Camperproductie komt weer op gang

Na een stilstand die tot zes weken duurde, gaan de meeste camperfabrieken weer draaien. Het productieproces wordt zo aangepast dat medewerkers geen gevaar lopen op coronabesmetting. Dealers verwachten op korte termijn de vertraagde bestellingen te kunnen afleveren en zien zelfs grote kansen voor de ‘quarantainecamper’. 

In de afgelopen anderhalve maand hebben de meeste camperfabrikanten de productie vertraagd of zelfs stilgelegd. De oorzaak was vooral een tekort aan materialen, onder meer uit China. Hobby was vorige week de eerste fabrikant die officieel liet weten dat de productie na vier weken stilstand weer gaat draaien: met respect voor de wettelijke coronamaatregelen. Deze week volgde Carthago en het Franse Trigano, met de merken Chausson en Challenger, heeft aangekondigd volgende week weer te gaan produceren, na zes weken stilstand.
Woordvoerder Erwin Borsje van de importeur van Hobby en Fendt bevestigt dat de productie van beide merken weer wordt opgestart. Hij kan echter nog niet zeggen wanneer er weer campers worden afgeleverd. “De fabrieken zijn ook afhankelijk van de Duitse autoriteiten: die moeten toestemming geven voor het hervatten van de productie. Dus het is helaas niet zo dat ik al iets concreets kan zeggen over de aflevering van een camper die voor eind maart op de agenda stond. Wij krijgen het pas van de fabriek te horen als het zover is.”

Laag pitje

Bruggink Campers in Borculo en Almelo voert de merken Carthago, Bürstner, Hymer en Knaus. “Bij alle fabrieken heeft de productie deels stilgelegen”, vertelt Leon Bruggink. “Dat betekent niet dat de deur echt op slot is gegaan. Ze bleven ondertussen op een laag pitje gewoon doorgaan. De fabrieken hebben honderden Fiat-chassis’ op voorraad – daar zit het probleem niet. Dat zit in de supply chain. Er zitten onderdelen uit de hele wereld in die camper. Als er één of twee onderdeeltjes missen, kun je een camper niet afleveren. Nu merken we dat de zaak weer op gang komt. Begin deze week kregen we twee nieuwe campers binnen van Bürstner: die stonden al helemaal klaar bij de fabriek, op de bumperhoeken na. Als die dan worden geleverd, komen die campers meteen onze kant op.”

Bruggink vertelt dat hij tientallen klanten heeft waarvan de bestelde camper te laat of nog helemaal niet is afgeleverd. Die campers worden nu met voorrang afgemaakt. Later pas worden de campers geleverd die de dealers op voorraad kunnen houden.

Meegevallen

Sunlight was een van de weinige merken die dankzij een grote voorraad aan onderdelen nauwelijks vertraging in de productie had, vertelt Henk Booij van Booij Campers in Almere. “Ook Dethleffs heeft de productie min of meer op peil kunnen houden. Er waren zeker problemen, maar dat is goed opgepakt. De afgelopen weken hebben we een stuk of vijf Dethleffs campers afgeleverd, met één of twee weken vertraging. Dat is allemaal erg meegevallen.”
Voor Booij heeft vooral de verhuur veel problemen gegeven. “Tot vorige week regende het annuleringen. Maar sinds een week trekt het weer aan. We zien zelfs dat er een heel nieuw publiek op af komt. De mensen die normaal gesproken met het vliegtuig weggaan. Veel verre reizen zijn geannuleerd en mensen hebben er even geen behoefte aan om met zijn allen in een vliegtuig of bus te stappen. Dan is het huren van een camper een prima alternatief.”
Ook in de winkel komt sinds een week weer meer bezoek. “Er zit echt weer beweging in de zaak. Gisteren hebben we voor het eerst sinds zes weken weer een nieuwe camper verkocht. Ik denk dat we het ergste gehad hebben. Nu maar hopen dat de overheid de maatregelen snel versoepelt.”

Quarantainecamper

Ook Leon Bruggink ziet het snel drukker worden in zijn winkel. Hij verwacht de komende maanden een stormloop op kampeerauto’s. “Als ik even voor mezelf spreek, weet ik dat ik één ding niet wil de komende jaren en dat is het massatoerisme. Wat is er dan heerlijker dan je eigen quarantainecamper, met eigen sanitair? Misschien pakt deze coronacrisis nog wel heel goed uit voor de camperhandel.”