NKC helpt leden met rijbewijsproblemen

De NKC gaat leden die als 75-plusser problemen hebben met het verlengen van het rijbewijs juridisch bijstaan. De NKC Juridische Helpdesk heeft een stappenplan ontwikkeld waarmee het CBR onder druk wordt gezet om aanvragen van NKC-leden snel af te handelen. “Leden die problemen hebben met de procedure, kunnen een kopie van de aanvraag opsturen, waarna de NKC Juridische Helpdesk de zaak overneemt”, zegt manager verenigingszaken Marretje Jelmersma van de NKC.

Met het aanbieden van deze dienst reageert de NKC op de berichten dat het CBR de dossiers van 75-plussers onder op de stapel heeft gelegd, omdat ouderen sinds 1 december 2019 onder voorwaarden toestemming hebben om tot een jaar na de vervaldatum van hun rijbewijs in hun auto te rijden. Deze bijzondere maatregel geldt echter alleen voor het B-rijbewijs en uitsluitend in Nederland.

Net als veel leden heeft de NKC met verbijstering kennisgenomen van het besluit van het CBR om dossiers van 75-plussers op de lange baan te schuiven. “Op dit moment is reizen naar het buitenland niet aan de orde, maar dit besluit van het CBR betekent dat veel camperaars ook na deze crisis niet naar het buitenland kunnen. De versoepeling keert zich tegen hen.” Een snelle scan van het ledenbestand van de NKC leert dat mogelijk rond de duizend leden hiermee te maken hebben. Velen van hen hebben zich al met klachten bij de NKC gemeld. ‘We worden een jaar lang gegijzeld door het CBR en mogen het land niet uit’, zo vatte een van hen samen.

Uit de verhalen komt echter ook naar voren dat boos worden soms helpt. Het CBR is bereid om de dossiers bij schrijnende gevallen naar voren te halen, bijvoorbeeld als er sprake is van dringende familieomstandigheden. En een beroep op de Nationale Ombudsman kan ook het verschil maken, zo bevestigt een woordvoerder van deze instantie. Maar ook bemoeienis van de NKC Juridische Helpdesk kan effectief zijn, zo blijkt uit de ervaring van een lid dat te horen kreeg dat hij in december 2020 nog maar eens terug moest komen: na dreiging met een schadeclaim had hij zijn rijbewijs binnen een week.

“Het blijft een vreemde situatie dat het op deze manier moet, maar als het niet anders is, dan moet het zo”, vat Jelmersma het aanbod van de NKC samen. Voor leden zijn aan deze dienstverlening geen kosten aan verbonden. De service wordt gefinancierd vanuit de vergoeding die het CBR verstrekt als aanvragen te lang blijven liggen. Garanties dat het in alle gevallen lukt om de procedure van de afgifte van het rijbewijs te versnellen, kan de NKC Juridische Helpdesk niet geven. “Maar met de tussenkomst van onze juristen ontstaat hoe dan ook duidelijkheid over de stand van zaken. En we voeren de druk maximaal op”, zegt Jelmersma.

Stuur een kopie van de aanvraag naar het mailadres van de Juridische Helpdesk: [email protected]