind je een separate douche, een toilet, een wastafel en een verwarmde achterwand. De keuken is voorzien van een corian werkblad en een TEC Tower-koelkast van 177 liter. De keukenlades vergrendelen automatisch wanneer de motor start. Het exterieur van deze integraalcamper
is zilver, gecombineerd met metallic zwart grafiet. De Supersonic is gebouwd met Adria’s eigen Comprexconstructie, waarbij hout, polyester en polyurethane samenkomen. De Mercedes
Sprinter heeft een negentrapsautomaat en een 170 pk-motor. Adria heeft bij deze serie expliciet gekozen voor een maximaal toegestane massa van boven de 3.500 kilogram, waardoor de bestuurder een rijbewijs C of C1 nodig heeft.

Dit vindt de jury:
• Geheel nieuw ontwikkeld
• Zeer luxe badkamer
• Duidelijke keus voor C-rijbewijs

Prijs vanaf € 160.750
Rijklaargewicht 3.520 kg
Maximaal gewicht 4.500 kg
Maten 783 x 231 x 295 cm
Website www.adria.nl

FRANKIA Neo-i

De halfintegralen in de NEO-serie van Frankia kregen dit voorjaar gezelschap van een luxe integraalcamper: de NEO-i. De nieuweling staat op de Mercedes Benz Sprinter met AL-KO-chassis. De maximaal toegestane massa blijft - nieuw voor Frankia - onder de 3.500 kilogram, waardoor bestuurders kunnen volstaan met een B-rijbewijs, mits ze niet te veel meenemen en geen extra accessoires toevoegen. Willen ze dat wel, dan is de optie 4.500 kilogram maximaal toegestane massa in combinatie met een C-rijbewijs een goed alternatief. De uitvoering MI 7 GDK heeft twee
enkele bedden en een dinettebank, maar als MI 7 BD is de NEO-i ook met een dwarsbed leverbaar. De draaibare cabinestoelen zijn in hoogte en helling verstelbaar. In de keuken is een 84
liter-koelkast geplaatst. De badkamer is slim ingericht, met een douchecabine die tevoorschijn komt als de camperaar het toilet wegschuift. Fijn is de ruime stahoogte van twee meter.
Om het totaalgewicht laag te houden, koos Frankia voor een summiere standaarduitrusting. Zo ontbreekt een cabinedeur aan de bijrijderskant. Natuurlijk staat deze wel op de optielijst. Dat geldt ook voor een handmatig verstelbaar hefbed, voor het geval je met meer dan twee personen wilt reizen. Deze opties maken de camper uiteraard wel zwaarder, waardoor het noodzakelijk wordt te kiezen voor de versie met een maximaal toegestane massa van 4.500 kilogram. De integraal heeft een dubbele bodem en is uitgerust met Frankia’s Easy-Load-Systeem, dat in- en uitladen van bagage - of bijvoorbeeld een fiets- makkelijker maakt.

Dit vindt de jury:
• Relatief laag basisgewicht
• Slim ingerichte badkamer
• Ruime stahoogte

Prijs vanaf € 125.000
Rijklaargewicht 3.100 kg
Maximaal gewicht 3.500 kg
Maten (lxbxh) 699 x 224 x 290 cm
Website www.raemacampers.nl

Bekijk de genomineerden in de andere categorieën