Camperaar wil rijhulpsystemen

Onder camperaars bestaat grote belangstelling voor rijhulpsystemen die de veiligheid op de weg vergroten. Dat blijkt uit het rapport van Aakarshan Sharma, die hier in opdracht van de NKC onderzoek naar deed, als afstudeerstage van zijn studie aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), Automotive Engeneering.

Rijhulpsystemen, ook wel aangeduid als advanced driver assistance systems (ADAS), worden al veelvuldig toegepast in personenauto’s. Ze helpen de bestuurder bijvoorbeeld met parkeren en kunnen ingrijpen als er een onveilige situatie dreigt. Naast de rigoureuze crashtests is het een andere manier om de veiligheid op de weg te verbeteren, zo stelt Sharma in zijn rapport. Bovendien baant ADAS de weg voor autonoom rijden in de toekomst.

Van de camperaars heeft 62 procent belangstelling voor deze systemen, zo blijkt uit de enquête die deel uitmaakte van het onderzoek. Vooral adaptive cruise control en park assist blijken tot de verbeelding te spreken. Een meerderheid van 63 procent geeft aan dan liever een bundel van systemen aan te schaffen dan afzonderlijke snufjes. Dergelijke systemen blijken vooral in trek onder camperaars met een niet al te oude camper. Ruim de helft heeft een camper van nog geen vijf jaar oud, terwijl nog eens een kwart niet ouder is dan tien jaar.

“Het signaal dat er veel belangstelling is voor ADAS, brengen we graag over aan de industrie”, zegt NKC-directeur Stan Stolwerk. “Zoals we ook aankaarten dat fabrikanten meer moeten doen om de botsveiligheid van campers te vergroten. Deze rijhulpsystemen vergroten de veiligheid van het rijden met de camper en dragen bovendien bij aan het ultiem campergemak.” Verder ziet hij voor de NKC een rol als het gaat om voorlichting en scholing. “Ook onze rijvaardigheidstrainingen staan voor een groot deel in het teken van de verkeersveiligheid.”