Gebrek aan onderdelen legt camperfabrieken stil

Honderden Nederlanders die dit voorjaar een nieuwe camper geleverd zouden krijgen, moeten langer wachten. Door het coronavirus lopen vrijwel alle camperfabrieken achter met afleveren; sommige liggen zelfs helemaal stil. Ondertussen gaat het onderhoud aan campers bij veel bedrijven gewoon door, maar staat de verhuurvloot op non-actief. Het zijn moeilijke tijden voor de camperbranche.

Ton Visser (75) uit Hilversum is een van de gedupeerden. Hij bestelde in het najaar een nieuwe Sunlight V66. De vorige camper was zeven jaar oud en hij wilde nog één keer een nieuwe, met een automatische versnellingsbak. De productie stond eerst voor maart gepland, later werd het april. Ook dat is nu zeer onzeker geworden. Visser en zijn vrouw hebben het plan om begin juni met de nieuwe camper een mooie trip door de bergen van Zwitserland en Italië te maken, een herhaling van de tocht die zij dertig jaar geleden met hun eerste, zelfgebouwde Mercedes-camper maakten. Of die trip door kan gaan, weet Visser niet. “Het is allemaal erg onzeker. En we hebben de oude camper al verkocht, dus we hebben ook geen uitwijkmogelijkheid meer. Maar er zijn ergere zaken op de wereld. De koper van onze oude camper had zijn huurwoning opgezegd om met de camper zijn droomreis te maken. Maar nu zitten alle grenzen dicht.”

Gebrek aan onderdelen

De productie bij diverse camperfabrikanten ligt inderdaad stil, bevestigt Henk Booij, van Booij Dethleffs Centre Almere. “Ik heb diverse importeurs gesproken en in elk geval bij Dethleffs en Hymer ligt het stil. Sunlight schijnt nog wel campers af te leveren, maar met vertraging. En hoe lang nog?”
De vertraging of zelfs het stilvallen van de productie komt door het gebrek aan onderdelen, verklaart Booij. Veel kleine onderdelen komen uit het verre oosten en er hoeft maar één onderdeel te ontbreken of de camper kan niet worden afgebouwd. “In het verleden was er eens een probleem met het bedrijf dat de kastkleppen maakt. Zo’n eenvoudig product. Maar als het er niet is, valt de hele productie stil.”
Volgens Booij hebben de fabrieken nog wel voldoende Fiat-chassis’ op voorraad en is de productie ook niet stilgelegd wegens het risico op besmetting tussen de werknemers. “Die kunnen gewoon anderhalve meter afstand houden. Nee, het gaat echt om ontbrekende onderdelen. Je ziet nu dat in China de productie langzaam weer op gang komt. Dus ik hoop dat er dan een einde komt aan de onderdelenschaarste. Maar wanneer we weer kunnen leveren, is echt nog onbekend.”

Klanten hebben begrip

Booij had in de planning staan om dit voorjaar tien nieuwe campers af te leveren. Van twee daarvan weet hij zeker dat dit gaat lukken, de rest is een kwestie van afwachten. Booij ervaart begrip bij zijn klanten: “Mensen zijn teleurgesteld en vinden het vervelend, maar ze kunnen nu toch niet weg en de meeste hebben al een camper, die ze nu wat langer gebruiken. Voor ons als bedrijf is de stagnerende verhuur een veel groter probleem. Wij hebben veertig verhuurcampers en die waren vanaf 1 april voor een groot deel van het seizoen verhuurd. Inmiddels weten we dat veel van die mensen in elk geval in april en mei hun vakantie in het water zien vallen. We zijn heel druk met omboeken of het treffen van regelingen, zodat het zowel voor de klant als voor ons op een bevredigende manier wordt opgelost.’’

Drempel wegnemen

Ook Noorderzon Campers in Wolvega krijgt te maken met dervende inkomsten doordat de verkoop minder is en de verhuurvloot thuis moet blijven. “We verhuren normaal zo’n 160 campers, waarvan veertig van onszelf”, vertelt Haije Nicolaije van Noorderzon. Onderhoud en weer rijklaar maken voor volgende huurders is nu even niet aan de orde. “Daardoor hebben we nu ruimte in de werkplaats die we graag willen opvullen.” Dat doet Noorderzon met een kortingsactie en – origineel – een gratis haal- en brengservice. “Onze klanten zijn vaak wat ouder en kwetsbaarder en gaan nu dus niet graag op pad. Die drempel nemen we weg door de camper op te halen en weer thuis te brengen”, legt Nicolaije uit. Straks, als iedereen weer op pad mag en wil met de camper, hoopt het bedrijf alvast een groot deel van de klantenkring op weg te hebben geholpen.

Garagebedrijven gaan gewoon door

De reguliere garagebedrijven draaien ondertussen gewoon door. Zoals garage Dingerink in Zwolle, die veel campers in onderhoud heeft. “We hebben op dit moment nauwelijks uitval van werk. De mensen brengen gewoon hun auto’s en campers voor apk en onderhoud”, vertelt Sjoerd van Limpt, receptionist bij het bedrijf. “Soms bellen ze met de vraag of ze het onderhoud niet moeten uitstellen, omdat ze toch niet weg kunnen met de camper. Maar als iedereen straks weer op vakantie kan, kunnen wij niet in één keer al die apk’s en onderhoudsbeurten doen. De mensen snappen dat.”
In het contact met de klant is wel wat veranderd. Zo is de receptie voorzien van plexiglas. Er wordt anderhalve meter afstand gehouden, de monteurs dragen handschoentjes en de sturen van de auto’s worden voor aflevering ontsmet. “Normaal gesproken kunnen klanten gerust even wachten in onze kantine, met een bakkie koffie erbij. Dat contact moeten we nu tijdelijk vermijden. Even samen met de klant onder de motorkap kijken is er ook niet meer bij.”
Van Limpt vertelt dat er bij hem nog geen schaarste aan onderdelen is. “Alles wat ik nodig heb, kan ik gewoon nog krijgen en ik maak me daar ook geen zorgen over. Misschien dat op termijn de Fiat-onderdelen wat schaars worden, want in Italië is alles dicht. Maar op dit moment merk ik daar nog niks van.”