NKC vraagt aandacht veiligheid campers

De NKC gaat fabrikanten van campers oproepen meer werk te maken van de botsveiligheid van campers. Dat zegt NKC-directeur Stan Stolwerk, in reactie op de desastreus verlopen botsproef van de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van de ANWB. Ook roept hij camperaars op om in hun rijgedrag verantwoordelijkheid te nemen.

De ADAC liet onlangs een buscamper op basis van een Fiat Ducato frontaal botsen op een stationcar, met een snelheid van 56 kilometer per uur. Van de kreukelzones van de beide auto’s bleef vrijwel niets over. De camper was tot het maximum van 3.500 kilogram geladen, de personenauto woog 1.700 kilogram. Inspectie van de dummy’s bracht aan het licht dat als er echte personen in de auto’s hadden gezeten, deze zeer zwaar letsel hadden gehad, als ze het al hadden overleefd.

Bouw nooit ten koste van veiligheid

Wat vooral opviel is dat het interieur van de camper een groot gevaar voor inzittenden kan vormen. Achter in de camper zijn weliswaar veiligheidsgordels gemonteerd, maar de bank is dermate licht uitgevoerd, dat hier bij een botsing weinig van overblijft. Bovendien schieten interieurdelen los, waarna ze als projectielen door de camper vliegen.

Vooral aan dat laatste is iets te doen, stelt Stolwerk. “Het is begrijpelijk dat camperbouwers willen besparen op gewicht en daarom kiezen voor lichtere materialen en constructies, maar dat mag nooit ten koste gaan van de veiligheid. Het is erg wrang als je bij een incident gered wordt door een gordel en een airbag, maar dan alsnog de genadeklap krijgt van een keukenkastje.” Stolwerk wil er bij bouwers op aandringen constructies te ontwikkelen die ook dit soort testen kunnen doorstaan.

Verantwoordelijkheid van de chauffeur

Maar hij wijst ook op de rol van bestuurders van campers. “Mensen lijken zich soms niet te realiseren dat een camper geen personenauto is”, zegt Stolwerk. Hij wijst op de toenemende populariteit van het camperen, waardoor er steeds meer chauffeurs zijn die niet al te veel rijervaring hebben met de camper. Met name ook jongeren ontdekken het camperen. “Je moet rustiger rijden en meer afstand houden, zoals we de mensen ook voorhouden in de rijvaardigheidstrainingen van de NKC. Je rijdt tenslotte met een joekel van tegen de 3.500 kilogram. De remweg is langer en zoals we hebben kunnen zien, is de impact van een klap enorm. En waarom zou je haast maken als je op vakantie bent?”