Gebruikte campers fors duurder

De sterk aangewakkerde vraag naar gebruikte campers stuwt de prijzen flink op, zo blijkt uit een rondgang langs een aantal dealers.

Een van de grotere dealers, Bruggink in Almelo, meldt prijsstijgingen van 10 tot 20 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. “Er is schaarste. Daardoor moet ik moet meer betalen voor inruil,” zegt hoofd verkoop Kees van Dijk van Bruggink. “Dat leidt automatisch tot hogere prijzen.” Waarmee hij zich openhartiger toont dan een aantal van zijn collega’s. “Ik maak ze niet duurder”, stelt Robert Nederhoed, directeur-eigenaar van CamperConsult Dronten. “Campers zijn al jaren duur. Maar de toegenomen vraag betekent wel dat de consument onder druk staat en bang wordt achter het net te vissen.”

Prijsontwikkelingen

In Kampeerauto 6-2020 meldde woordvoerder Hans Louwers van de Kampeer en Caravan Industrie (KCI) een toename van 30 procent in de verkoop van gebruikte campers in mei, in vergelijking met mei 2019. In de eerste vijf maanden van dit jaar ging het om een stijging van 7 procent. Louwers ziet een duidelijk verband met de coronacrisis. Mensen die al langer met een latente camperwens rondlopen, hakken nu de knoop door omdat ze een camperreis een stuk veiliger vinden dan een vliegvakantie, stelt hij. De KCI heeft geen zicht op prijsontwikkelingen. Evenmin als ANWB of Bovag. “Maar een beetje verkoper ruikt zijn kans nu de vraag groot is”, stelt ANWB-woordvoerder Ad Vonk vast.

Snelle omzet

De druk op de tweedehandsmarkt openbaart zich ook in Duitsland, zo ondervindt directeur Ron Hazenberg van Ron Hazenberg Campers in Scheemda. Hij koopt op grote schaal occasions in bij de oosterburen. “Vorig jaar kon ik nog aardig onderhandelen. Dat is er nu niet meer bij. Ik moet de vraagprijs betalen of ik kan de campers laten staan.” Toch haalt Hazenberg naar eigen zeggen zijn klanten het vel niet over de oren. “Ik heb mijn prijzen niet verhoogd. Ik tel nog steeds zo’n drie- tot vierduizend euro op bij een camper die ik voor zo’n 30.000 euro inkoop. Ik haal mijn winst uit een heel snelle omzet.”

Geen hoge kortingen

“Een kwestie van vraag en aanbod. Zo simpel is het”, tekent commercieel directeur Wolter Gaastra van Camperdream in Nijverdal aan. “Mijn inkoop is duidelijk duurder geworden. Aan de andere kant hoef ik geen hoge kortingen meer te geven, wat vorig jaar nog wel het geval was.” Gaastra signaleert dat de top van het gebruikte segment tegen de prijzen van nieuwe campers begint aan te schurken.