Torenhoge boete bij afkeur apk

Bij de NKC zijn de afgelopen periode diverse meldingen binnengekomen van leden die een boete hebben gekregen omdat ze met een geschorste camper naar de garage zijn gereden voor de apk. Op zich is dit toegestaan, maar ze moeten dan wel met een officieel keuringsrapport kunnen aantonen dat ze hiervoor op pad waren.

Een van hen is Bert van Ulft uit Venlo. Hij werd op 16 juni even na achten met zijn camper gefotografeerd toen hij onderweg was naar zijn garage voor de apk. Op 22 september viel er een vooraankondiging naheffingsaanslag/boetebeschikking op de deurmat, waarin de inspecteur aankondigde een bedrag van 1.126 euro te willen incasseren. Een volle termijn wegenbelasting, verhoogd met een boete van 100 procent. Wel kreeg Van Ulft de mogelijkheid om uit te leggen waarom hij met een geschorste camper op de weg was verschenen.

Afspraakbevestiging niet genoeg

Hij dacht de kwestie op te lossen door met een afspraakbevestiging van de garage aan te tonen dat hij voor de apk op stap was, maar daar nam de inspecteur geen genoegen mee. Hij moest een keuringsrapport met de datum 16 juni kunnen overleggen en dat kon hij niet. De camper was namelijk in eerste instantie afgekeurd en bleef in afwachting van bestelde onderdelen een paar dagen in de garage. Daarna werd hij alsnog goedgekeurd.

Van Ulft heeft de zaak mondeling mogen toelichten, maar de inspecteur houdt voet bij stuk. “Het is ongelofelijk. Probeer eens te bedenken hoe hard je moet rijden om z’n enorme boete te krijgen. Dit is buiten alle proporties”, zegt Van Ulft. “Daar komt bij dat te hard rijden een keuze is. Ik was me van geen kwaad bewust.” Hij laat het er niet bij zitten en gaat officieel bezwaar aantekenen tegen de boete. Ook heeft hij verschillende media benaderd met zijn verhaal.

Afkeuringsrapport zelden verstrekt

Bij de NKC is het probleem bekend. Tot voor kort konden campereigenaren het van tevoren bij de Belastingtelefoon Auto melden als ze met een geschorst camper vanwege de apk de openbare weg op gingen, maar die mogelijkheid is afgeschaft. Tegenwoordig moeten ze het achteraf met een keuringsrapport aantonen. Dat mag ook een afkeuringsrapport zijn, maar in de praktijk wordt deze zelden verstrekt.

“De belastingdienst lijkt de menselijke maat een beetje kwijt”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk. “We blijven erop hameren dat camperaars om een afkeurrapport moeten vragen.” Ook heeft hij de Bovag gevraagd om de garagebedrijven hierop te wijzen, waar de brancheorganisatie inmiddels positief op heeft gereageerd.