Nieuwe maatregelen tegen kilometertellerfraude

Als het aan het kabinet ligt, wordt het manipuleren van de kilometerteller nog lastiger. Apparaatjes die tijdens het rijden de teller langzamer laten oplopen, worden verboden. Verder wordt de stand voortaan bij elk garagebezoek geregistreerd en niet meer alleen bij de apk-keuring en reparaties die 150 euro of meer kosten.

Met het voorstel, dat minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede Kamer stuurt, gaat een wens in vervulling van de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT), die al jaren pleit voor dergelijke maatregelen. De NKC is sinds enige tijd bij de VAT aangesloten, omdat gerommel met tellerstanden ook bij campers nogal eens voorkomt. Campers zijn een aantrekkelijk doelwit, omdat gebruikte exemplaren in vergelijk met personenauto’s nog flink wat opleveren en het dus ook extra loont om een aangename tellerstand te kunnen presenteren.

Geen uniform systeem in Europa

Het verbod op de invoer, de verkoop en het in voorraad hebben van apparaten om de tellerstand af te remmen, maakt nog geen einde aan de fraude met geïmporteerde campers. Doordat Europa geen uniform systeem kent om kilometerstanden te registreren, is het moeilijk te achterhalen als een camper bij import van een frissere kilometerstand is voorzien. Vooral voormalige huurcampers uit Duitsland zijn bij rommelaars in trek.

Uit onderzoek van de VAT naar tellerfraude bleek in 2018 dat ruim een vijfde van de geïmporteerde auto’s zeer waarschijnlijk een teruggedraaide teller had. VAT-voorzitter Martin Huisman wees er toen op dat dit cijfer voor campers vermoedelijk nog hoger lag.

Alert bij importcamper

De NKC raadt kopers van een camper aan extra alert te zijn als het gaat om een importcamper. Vraag om de onderhoudshistorie, bekijk de onderhoudsboekjes en zoek contact met de garages die het onderhoud hebben uitgevoerd. Ook een aankoopkeuring kan onregelmatigheden aan het licht brengen.

Als het aan het kabinet ligt, gaan de nieuwe regels per 1 juli 2021 in.