Camper op waterstof?

Renault heeft een prototype gepresenteerd van bestelbus Renault Master, rijdend op waterstof. De Franse autofabrikant wil in de loop van volgend jaar zowel een gesloten bestelbus als een personenbus en een chassis met cabine aanbieden. Daarmee zou een fullsize camper op waterstof tot de mogelijkheden gaan behoren.

Renault heeft begin dit jaar met waterstofspecialist Plug Power de joint venture Hyvia opgericht. Het nu gepresenteerde prototype komt voort uit die samenwerking. De Renault Master H2 heeft een laadvolume van 12 m3. De actieradius is maximaal 500 kilometer, waarvan 100 kilometer puur elektrisch aangedreven. De waterstofbus is in feite een elektrisch aangedreven bestelwagen, met een relatief klein accupakket. Een brandstofcel loopt op waterstof en produceert elektriciteit, waar de bus vervolgens op kan rijden.

Mercedes, Peugeot en Opel

Renault is niet de eerste die een prototype op waterstof presenteert. Mercedes ging de Fransen in 2018 voor met een prototype van de Sprinter. Die is echter nog niet op de markt gekomen. Peugeot, Citroën en Opel hebben aangekondigd volgend jaar de lichte bestelwagens Expert, Jumpy en Vivaro met brandstofcel op de markt te brengen. Deze bussen hebben een laadvolume van 5 tot 6 m3. Dit model wordt ook de basis voor de H2-Fixxter XXL. Dat wordt in 2022 de eerste camper op waterstof, aangekondigd door het Nederlandse Camperfixx, dat ook elektrische campers bouwt.

Te weinig tankstations

Campers op waterstof zijn snel vol te tanken en hebben een flinke actieradius. Is dat de toekomst? “In de toekomst zul je diverse aandrijvingen naast elkaar zien”, voorspelt Gerben Hardeman, programmaleider Duurzaamheid bij de NKC. “Waterstof heeft een paar grote nadelen. Het moet met elektriciteit geproduceerd worden en daarbij gaat veel energie verloren. Dat verlies heb je niet als je direct op elektriciteit rijdt. Daarnaast is er het praktische probleem van de pompstations. Er zijn er nu ongeveer vijf in Nederland. Dus er moet nog een hele Europese infrastructuur gebouwd worden voor we overal waterstof kunnen tanken. Net als bij elektrisch aangedreven voertuigen is het trouwens wel zaak dat er groene stroom wordt gebruikt om de waterstof op te wekken. Op dit moment gebeurt dat nog met grijze stroom. Qua duurzaamheid schiet je daar niet zo veel mee op.”

Naast elektrische campers en campers met een brandstofcel (waterstof) ziet Hardeman nu én in de toekomst ook nog een grote rol weggelegd voor HVO, hernieuwbare diesel op basis van plantaardige oliën. “En biodiesels bij de pomp, zoals B30 of B50, Op dit moment worden er vrijwel alleen maar nieuwe dieselcampers verkocht. Ook die zullen nog vele jaren blijven rondrijden.”

Focus op elektrisch

De focus in de Europese Unie ligt duidelijk op het bouwen van elektrische laadstations. “Er zullen dus steeds meer elektrische campers komen. Met waterstof is het zo’n kip-of-het-ei-verhaal”, vertelt Hardeman. “Fabrikanten brengen bijna geen waterstofvoertuigen op de markt, want je kunt het nergens tanken. En er komen nu geen waterstof tankstations bij, want er rijden nog nauwelijks auto’s en bestelbussen op waterstof. Dat gaat wel veranderen maar het kost tijd. De Europese Unie heeft grote plannen voor de waterstofeconomie. Als de plannen uitkomen komt de komende jaren steeds meer waterstof beschikbaar. Het komt er dus aan, maar de techniek staat nog in de kinderschoenen.”