Camperbedrijven booming

Camperbedrijven kunnen de vraag naar campers soms nauwelijks aan en er komen steeds meer nieuwe bedrijven bij. “Er wordt keihard en met veel enthousiasme en creativiteit gewerkt”, constateert relatiemanager Annemieke Carpai van de NKC.

Vooral bedrijven die het moeten hebben van gebruikte campers met een vriendelijk prijskaartje – campers met ervaring – weten van gekkigheid niet waar ze de campers vandaan moeten halen. “Ik hoor dat ze niet eens hoeven te adverteren. Campers worden soms al verkocht voordat ze bij het bedrijf te zien zijn”, vertelt Carpai. “Ook bij nieuwe campers doen kopers eerder concessies aan hun wensenlijst. Vanwege de langere levertijd vanuit de fabriek, koopt men wat op voorraad staat bij de dealer.”

Gespecialiseerd in campers

Een tweede trend die zij ziet, is dat camperbedrijven zich aan het specialiseren zijn. Zo heeft de Gelderse Caravan Centrale in Barneveld zich omgedoopt tot Gelderse Camper Centrale. “Omdat het bedrijf zich wil concentreren op waar het goed in is”, zegt Carpai. “Er is niet alleen flink geïnvesteerd in de uitstraling van het pand maar ook in de uitrusting van de werkplaats.” Verder noemt zij Van der Werf Recreatie in Ede. “Dit bedrijf heeft zich afgescheiden van het autobedrijf en is zelfstandig verder gegaan als camper- en caravandealer en camperverhuurder.” Nog een onderneming die zich onlangs specifiek op campers is gaan richten is Carrec Technocenter in Soesterberg: het bedrijf is uitgebreid met een hal met drie bruggen voor campers tot 7.000 kilogram.

Hogere kwaliteit

“Je mag verwachten dat de trend van het specialiseren ook leidt tot een hogere kwaliteit”, stelt Carpai tevreden vast. Verder ziet zij dat nieuwe bedrijven op zoek zijn naar manieren om zich te onderscheiden. Zoals Drents Camperhuis in Broekhuizen, nabij Meppel. Campers staan hier niet in een showroom, maar in een landelijke setting bij een woonboerderij. “Net als een bedrijf als Integraalcampers Marknesse wil men hier niet zomaar een camper verkopen, maar beleving”, vat Carpai de filosofie samen.

Bedrijvengids

En of al die bedrijven ook hun mooie beloftes kunnen waarmaken? “In een markt waarin voor sommige bedrijven vooral de aantallen tellen, loopt de camperkoper wel een risico”, moet zij vaststellen. “Gelukkig is de bedrijvengids op Campercontact sinds kort weer volledig operationeel, zodat klanten kunnen leren van de ervaringen van anderen. En uiteraard de mogelijkheid hebben om te waarschuwen voor rotte appels in de branche of juist te vertellen dat ze heel tevreden zijn over een bedrijf. Zo helpen we elkaar”, besluit Carpai.